Thursday, April 28, 2016

Jelly Kelapa


Assalamualaikum :)

Alhamdulillah alhamdulillah.. Allah bg kekuatan utk bayar hutang puasa tahun2 lepas walaupon dlm musim panas. huhu.. byk nk kne ganti sbb alahan tun sgt teruk masa pegnen.. gigil jugak bayar fidyah last year.. hahahha...pastu sblm ni nk puasa duk risau ebm makin kurang, ni harith dah campur minum formula jugak, jd dh x mengepam.. jd skrg tgh marathon ganti utk kurangkan hutang. hihi

Dah lama xbuat jelly kelapa nih. last time beli kelapa, sekali belah dah tua.. kuciwa rasa hati. kali ni beli 2 bijik, alhamdulillah byk jugak air dan isi masih lembut. harith suka sgt2 minum air kelapa. wiken lepas gi minum kelapa tepi pantai, berebut dgn dia je kelapa tu.. pastu meraung sbb dh habis.. haha.. sabo je la..
 

Byk tahun dah guna resepi kak nor nih.. lembut sedap je masuk tekak.. tun buat separuh adunan sbb dua biji kelapa tu tak sampai 1litre pon air, tambah air masak utk cukupkan 1.3litre.

Jelly Kelapa Muda
Resepi: kak nor@myr
Sumber: tun_telani

Bahan-bahan

  • 1 paket agar2 serbuk (10gm) 
  • 2.6 liter air kelapa ~ k.nor guna air dr 3 bj kelapa muda 
  • isi kelapa muda ~ boleh kaup guna sudu atau sagat 
  • 11 sudu besar gula ~ terpulang pd citarasa masing2 
  • 3 helai daun pandan
     
Cara-cara
  • Masukkan air kelapa muda, serbuk agar2, gula dan daun pandan ke dalam periuk.
  • Masaklah hingga mendidih dan masukkan isi kelapa muda. Padamkan api.
  • Biarkan sejuk sedikit dan boleh lah dimasukkan kedalam bekas yg disukai. Sejukkan dlm peti ais dan bila dah sejuk bolehlah dimakan.
# sekiranya air kelapa muda tidak mencukupi, bolehlah ditambah dgn air biasa untuk mencukupkan sukatan 2.6 liter.

No comments: