Monday, June 2, 2014

Kaswi Tepung Pulut


Assalamualaikummm :)

Alhamdulillah.. berjaya mengatasi kemalasan utk mengapdate blog.. huhu... xtau laa nape lemau beno nk ngadap laptop nih. laptop baru nih key-pad dia sensitip sgt.. habis typo jadinyer. 

nway.. kaswi tepung pulut nih dh buat minggu lepas.. kes terliur nengok kak noorsha tayang kat FB. terus gugel resepi.. duk peram2, last2 berjaya gak masuk blog.. hihi


kuih kaswi nih kurang kenyal berbanding kaswi biasa.. ada yg suka kenyal, ada yg suka lembik sket kan... tun jenis suka yg kenyal2, tp tgk budak2 ngaji ni makan dgn lajunyer, kene ngan selera dieorg la tu.. :)

Kaswi Tepung Pulut
Resepi: kak Fida@myr
Sumber: tun telani

Bahan-bahan ( loyang 9x9 inc. / +- 30 acuan lompang )
Bahan A :-
  • 2 cawan tepung gandum
  • 1/2 cawan tepung pulut
  • 1/2 sk kapur yang pekat
  • 2 cawan air
  • sedikit warna coklat (opt)- tun letak browning sugar
Bahan B :-
  • 3/4 cawan gula merah/melaka (165g)
  • 1/4 cawan gula pasir
  • 1/2 sk garam
  • 2 cawan air
  • 2 helai daun pandan - disimpul

Bahan C :-
  • kelapa parut kukus dengan sedikit garam dan daun pandan 
Cara2:
  1. Campur bahan2 A ke dalam sebuah mangkuk dan kacau rata. Ketepikan.
  2. Campur bahan2 B ke dalam sebuah periuk dan masak hingga mendidih. Tuangkan ke dalam campuran A dan kacau rata. Tapis adunan.
  3. Tuang adunan ke dalam loyang/acuan yang bergris dan dipanaskan dulu. Kukus selama 30-40 min jika mengguna loyang dan 15 min jika mengguna acuan lompang.
  4. Biar kuih benar2 sejuk, potong sesuai selera dan sajikan dengan kelapa parut kukus.

8 comments:

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said... [Reply]

Akak pun suka yg kenyal Tun... sedapnya dah lama akak tak makan kaswi.. nak buat lah :)

nasa mulia said... [Reply]

kuih yang suka di makan tp memang fail tuk buatnya...dulu pernah buat, keras kematu.

Mel said... [Reply]

assalam tun. mel dua2 suka.kenyal ke, lembik ke kalau dah nama kaswi memang laju gak makan.lagi2 kalau time suam2 baru angkat tu, lagi laju masuk mulut.

adda syuhada said... [Reply]

sedapnyerr...

idazs said... [Reply]

sedapnya... cantik pulak tu..sayang nak makan

MaDiHaA a.k.a Ratna said... [Reply]

nak buat jugalah... anak2 ada kat rumah tu.. boleh juga dorang makan... tu pun kalau rajin lah.. hihi...

azlia said... [Reply]

tq sbb kongsi resepi tradisional ni..

Yana Shaiful said... [Reply]

sedapkan kaswi ni tun..k.yana nk try perisa pandan lak..bdk2 ni suka plak mkn..dulu xlayan pun kuih2 lembut cani ^__^