Sunday, December 7, 2014

Bingka Pandan Tanpa Telur + Kunjungan blogger Mel@melinblossom


Assalamualaikummm :)

Tun tgh berbahagia sbb mama dan 2 org adik tun ada kat umah skrg nih ^^ dtg teman harith sbb abi harith outstation 2 minggu. Smp selasa aritu, esok dh nk balik :( kejap je rasanya..


nway.. last sunday menerima kunjungan blogger Mel dr mellinblossom.blogspot  :) antara blogger yg stay kat sarawak, tun plg kerap jumpa dgn mel.. rasa2nya dh lebih 5kali kot jumpa mel.. hihi.. alhamdulillah, tu salah satu perkara yg plg tun suka pasal GMM nih.. kawan2 alam maya rasa sgt rapat, n bila jumpa rasa mcm dh lama kenal ^^


Mel dtg tgk baby harith yg makin bambam slps 3bulan.. gambar tpaksa diblurkan sbb sedikit ter'seksi' di situ.. huhu.. tudung tertarik pulak. tq aunty mel sudi dtg jumpa harith, siap bawak kasut dan baju baru kat harith.. nnti besar sikit harith blh pakai baju n kasut tu ^^


Masa mel msg nk dtg pagi tu, mmg berpusing kepala fikir nk masak apa laa.. mel masih lagi berpantang lps keguguran aritu. alhamdulillah zaman skrg blh gugel je semua, tun gugel kuih tanpa telur, dlm byk2 kuih, ni yg paling senang n cepat. masuk blender semua, then campak dlm oven. sempat2 je masak kuih bila mel n hubby sampai.. panas2 lg kerat kuih nyer.. kih kih..


bakar lama biar byk kerak. alhamdulilah sedap mcm bingka biasa.. xterasa pun adunan ni xde telur.. jimat pon jimat.. nx time blh buat lagi ^^

Bingka Pandan Tanpa Telur
Resepi: kak Fida@myr
Sumber: tun telani

Bahan2:

  • 2 cwn tepung gandum
  • 3/4 cawan tepung jagung
  • 1 cwn gula halus
  • 2 cwn santan pekat
  • 2 cawan air pandan (atau air + pandan pes)
  • 1 tin susu cair
  • 3 sb mentega/majerin - cairkan
  • garam secukup rasa
  • sedikit pewarna hijau dan kuning (opt)
  • sedikit bijan - untuk tabur
Cara2:
  1. Campurkan kesemua bahan kecuali bijan dan kacau hingga sebati dan gula larut atau kisar dalam blender dan tapis.
  2. Tuang dalam loyang/acuan bersapu mentega/majerin dan tabur bijan.
  3. Bakar selama 1 jam atau hingga masak.
  4. Sejukkan kuih,potong kecil dan hidangkan. 

10 comments:

rahel said... [Reply]

salam...
dari jauh ternampak bingka pandan....teringin juga mkn bingka pandan...

Bicara Kak Noor said... [Reply]

hai tun, teringin lah yg hijo tu kaka belum pernah buat lagi, kalau yg orang punya mmg sedap je kan

IeRA said... [Reply]

Salam..

Singgah di waktu pagi..

Yana Shaiful said... [Reply]

Salam Tun..harith tido lg kee hehee

Kak Yana dh lama xbt bingka..x laku sgt klu bt..kna tunggu tetamu dtg bertandang br rs nak bt ^__^

Mel said... [Reply]

Terharu..sanggup masak kuih tanpa telur tuk i yang berpantang..uhuu

Tapi memang sedap makan panas2..pastu balik rumah dok teringat, cuma belum rajin nak buat..hihii ^^

Ayu said... [Reply]

Rajin betul tun,
Walaupun Ada baby masih sempat juga
Buat Kuih.....;)

mummyseri said... [Reply]

Salam tun, tq share resepi ni bole cube sbb slalu bikin yg ade telur je,kuih peberet kami sekeluarga ni

Ummiakid @ lily said... [Reply]

sedap ni kalau makan panas panas. kena pulak dengan Teh O memang terangkat. Bau harum daun pandan pasti wangi time bakor...

zila norazila said... [Reply]

klu akk pun minat yg byk kerak..kkdg mkn kerak2 jew..isi tu tinggal..bby dh cerdik tu..tgh buat apalh tu kn..

fazianbatrisyia said... [Reply]

boleh cuba nanti