Thursday, November 27, 2014

Kari Kepala Ikan Merah


Assalamualaikumm :)

Alhamdulillah.. semalam masak lauk yg tun sgt2 suka makan.. hihi.. bila en laling beli ikan merah, mmg kompom kepala dia tun akan masak kari. sedap wooo kari kepala ikan. yg paling best, en laling tun x makan kepala ikan.. hohoho.. bahagia bahagia.. kalau kat umah tun, kepala ikan bila wat kari mmg menjadi rebutan.. jd kat sini blh mkn dgn bahagianya :)



hmmm... xde modal nk citer ape.. huhu.. tgh buat soalan test 1.. plan nk siapkan semalam. tp lack of self discipline, xtau wat ape smlm. ni pon baru buat satu soalan. adoii... rajin! rajin! dh siap soalan ni nnti xyah fikir dah. blh rajin study utk PhD.

Close up sket.. garangnya dia... hihi
ok la.. resepi ulang2 je ni. tp kalau xletak kat blog nnti bersawang pulak xde n3..

Kari Kepala Ikan Merah
resepi: tun telani

Bahan2:
  • 1 kepala ikan merah saiz besar- belah 2
  • 2 keping isi ikan merah
  • 1 bj bawang besar- mayang
  • 2 ulas bawang putih- tumbuk
  • 1/2 inch halia- tumbuk
  • 2 tangkai daun kari
  • 1 sk halba
  • 2 sb cili giling
  • 2 sb rempah kari ikan - tun guna adabi - campur sedikit air utk jadikan pes
  • 1/2 cwn santan
  • sedikit air asam jawa
  • air secukupnya
  • bendi- jika suka
  • garam
Cara2:
  • tumis bawang besar sampai layu, masukkan bawang putih, halia, daun kari, dan halba. tumis hingga wangi.
  • masukkan cili giling, rempah kari ikan dan serbuk kas-kas . tumis hingga pecah minyak.
  • masukkan santan dan air secukupnya. Masak hingga mendidih.
  • Masukkan ikan dan air asam jawa, biar mendidih. perasakan garam dan tambah bendi jika suka.
ps: tun wajib ada sambal belacan bila makan kari kepala ikan nih ^^

8 comments:

aIEn said... [Reply]

dh bnyk kali cube wat kari asekx jd je =(

Mel said... [Reply]

Sib baik bukan peminat kari. Kalau x, datang terjah umah dia suh masak kari..kuikuikui

Umie Jazz said... [Reply]

assalamualaikum..tun..kepala ikan merah kalau dimasak kari memang sesuwaiii sesgtkan Tun..yg paling sodap tang matanya..=)

Bicara Kak Noor said... [Reply]

akak pun suka kari, pantang jumpa kepala ikan mesti nak kari kan je, kalau tak mesti asam pedas kan kan kan mmg sedappp tu Tun

Ayu said... [Reply]

kalau kepala ikan ni ayah akak yang suka makan..kalau beli ikan..kepala dia dah chop dulu..memang sedap masak kari ikan merah ni..:)

http://ummiakid-lily.blogspot.com said... [Reply]

kari kepala ikan kegemaran suami saya ni Tun...habis licin di kesepnya....nampak sgt sedap kari tu.

Amie said... [Reply]

Tumpang bahagia Tun... Kak Amie nak mata ikan merah ha hahaha... kongsi kebahagiaanmu!

zila norazila said... [Reply]

snng mkn x de pesaing..he hee.akk klu kt umh kna mgalh jewlh
.pesaing nk rentap part yg best2 tu byk..emk mmg sllu kna akur..he hee