Monday, August 3, 2015

Asam Pedas Ikan Pari


Assalamualaikumm :)

Alhamdulillah berjaya mengapdate blog kali ni.. arini ada 'drebar' anta dtg uni. dah pkl 5 ni dh malas nk wat kerja, sementara tunggu my laling smp kita mngadap blog kesayangan yg lama sgt dah xde resepi nih.. godek2 folder nmpk gmbr yg dh berbulan peram. kih kih... sblm puasa lagi buat nih. mcm yg gmm selalu ckp, xpe, gambar xbasi.. haha... yg penting, gmbr sendiri, bkn gambar cilok org nyer.

Asam pedas ikan pari ni antara menu yg encik laling tun suka mkn. Tun suka mkn ikan goreng ngan kari ikan je, so menu kuah2 air mcm ni tun amik kuah je. Ikan pari encik laling yg habiskan. Pastu asam pedas gini, tun tambah sayur asin jugak, ni pon sbb mr.H suka mkn. tun mmg xleh terima rasa sayur asin tu. xkene ngan tekak. tp bila mkn asam pedas kuah mesti penuh pinggan sampai banjir. hihi..


Resepi tun olah dari resepi kat myresepi. Biasa campak2 je masak nih.. nk letak kat blog mesti sukat la kan. hehe

Asam Pedas Ikan Pari
Resepi asal: Junjs11@myr
Sumber: tun telani

  • 4-5 keping ikan pari - tun beli kat pasar dia dh potong2
  • 4 ulas bawang merah-ditumbuk
  • 3 ulas bawang putih-ditumbuk
  • 2cm kunyit hidup-ditumbuk - xde, tun letak sikit serbuk kunyit
  • 1 btg serai dititik
  • 3 btg daun kesum - tun letak secekak.. lagi byk lg sedap
  • 1 bunga kantan-dibelah dua
  • 1/2 mangkuk kecil air asam jawa - tun xletak asam jawa, tun letak 2 keping asam keping
  • 3-4 sudu besar cili kering yg dimesin
  • 1 1/2 mangkuk kecil air biasa
  • garam dan gula (ikut rasa)
  • minyak masak
  • sedikit belacan (optional-ada yg x makan belacan) 
  • bendi - tun tambah
  • sajur asin - tun tambah

Cara-cara
  • Panaskan minyak, masukkan serai, cili kering, bawang merah, bawang putih, kunyit dan belacan. Tumis hingga naik bau.
  • Bila sudah naik bau, masukkan air asam jawa, kacau dan biar mendidih. (tun skip step ni)
  • Kemudian masukkan daun kesum, bunga kantan, kacau dan masukkan air. (tun masukkan asam keping sekali ngan air). Biar mendidih.
  • Masukkan ikan, garam dan gula. Biar hingga masak ikan dan boleh lah dihidangkan. *bila ikan dh masak, tun masukkan bendi dan biar kejap.

3 comments:

Anna Qawina said... [Reply]

Salam Lebaran Tun
maaf zahir batin..
teringat2 asam pedas Kak Anim ahad lepas..aauuwww...meletop2 tau...haha

Yana Shaiful said... [Reply]

Selamat hari raya Tun..sedapnyaa tgk asam pedas tuu..sama la kita tun klu mkn asam pedas harus kuah banjir gitu hehee

Liza said... [Reply]

akk pun suka makan kuah banjir2 ni...baru ada uummphhh