Monday, April 28, 2014

Sushi lagi.. melayan tekak.. hihi



Assalamualaikum wbt :)

Monday morning! not working bcoz i'm taking the semester off, mengada2 melayan perut.. kui kui... i'm the type of person that takes things slow and easy. altho sometimes it's just due to my laziness.. huhuhu...

nway, lazy or not, if you want to eat good food, the only choice is to make your own.. unless you live in a place where there are lots of high-end restaurants. so, nak makan punya pasal, kene laa rajin kan.



ffilling ikut apa yg ada kat dapur je.. crab stick dan timun pon xde.. yg penting puas hati dpt mkn sushi ^^

Sushi
resepi: tun_telani
Bahan2 (blh dpt 4-5 gulung sushi sblm kerat kecik2):

  • 1 1/2 cawan beras sushi (jgn guna beras lain lak)
  • 2 cawan air
  • 1/3 cawan rice vinegar (cuka beras)
  • 2 sudu besar gula
  • 1 sudu kecil garam
  • roasted seaweed

filling
  • carrot- potong panjang2
  • timun- potong panjang
  • telur- dadar n potong panjang jugak (me campur mayonis)
  • tuna
  • crab stik
  • seaweed
Sauce
  • light soy sauce
  • wasabi

Cara2:

  • Masak beras dgn 2 cawan air (mcm masak nasi biasa dalam rice cooker)
  • Campurkan rice vinegar, garam, dan gula, n masak atas api yg perlahan sampai gula hancur.
  • Tunggu nasi sushi tu suam2 sket, n tuangkan campuran cuka td dlm nasi. gaul dgn hebatnyer sampai sebati.
  • Letak seaweed atas papan gulung sushi. pastikan dh alas ngan plastik papan tu, nnti nasi melekat kt celah2 lubang dia, susah nk basuh.
  • Ratakan nasi sushi atas seaweed tu, tekan2 sampai mampat (xnak nnti dh potong dia relai).
  • Letak filling kesukaan kt hujung, dan gulung kemas. 
  • dah siap gulung, boleh laa kerat2 ikut ketebalan yg sesuai. pastikan pisau tajam, ye. nnti potongan x cantik. pastu lap bersih pisau dgn kain lembap every now and then, sbb beras tu suka melekat2 kt pisau.
  • Siap!! blh makan ngan light soy sauce.  


14 comments:

Ayu said... [Reply]

Assalam Tun, wah selera ya makan sushi..harap sekarang dah ok dgn pregnancynya..:)

rostina76 said... [Reply]

heheh….org kat dalam pun suka makan sushi cam mak dia laaaaaa ni. nasib mak dia dah blh gulung sushi la ni. sedap nampak sushi homemade, lama kros xbuat

Amie said... [Reply]

Rajin Tun buat shusi, nak belajar dengar Tun sebab Kak Amie suka makan shusi, itu pun beli kalau balik KL.

Amie said... [Reply]
This comment has been removed by the author.
nasa mulia said... [Reply]

saya pun suka makan sushi..makan dengan wasabi berdengung sampai teliga.

Azian Elias said... [Reply]

Lepas balik Kashmir ini lah benda yg akak nak sangat ngap.. tapi sampai la tak dapat2 lagi.. nak buat, tak de nya lahh..

Mel said... [Reply]

alahai sushi..
mel masih berusaha nak makan sushi..lidah melayu sejati katakan..nasib baik hubby pun x berkenan kalau tak, mau berguru dengan tun ha..uhuu

inahar ali said... [Reply]

amboi makyung..kemain tekak..internationale la kaann..hehe!! xper nnti dpt baby muka mix la pulak..hahaa!!

adda syuhada said... [Reply]

sedapnyerrr...

maz said... [Reply]

Assalamualaikum...rmah kmaz ni suami nga anak no 2 tu peminit sushi..dh 3x rsanya buat sushi bln lepas...biasa la peram dlu lama dlm folder tu...

❤Kamsiah❤ said... [Reply]

amboii..org kat dalam tu punya taste...:)

dZana said... [Reply]

aslmkum tun.. sihat2 selalu hendaknya.. dasar pandang ke timur nampaknya..hihihi

asyifa mustaffa said... [Reply]

Bestnya pandai buat...sy ni pandai mkn je...nak buatnya mmg x tau...slalu main beli je...:)

Yana Shaiful said... [Reply]

huhuu..k.yana tak sempat nk blaja lg bt sushi..cian mia..asyik tnya je bila nk bt sushi hihii..