Tuesday, April 29, 2014

Nasi Minyak Hujan Panas



Assalamualaikum :)
 
Menu jumaat lepas dh ni. hehe.. tiba2 terasa mcm nk makan nasi perisa2.. godek2 tgk nasi apa yg paling senang nk buat. ni je resepi yg bahan semua dh ada kt dapur.. kejap je buat dh boleh makan.

Ekceli byk juga gambar yg tun amik. tp biasa la, ada hari2 yg pusing la angle celah mana pon, gamba ntah ape2. blur laa, gelap laa.. last2 satu ni je yg ok sket. tun malas nk belajar photoshop or edit2 gambar ni, jd mana yg ok, ok laa.. kalu gambar xde satu pon yg jadi, xde la n3 resepi tu dlm blog. huhu...

ok laa.. n3 cepat2 sbb nk gi BW ^^


Nasi Minyak Hujan Panas
resepi: tun telani

Bahan2:


  • 2 cawan beras
  • 1/2 cwn susu sejat 
  • air secukupnya - mcm masak nasi biasa ye, cuma kurangkan sebab dh letak susu tu
  • 1 sb besar butter - blh guna minyak sapi, tp tun x suka bau dia
  • 1 sb minyak masak - tun guna olive oil
  • 1 labu bawang besar- mayang
  • 2 ulas bawang putih- tumbuk
  • 1 inch halia- tumbuk
  • 1 btg kayu manis
  • 4 bj cengkih
  • 2 bj buah pelaga
  • 2 kuntum bunga lawang
  • 2 helai daun pandan - simpulkan
  • garam secukupnya
  • pewarna ikut suka- biasa tun just guna hijau dn merah

Cara:
  • tumiskan bawang besar, bawang putih, halia, dan rempah ratus sampai wangi. 
  • masukkan beras dan daun pandan dan gaul2 sebentar atas api sederhana.
  • masukkan dlm rice cooker, dan tambah susu, air dan garam.
  • masak seperti biasa. bila nasi dah kering, titikkan pewarna pilihan dan gemburkan.
  • siap! ^^

9 comments:

❤Kamsiah❤ said... [Reply]

ada acar,ada ayam masak merah / kari ayam..nyum nyum

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said... [Reply]

Kegemaran anak akak Nabil nasi warna warni Tun.. regunya pulak ayam masak merah.. memang ngamlah ;)

Gee® said... [Reply]

Lapar tengok....

LiNa_Pg said... [Reply]

Ujan panas..munculnya pelangi..
wa cantik nasi pelangi tu

nasa mulia said... [Reply]

Nasi berperisa selalu makan kt luar atau umah2 kenduri...umah layan nasi putih jer manjang..hahaha

zila norazila said... [Reply]

tunn..dh smkin rajin skunk kn..moga sihat sokmo tau..

asyifa mustaffa said... [Reply]

Guna olive oil lgi sihat Tun...kan...
Anak sy suka sngt mkn nasi kaler maler gini...nasi putih mmg kurang skit...

dZana said... [Reply]

Rajin tul mummy ni.. tun.. congo bar tu buat guna mixer.. yg akk perasan bila guna spatula kacau2 jer mmg jadi kering.. tpi klau guna mixer mcm gebu pulak.. cuma nk gaul coklatchip n kkcg guna spatula.. bakar2 pun mmg kene 30 minit jer.. klau terlebih pun jdi kering.. meh buat mummy.. hihihi..

Ayu said... [Reply]

anak2 akak pun suka nasi colour2 ni..