Wednesday, October 24, 2012

Homemade Butterscotch Sauce.. sedap! ^^



Assalamualaikummm~~~

tuan rumah demammmmm.. sakit tekak + runny nose + sakit kepala /blur  (ni n3 menagih simpati.. :p ).. agak2 demam sbb x balik kg raya aji kot. huhu.. kompom dh xberaya tahun nih :((  nway, demam2 pun, asyik lapaa manjang. maybe sbb asyik hujan je kan.

apa2 pun, demam x demam, bila terasa mcm nk makan smtg tu, berdentang dentung gak kat dapur. tgk kak mas tayang butterscotch ni, terus drooling.. kebetulan pulak my laling duk sebut2 pasal butterscotch, apa lagii.. terus kerjakan bibik menguli roti. nk mkn butterscotch kene la ada roti panas2 kan ^^ mmg sgt yummyy!! tp beware.. xsesuai utk org diet. hihi.. (pejam mata, jgn naik penimbang :p)
Satu adunan dapat 2 botol nih ^^
Butterscotch Sauce
Resepi: cook.com
Sumber: Kak Izah , Kak Mas
Bahan :

  • 1/2 cawan gula perang
  • 1/2 cawan gula pasir
  • 1/2 cawan air
  • 1 tsp. vanilla
  • 1/4 cawan tepung
  • 1/2 cawan butter
  • secubit garam (optional)

Cara :
  • Satukan gula perang, gula pasir, tepung dan air ke dalam periuk kecil.
  • Gaul hingga sebati.
  • Masak atas api yang kecil hingga gula hancur.
  • Tambahkan vanilla dan butter.
  • Masak dan kacau sehingga butter cair dan sedikit pekat.
  • Sejukkan dan tuang ke atas roti kosong.

Nota:
  • Kacau atas api hanya sedikit pekat sebab bila sos ni sejuk, ianya makin pekat. Tapi kalau dah pekat sangat tambah je sikit lagi air panas.
  • Boleh kurangkan sikit gula kalau tak mau manis sangat.
  • Simpan sos ni dalam freeze...dalam seminggu masih ok lagi... <- tun rasa 3-4minggu pun ok lagi sos nih ^^

7 comments:

ibh_sue said... [Reply]

Asslmkum tun.
Alaaa siannya x sihat ya. Rehat, mkn ubat ya.
Akk dua kali dah bwt sos butterscotch ni. Sedap kan. :D

Qasey Honey said... [Reply]

slm Tun...take dear...bykkan berehat yea...

mesti sedapkan buuterscotch ni..ramai juga yg dh cuba ni...simpan resepi dulu la..tq

Fazlinil Irma said... [Reply]

terus teringat pecan butterscotch cake.. nyum.. nyumm..!! :)

syafakillah kak tun..

FnF Simple Life said... [Reply]

alamak bestnye... moga cepat sihat ye Tun

Asyifa Mustaffa said... [Reply]

as salam Tun....
Wah.....dalam pda x sihat pun.....masih rajin gak tu....moga cepat sihat k....

Butterstoch.....ermmmmm mmg sedap....!

MaDiHaA a.k.a Ratna said... [Reply]

tak balik ganu ye tun? dok raya mollek dinung deh... hehehe.. saja je akak ni kannnn.. ala.. akak pun tak blk ganu juga... tak blk kg akak juga kat pahang.. kali ni giliran beraya umah mertua pulak... gitulah sokmo2.. kena gilir2

sedap nampak tu.. tp kat rumah akak ni takleh stok benda2 camni sbb anak2 tak carra sgt... nnt ibu dia tambah gumuks! hehe...

Amie said... [Reply]

alolo siannya dia demam ye... rajin2lah makan ubat ye Tun, bawa berehat...
sedapnya tengok butterscotch sauce tu...