Sunday, November 25, 2012

Kek Span Pandan



Assalamualaikummm~~~

mencari tenaga utk pegi kerja esok.. huhu..makin lama makin malas pulak rasanya. tgh xde mood, tiba2 kene tulis journal pulak. sbb dh habis master, ingatkan blh wat2 lupa pasal journal.. rupa2nya still kene tulis. huhu.. chaiyok2!!

 nway, kek span yg dh berzaman resepi duk queue.. kesian betul.. resepi ni sangat teramat senang. sbb guna ovalette, campak2 dlm mangkuk mixer, pastu mix smp kembang dh blh bakar. senang mcm nk buat apam. hasil dia sgt gebu.. kalau pegang kasar2 sket, lekuk ikut tapak tangan. hihi.. tp tun still suka kek chiffon lg, cuma kek chiffon struggle sket la nk buatnye.


resepi semudah ABC dr sweet4ever. dia tulis resepi ni hasil gi kursus, byk pahala share resepi dr kursus ye.. sgt glemer resepi ni tau, byk laporan bergambar. len kali tun nk wat perasa lain2 pulak :D .

Kek Span Pandan
sumber: tun telani


Bahan-bahan ( 1 loyang 9inch )
  • tepong super fine - 150 gram
  • gula kastor - 150 gram
  • telor - 5 biji telor A
  • ovalette - 15ML - bersamaan 1 sudu besar
  • air daun pandan - 80ML
  • minyak / mentega cair -80ML
  • pes pandan - 5ML/ 1sudu teh
  • serbuk penaik - 5ML/1 sudu teh
  • sedikit pewarna hijau 
Cara-cara
  1. satukan gula, ovalette, tepong, serbuk penaik dan telor dalam mangkuk adunan. pukul hingga pekat dan gebu selama 5 minit dengan kelajuan tinggi ( bergantung kepada pengadun)
  2. perlahankan kelajuan dan masukkan air daun pandan, pes pandan dan sedikit pewarna hijau...pukul lagi dengan kelajuan tinggi selama minit atau sehingga aduan kek benar2 ringan.
  3. tuangkan minyak/ mentega cair kedalam adunan dan gaul dengan senduk sehingga sebati.
  4. sediakan tin pembakar bulat atau 4segi ukuran 8icni, griskan dasarnya dan lapik kertas serap minyak. tuangkan adunan dan bakar selama 45minit atau hingga masak pada suhu 150 - 180darjah celcius
  5. bila dah masak keluarkan dari oven dan telangkupkan kat atas redai kek...lebih kurang 5 minit.

14 comments:

sury_masury said... [Reply]

salam tun....walaaa...gebusss kek itu...sedap ni cicah ngn teh 0...:-)

mala said... [Reply]

gebunya ...

Amie said... [Reply]

Memang nampak gebu betullah Tun... senangkan kalau guna ovellete tak risau sebab mesti menjadi punya!

zila norazila said... [Reply]

kek span akk pun suka..mkn x pernah jemu tun..emm samalah n akk,,nk g keja malas btl..lagi2 ari isnin..pergghh

adda syuhada said... [Reply]

gebunya kwk tuh...

cikmanggis said... [Reply]

Cantik kaler ijau ni Tun
Kek span jika mkn tk jemu tiba tiba abis sebiji

ibh_sue said... [Reply]

Asslmkum tun.
Lawo kek span tu tun. Colour hijaunya naik. Gian lak tgk kek tun ni. . Lama jg x membaking ni. :))

Cheq Sue said... [Reply]

kek ni la tun yang cheq sue dok guna bila ada orang order...memang bagus resepinya...

FnF Simple Life said... [Reply]

gebusnya kek span pandan ni Tun...geram nak ngap ;)

Kak Nita said... [Reply]

Salam Tun,
kalu gebuss cenggini, makan habis sebiji pon tak sedaq...

Miss Aini said... [Reply]

nape klu gune ovellete jadi sedap??

Jun said... [Reply]

tq so much share resepi...teringin nak cuba ni

tun_telani said... [Reply]

@Miss Aini kalau guna ovalette kek akan senang jadi gebu.. rasa x byk beza pun kalau resepi yg xguna ovalette. kalau x guna ovallete perlu pukul putih telur sampai jd meringue then kaup balik dgn bahan kering.

mun said... [Reply]

Salam..cantik kek 2..mohon copy resepi ye sis. tima kaseh..