Sunday, May 19, 2013

Masak Lemak Jantung Pisang


Assalamualaikumm.... :x

n3 1st selepas blk dr kampung... balik mengundi cuti sampai 2minggu.. hoho.. sungguh berbahagia. blk sini rabu malam, pastu try mengapdate blog, masalah negara betul blogspot nih.. skrg mmg susah sesusahnya nk upload gambar. ni nasib baik baik berjaya upload, kalau x next pulak la tun berusaha lagi. huhu..

hari ni tayang lauk2 pauk yg masak kat kampung. tp mana2 yg ada gambar je lah.. amik gambar pon kamera handphone je nih..


masak lemak jantung pisang ni 1st time masak. tiba2 ternampak jantung pisang, beli sbb duk teringat kat teresek jantung pisang, aritu amai pakat tayang kan. tp xcukup pulak bahan2 nk letak. so try masak lemak je.. mmg sedap jantung pisang wat masak lemak. 2 thumbs up! semua kata x sangka sedap jantung pisang nih. hihi..


Masak Lemak Jantung Pisang
Resepi: kak hana
sumber: tun telani

Bahan-bahan
  • 1 biji jantung pisang
  • *3 biji bawang merah
  • *2 ulas bawang putih
  • *sejemput ikan bilis kopek
  • *10-15 biji cili padi - bergantung kepedasan masing2
  • 1 kotak santan KARA
  • 2 kotak air biasa (guna kotak santan )
  • garam dan perisa@gula secukup rasa  - tun letak garam je

Cara-cara
  • Rebus jantung pisang dengan sedikit garam hingga lembut. (Cucuk dengan garfu utk pastikan jantung pisang sudah lembut ). Toskan dan perah kemudian hiris-hiris. Ketepikan.
  • Tumbuk bahan *. Satukan ke dalam periuk bahan tumbuk, santan dan juga air.Kacau supaya santan tidak pecah.
  • Masukkan jantung pisang, garam dan perisa@gula secukup rasa.
  • Didihkan. Hidangkan dengan nasi putih hangat dan lauk sampingan.

Saje2 nk upload gmbr menu2 kat kampung :D


Churross yg sedap tp terkeras sket sbb 1st time buat jd goreng lama2. haha....

Cucur kelapa muda kt kampung sgt sedapp! korek isi kelapa yg muda, kt bintulu hampeh x jumpa..


Nasi kerabu yg semua org pakat request mama buatkan. hihi... nk wat sendiri mmg xtau la zaman bila blh wat kan.. hoho.... sotong adik gi candak kat dungun.. besar2 sotong, half goreng kunyit half celup tepung.. mmg puas hati naik sekilo pun..

wat nasi mandhi jugak.. nasi xde gambo, jd letak gambar ayam bakar je laa.. seronok blh alas ngan daun pisang.. amik je belakang umah..

ok laa.. that's all.. dh lama x ber-BW.. nk BW puas2 pastu gi study :)

12 comments:

Mel said... [Reply]

assalam Tun. Nasi kerabu tu yang sedap tu. Hari tu mel buat juga msk lemak jantung pisang tapi pahit. Bila tanya mak, rupanya jantung pisang emas xboleh makan daaa..sabar jela..

mel nak pindah 1 Jun.meh tolong kemas barang..kuikui

LiNa_Pg said... [Reply]

assalam Tun,
sayur lemak jantung pisang tu sedap makan ulam cicah budu..maklumlah akak ni tekak kampung hihi..

Sekali n3..berderet2 menu sedap dari dapor dia..tang curros(betul ke ejaan ni)..nampak sedap tp tak berani nak menerai lagi..

Hafizah Mohamad said... [Reply]

salam Tun...kak fiza pun ada juga jantung pisang ni...niat dihati nak buat ulam ja...tapi mentua kak fiza dok ulang "sedapnyer kerabu fiza buat...sedapnyer kerabu fiza buat"...hadoi la ...nampak gayanya kena la buat kerabu bg mentua makan...huhuhu...anak2 kak fiza pun suka kalau makan jantung pisang ni dgn sambal belacan...sedapnya....menu2 kat kg tun ni mmg sempoi...tgk nasik kerabu tu buat kak fiza terliuq dah ni...lama x makan nasik kerabu...sedapnya Tun....

Norzila Zakaria said... [Reply]

sedapnye kak tun..kecur liur tgk jantung tu..hehehe..dekat dah datang zila bwk pinggan

EmbunRosaliza said... [Reply]

ASsalam tun mmg best blk kampungkan mcm2 boleh mkn, cucur kelapa tu tun mkn dgn apa, kalo akk suka juga buat cucur kelapa ni, tapi cicah ngan gula je, terliur tgk menu2.

Bulam mei bulan mencadat sotongkan tun, hari tu ada juga kwn2 abe akk nk pg candat sutun tapi kena dkt2 nak ngudi kansel la g ganu kita

Yana Shaiful said... [Reply]

huhuu..bt2 xnmpk semua menu di atas ^^..paling best ns kerabu biru..blk kg ari tu k.yana smpt beli jer 3 kali..nk bt sndiri xde geng..duk ngn mama je kat kg..klu rmai2 best dpt main msk2 kan ^_^

zana fahmi said... [Reply]

Amboi Tun, cuti2 tak hengat balik rumah ye? Best la Tun ada mak boleh masak kat Kelantan. Mertua kakpb tak sihat jadi kalau balik yg bestnya dpt memborong kat kedai...huhu..
Tun, isi kelapa boleh buat cucur ye? tun bg resipi nanti.

Chah said... [Reply]

owh..lepaskan dendam kesumat kt kampung ye...pastu naik beskal balik kayuh jgn tak kayuh..skipping jgn tak skipping...hehehee jeles tgk lingkaran sotong tu..dan juga sayur lemak jantung hati ku itu..perrghh..tapi kita orang ganu tetap buh isi ikang tun...:)

Rohah said... [Reply]

menu asas jantung pisang tu sama la ngan akak..sedap err

Ummi said... [Reply]

Assalamualaikum Tun cayang...amboiii sakannya dia berjamu x nampak akak daaahhh...sedap tgk sotong2 itu bergelimpangan jadi korban...hehe

zila norazila said... [Reply]

Klu tun snyap tu mesti nlk kg kn..klu buat mknan kt kg mmg best..ramai2mkn..rasa seronok kn..byk menu dicuba tue..churrs akk pkg trigin..he heee

Qasey Honey said... [Reply]

kesemua menu kt ats tu sedap2 lahai...churross tu yg paling tringin QH nk try...