Friday, October 4, 2013

Lepat Pisang


Assalamualaikummm :)

Allahumma solli ala Muhammad, wa a'la aali Muhammad ^^

Salam jumaat semua.. dh potong kuku belom? /hihi.... sunat potong kuku ari jumaat, tun selalu duk lengah2 potong kuku, pastu tiba2 dh maghrib. hilang pahala free kan..

ok laa.. skrg ni tgh misi menggunakan daun pisang sblm rosak.. mcm mana nk simpan daun pisang lama2 ye, masuk freezer rosak x? susah oo nk dpt daun pisang, walaupon byk pokok pisang tepi jalan. tp byk org punya la kan, xkn nk gi tebas daun pisang org. tanya geng2 fb nk masak apa, mcm2 suggestion :)  tp akk jiran dpn komen suruh wat lepat pisang, jd kuih 1st guna daun pisang ni lepat pisang lah.. tun bkn peminat lepat pisang, jd wat sikit je. sedap juga bila buat sendiri nih. selama ni mkn x sedap. hoho..


ada byk resepi yg tun gugel... tp tertarik ngan yongnani nih.. lepat pisang yg manis, bila ada kelapa parut masin kt tgh tu, mmg lg sedap. 

Lepat Pisang
Resepi: yongnani@myr
Sumber: tun telani

Bahan-bahan:
  • 12 biji pisang abu (dilenyek) - tun guna 3 bj pisang berangan
  • 3/4 ~1 cawan tepung beras - tun letak sikit2, agak2 adunan jd mcm adunan cekodok pisang
  • 3 sb gula- tun letak 1 sb
  • 1/2 biji kelapa parut (putih shj)
  • secubit garam
  • daun pisang (dilayur di atas api dipotong 15cm setiap satu -anggaran shj)
Cara-cara
  • Campurkan tepung dan gula bersama pisang yang sudah dilenyek, kacau hingga sebati, (kalau cair tambah sedikit tepung lagi sehingga jadi spt adunan cekodok pisang
  • Gaulkan garam bersama kelapa parut dan ketepikan.
  • Kemudian ambil daun pisang dan letakan adunan pisang sebanyak 2 sudu makan atau 1/2 senduk seperti dalam gambar. Kemudian letakan kelapa parut di atas adunan tadi.
  • lipat daun pisang tu, ala macam yg selalu kita beli tu dan susun dalam loyang pengukus sehingga adunan habis
  • Panaskan air dalam pengukus dan kukus lepat pisang tadi bersama-sama selama 20-30 minit ( tak perlu tunggu air mendidih) 

8 comments:

LiNa_Pg said... [Reply]

Assalam Tun, kak lina suka makan lepat pisang..tp kalau segala rcp yg guna daun pisang cam payah sket nk buat..kat penang ni daun pisang susah nk dapat huhu..
Nampak sedap sangat lepa pisang tun ni..biasalah home made mesti terbaekk n kena ngan selera kan?

pstt..nmpk cantik kalet pisang tu..golden gitew..biasa dalm lepat..pisang dia kelabu asap jer

asyifa mustaffa said... [Reply]

peberet sy lepat pisang cmni....biasa klau sy buat...gaul sekali kelapa parut tu....tu..ikut tekak sy la...

MaDiHaA a.k.a Ratna said... [Reply]

akak suka juga lepat pisang ni.. tp kalau beli punya tu kdg manis sgt dibuatnya.. dulu akak tak suka lepat ada inti kelapa parut tu.. tp skrg ni dah suka pulak.. gitu juga dulu tak suka asam laksa.. skrg dah jd suka.. mgkin sbb faktor umur kot.. selera dah berbeza dr muda2 dulu.. hehe...

lps ni apa pula agaknya projek daun pisang tun telani.. hhehe..

Zaliedana said... [Reply]

Assalam tun.a"ah la cantik kale lepat tun tu.golden gittew..kak ct dlu2 mmg xsuka lngsung lpat pusang.tpi faktor umur cam kak madihaa kta tu dah leh trima di tekak.cma xnah wat sndri.huhu salu mkn yg mak wat..

Zaliedana said... [Reply]

Assalam tun.a"ah la cantik kale lepat tun tu.golden gittew..kak ct dlu2 mmg xsuka lngsung lpat pusang.tpi faktor umur cam kak madihaa kta tu dah leh trima di tekak.cma xnah wat sndri.huhu salu mkn yg mak wat..

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said... [Reply]

Tun buat akak terliurlah peberet akak ni huaaaaaww :(

ZalinZalina said... [Reply]

Kak ina suka makan tapi tak suka buat :)

mala said... [Reply]

jiran rumah kat kl rajin buat lepat. selalu gak dpt lepat free hehehe