Monday, November 11, 2013

Ayam Ungkep


Assalamualaikum :)

arini lab work habis awal, nk amik sample baru, tp hujan lebat, malas nk membasahkan diri pergi kutip sample kat taman botani. ada masa sket blh la mengapdate blog ^^

skrg musim cari resepi yg xperlu goreng2. kalau blh lebur je semua lagi bagus.. huhu.. kalau xde idea sgt nk masak, tun bakar je ayam. dh lama xmasak ikan. wiken aritu gi pasar, my laling xde berkenan kt mana2 ikan. maybe xberapa fresh kot sbb musim hujan kan skrg nih.. tun mmg xpandai pilih ikan, dan xtahan duk lama2 kat tempat jual ikan tu.. hanyir menusuk hidung. jd bila gi pasar, mmg enchik abg tun yg beli ikan, tun pegi beli ayam ngan usha2 sayur dan buah. hihi..


ok laa... resepi pilihan dlm usaha mengurangkan lemak2 di badan. huhu.. ayam ungkep yg dh diubah suai sesuka hati. kalau nk tgk resepi asal, sila rujuk myresepi di link yg diberi ye ^^

Ayam Ungkep
Resepi asal: fidadaud@myr
Olahan: tun telani

Bahan-bahan:
  • 1/2 ekor ayam - potong kecil
  • 1 sb serbuk ketumbar
  • 1 sudu besar jintan putih - dikisar halus 
  • 1 bj bawang besar
  • 3 ulas bawang putih 
  • 1 sk serbuk kunyit
  • 2 cili padi
  • 1 batang serai - dititik 
  • 1 keping asam keping
  • Garam - secukup rasa 
  • 2 cawan air

Cara-cara
  • Tumis bawang dan bawang putih.
  • Masukkan serbuk ketumbar, jintan putih, cili padi dan serai.
  • Apabila tumisan telah betul-betul kering/garing, masukkan garam. Gaul sebati.
  • Masukkan ayam. Gaul sebati sehingga ayam agak mengecut.
  • Masukkan air dan asam keping. Gaul lagi.
  • Tutup kuali dan masak sehingga ayam benar-benar empuk dan kuahnya sedikit pekat.

8 comments:

rostina76 said... [Reply]

salam tun…..dok pernoh bt ungkep ni. tapi nampak tun bt cam sedap. blh le nok try nanti….btw mung ni tun panas dok leh, hujan pun dok leh ke? haiii manjenyeee le. heheh

tun_telani said... [Reply]

@rostina76 hahahaha... puteri lilin kak.. kalau xleh kene hujan puteri ape pulak ye? kih kih..

amie said... [Reply]

Tuuuuunnn.... kak amie kalau dah ada ayam ungkep cukuplah sudah makan ngan nasi, tak yah lauk lain lagi dah!

Rohah said... [Reply]

mmg sedap nih tun....

rahel said... [Reply]

sedap ni...kurang lemak tapi boleh betambah nasi lagi...hihi

Tina Othman said... [Reply]

nampak menarik

rasanya dulu2 penah org ajar masak ungkep ni kena lama2 bg resap rempah2 dia

Sue Bee said... [Reply]

tak penah masak lagi resepi ayam ungkep..lepas ni nak cuba laa..

zila norazila said... [Reply]

Mmg best ne tun.jd lapar bils tgok llama..