Wednesday, January 23, 2013

Keli Salai Masak Lemak Cili Padi


Assalamualaikummm~~~~

arini mood agak down.. huhu.. knew smtg yg men-depress-kan bakal tiba, jd kita emo awal2. kui kui.. boleh x mcm tu? 

nway, menu lunch semalam ^^ kes terliur nengok kakak sebelah umah tayang dia nyer keli masak lemak kt FB. tun xpenah menyalai ikan, tp tgk dia bako dlm oben je, tun pun bakar dlm oben jugak la. mula2 wat suhu rendah, pastu malas nk tunggu lama ngat, terus wat 200 C. hoho.. tu pun sbb ikan ni besar, sejam jugak dlm oben tu. mmg sungguh menggoda jiwa raga bau dia dlm oben =P~

after duduk dlm oben sejam ^^ besar kan?

masak lemak cili padi main campak2 mcm biasa je. semua org pandai buat kot. 1st time tun mkn keli salai msk lmk cili padi nih, biasa ikan sungai tun xleh tahan hanyir dia kalu dlm kuah. bila dh salai ni, mmg siyes sedap! x tipu punyer.. my laling mkn x angkat muka. haha..

sedap!
Besar ngat ikan, xmuat nk letak dlm mangkuk lauk, terpaksa posing dlm caserole dish. hihi...

Keli Salai Masak Lemak Cili Padi
resepi: tun telani

Bahan2
  • Ikan Keli - tun nyer sekor dlm 750 g.
  • 200 ml santan - guna santan kotak
  • 2 btg serai - ketuk
  • 6-10 bj cili padi - tumbuk- ikut toleransi kepedasan masing2
  • 1/2 bj bawang besar - tumbuk
  • sedikit kunyit hidup atau kunyit serbuk - tun letak dua2
  • 2 keping asam keping
  • air secukupnya
  • Garam secukup rasa

Cara2
  • Lumur ikan keli dgn kunyit dan garam dan bakar smp agak garing
  • Campurkan santan, serai, cili padi, bawang, asam keping dan air dan masak hingga mendidih.
  • Masukkan ikan keli, perlahan kan api dan masak hingga agak2 rasa dh sebati dgn kuah. kacau perlahan2 supaya isi ikan x hancur.
  • Perasakan garam, siap!
ps: tun masih TAK BOLEH komen kat EMBEDDED komen ye :( minta maaf byk2. uhuk uhuk...

9 comments:

zila norazila said... [Reply]

Slm tun..
Meleleh air liur tgk..keli tue mmg nmpak besar..nie fav ank akk..mmg nk kena cuci btl2 bru leh ilang hanyir tu kan..

lina_pg said... [Reply]

salam Tun, kak lina suka makan ikan keli..masak lemak lagilah sedap...goreng bodoh pun layan gak.Tapi kan akak xleh nak siang ikan ni geli sangat..sebab bila pegang licin..memang surrender...sudahnya makan kat kedai jerr

ina ku said... [Reply]

hoho...sedapnya. tak pernah lg buat keli masak lemak. tp ikan keli akak mmg suka. terus laporr nengok gambar ni haaa... ;)

tun, akak tak faham nape tak leh komen kt embedded? ada dibagitau nape tak leh komen? akak pun bukan reti sangat mende2 teknikal ni.

Mel said... [Reply]

Lama dah tak makan ikan keli tapi kat sini takde ikan keli sangkar. Kalau ikan keli sungai, hubby tak suka kenyal sangat daging ya. Masak lemak cili api...mau bertambah nasi..mana ku nak dapat ikan keli nih tun sayang!!! ^^

Asyifa Mustaffa said... [Reply]

antara menu peberet buat bila blik kg ramai2....almaklum la..da lama duk n9 nie...

Tp kan Tun....klau nak sedap lgi....klau ikut pesen orng negeri la kan.....asam keping bole ganti dgn bende lain yg masam.....mcm belimbing buluh ke....mangga muda ke....cmtu la diaorng nie buat....buh bnyk2...biar rasa msamnya.....aduhhh....melelh air liur plak rasanya bila taip cmni.....huhuhu..

IZA AKMA said... [Reply]

Assalamualaikum Tun,

Adoiiih, feberet akak ni Tun...meleleh ayaq liuq sat...hihi.
Kalau nk salai baik yg besar2 sbb yg kecik2 tu bila dh kena salai lg tambah kecut tp
payah la nak jumpa besar2 ni kat pasar...tu pun kalau bernasib baik jer...dapatlah. Betul Tun, masak lemak ni lebih sedap yg salai. Aroma salai tuu yg menaikkan rasa gulai nak2 ada lak belimbing buluh lg huhh mmg mkn tak hengat dunia rasanya..

Yana Shaiful said... [Reply]

~ Ye ker xhanyir Tun..k.yana mmg xmkn ikan sungai @ ikan darat..xtahan hanyir..dah msk dlm tekak pun rs cam nk keluar blk ^^..
Pe2 pun msk lemak cili api k.yana suka..lg pedas lg suka ^_^

MaDiHaA a.k.a Ratna said... [Reply]

rajin tun mengerjakan ikan keli tu ye.. hehe.. akak jarang2 masak ikan keli.. sbb en. abang jarang beli.. nak harap akak yg beli mmg idok ler.. kekeek.. kalau kat dapur akak msk ikan keli wajib dipotong kecik2.. sekor saiz kecik pun nak kena potong 4.. byk benor pantang larang en. hubby kalau msk ikan keli.. tp yang benornya.. dia yang paling suka pun.. akak cubit2 sikit jer.. hehehh..

cik sepatu puteh said... [Reply]

salam perkenalan..yna mmg suka gle ikn darat, terutama ikn keli, mmg bertmbh mkn nasi..