Friday, February 3, 2012

Bubur/Pengat Gandum


Assalamualaikumm~~~

Haaaa.. sape pernah makan bubur gandum nii angkat tangan! ekceli pengat gandum, tp tun dh terbiasa panggil bubur.. pengat feveret tun. senang nk buat, n bahan2 pun kompom ada kt dapur tu.. tun suka gigit tepung dia yg kenyal2. sedap sgt!! pengat ni pengat favourite arwah atuk tun jugak. ingat masa zaman sekolah, time baru2 nk belajar duk dapur, atuk tun pernah suruh buat pengat nih, tp tun x pandai.. siap kene marah.. atuk tun ckp 'pandai makan je..' kui kui.. ye la, org dulu2, kalau dh 14 tahun tu dh buleh kawin dh kan, ni baru terhegeh2 nk belajar masak.

buat bubur ni pun sbb ada lebih kuah pengat keladi. rasa membazir pulak kalau dibuang je kuah tu, jd kita improvise buat pengat gandum ni. bahan2 biasanya campak2 je, so bahan2 yg tun tulis ni anggaran je tau..


Bubur Gandum/ Pengat Tepung Gandum
resepi: tun_telani

Bahan2
  • 1 c tepung gandum
  • sedikit air kapur - lg byk lg kental tepung tu, tp kalau byk sgt nnti pahit
  • air secukupnya
  • 1/2 kotak santan - boleh lebihkan kalau nk lg berlemak
  • 1 keping nisan - ikut kemanisan msg2 la ye
  • secubit garam
  • 1 helai daun pandan, simpulkan - kalau xde stok, guna esen pandan
 Cara2
  • Panaskan santan, sedikit air, daun pandan, sedikit garam, dan nisan dgn api sederhana. Kacau sentiasa hingga nisan larut.
  • gaulkan tepung gandum, secubit garam, dan air kapur. masukkan air sedikit demi sedikit hingga mendapat adunan yg kental. adunan tu lebih pekat dr adunan cengkodok..
  • jemput2kan atau masukkan adunan sedikit demi sedikit dlm santan td. buat sampai habis.
  • masakkan pengat sampai mendidih.
  • siap!

14 comments:

Wani said... [Reply]

salam tun .. tak pernah makan pengat gandum ni hihi.. nampak cam mudah kan ... ..biasalah kita masa mula2 masuk dapur camtu lah jugak ...

Qhaifa Nur said... [Reply]

memang simple rasepinya...
teringin nak buat..

Liza said... [Reply]

salam tun...org panggil bubur gandum ghupernya...arwah ma akk prnh buat ni tp akk xtau nama...dah lama xmkn bubur ni, cara tun buat sama la ngan arwah ma buat...nnt akak nk try buat sendiri la...thnx yer tun...

EmbunRosaliza said... [Reply]

Assalam tun cepat akk berlari kesini bila tun tayang bubur gandum, suka sangat akk ngan bubur gadum ni, abe akk pun suka sangat, lama tak buat. Terasa tepung tu harum je bila di campur dgn air kapurkan. Terliur sudahhhh, dan kuah pun jadi pekat sikitkan.

Kat KL ni ada juga org jual bubur gandum, tapi bila beli rupanya gandum yg biji2 lagi mcm barli tu, tak suka2

Kak Sam said... [Reply]

Assalamualaikum...
Masa ada arwah mak akak dulu selalu le dapat makan makan cam gini. Biasanya ia akan dijamu ketika kami nak bergerak balik. Huhuhu miss her so much.

Chah said... [Reply]

bubur nu syalu ada kalau ada majlis cukur jambul baby dulu2 kan? lamanya tak makan....

izahdaut said... [Reply]

Aa boring tul, dh type panjang3 ilang lak komen. Grrrr.. Pendek kata nampak sdp la bubur tu. Aaa tensen mokcik

nOOrsha said... [Reply]

salam tun...nampak sedap! peberet hb akak ni..tp akak x reti makan pengat gandum ni.. sebab rasanya macam mkn jemput2..hikss..btol ke ape yg akak ckp ni.. huhu..haa camtu la. tp hb mmg suka... :)

Mas said... [Reply]

tun...
rasanya masa kak mas kecik2..
arwah tok selalu buatkan bubur gandum gini...
memang sedapppp...

Zaliedana said... [Reply]

Assalam Tun cayang,nih kak ct angkat tangan,xpernah mkn,wat lagilah xpernah tun oi..Kak ct pon panggei bubuq ajer,pas berblog nih baru pandai panggei pengat bagai,haha..Kak ct suka pengat labu n pisang,sedap..

mi_yuuki said... [Reply]

mau buat, k'chah teliur :D

nuwairani ismail said... [Reply]

kalo tengok resepi kak tun ni nampak senang...tapi lagi senang kalo dpt makan yang org buatkan..heheh

quinnie said... [Reply]

sedap nya tun..kita suka bubur cam gini...mesti iras2 rasa bubur anak lebah...:) nak cuba la nanti...

norizan said... [Reply]

selalu buat bubur ni..mak yg ajar...rasenye org t'ganu je yg biasa mkn bubur ni...