Friday, February 17, 2012

Lauk simple-simple je


Assalamualaikum~~

lauk simple2 masa kurang sihat. biasanya kalau kurang sihat yg xsedap tekak akan wat sup ayam je. tp ni ada sotong dlm peti, rasa mcm nk mcm sambal sotong la pulak. me baru2 je buleh mkn sotong, dulu2 alah sket. dh tua2 ni allergic tu tukar2 pulak. dulu mmg xleh mkn lgsg sotong n udang, skrg dh OK. tp ketam xleh mkn secubit pun, smp sesak2 napas you.. huhu.. nikmat Allah nk tarik kan. 

Sotong tun x suka mkn masakan lain. nk sambal jugak. kalau dlm kuah2 lain tun x suka. goreng celup tepung pun kureng. me x suka sotong yg berair (byk betol mende yg x suka). kalau xnk sotong tu berair2 bila dlm sambal, celur kejap sotong pastu toskan. nnti byk air dia keluar. pastu baru guna dlm masakan.


Sambal Sotong
resepi: tun telani

Bahan2:

1/2 kg sotong- bersihkan dh kerat2, celur kejap n toskan air
1 bj bawang besar *
3 ulas bwg putih*
1/2 cm halia* (bahan * dikisar)
5-6 sb cili giling
2 sb kicap
1 sb sos cili
1 bj bawang besar- potong bulat2
sedikit asam jawa
Garam
Gula

Cara2:
Tumis bahan kisar bersama cili giling sampai pecah minyak. Masukkan gula dan tumis lagi.
Masukkan kicap dan sos cili. Tumis sampai agak kering dan masukkan bawang besar yg dipotong bulat. masukkan asam jawa, tumis kejap.
Masukkan sotong, gaul2. perasakan garam.

13 comments:

Ribbon Clown said... [Reply]

lauk simple2 ni lah yg paling sedap cik tun.. hehe tgh lapar nih.. T_T dah la hujan lebat, rasa cam memangil2 je sotong tu.. batuk taleh makan pedas2 lak tu.. citt

IZA AKMA said... [Reply]

sedapnya makan nasi berlaukkan sambal sotong..lebih2 lg dgn nasi lemak..

Kak Rose said... [Reply]

kak rose na bendi n tempe tu... bestnya makan dengan nasik panas2.... glupppp!

IeRA said... [Reply]

Simple tp menyelerakan....

nuwairani ismail said... [Reply]

kacang bendi tak tinggal tu! huhuh...dah lama x makan lauk2 mcm ni...kadang2 teringin jugak....tp nani tgh nak pantang2 sotong dengan udang...dah rasa sakit tumit kaki ni...risau pulak kalo kene gout...adeh! muda2 lagi dah sakit...

Chah said... [Reply]

waaaa...semua jawapan di atas ai suka!!! cuma bedanya ai bedal sumer benda, agak2 sipar jepun masak merahpun ai layannnzzz...hihihii...

suri solehah said... [Reply]

tengoksambal sotong terliur pulak,,malam2 ni..esok harus akak buat ni.

ijayuji said... [Reply]

Salam tun! akak suke sayur lady ffinger tu! sedap! dulu2 akak tak lalu nk makan sebab berlendir tapiiiiiiii sekali dah rasaaaaaaaaa terus jatuh ccinta :D sayur2 ni ckp jerrr sayur apa mmg akak suke KECUALI peria :D sambal sotong pun lama betul tak masak, sbb malas nak blender lada :D akak kalau siang lada abis satu bdn gatal2 tu yg malas sgt nak buat lada blender :D

inahar ali said... [Reply]

salam tun cayang..sambal sotong tu dh abih ek?? akak jarang masak sotong sbb cikabe ada resdung..alahai! nnti bini dier jek yg balun sorang..hahaha!

kak ijan said... [Reply]

Owh, ai kalau sutun ni masak apapun laju. Kalau merah2 ini macam, alamat banyak pinggan lah makannye. hihi...

Happy belated birthday to your hubby. Comel kek nye. So valentine :D

quinnie said... [Reply]

sedapnya lauk simple2 la yg best..hehhehe

Kak Sam said... [Reply]

Simple tapi menyelerakan.
pssttt kek kat bawah ni ada lagi tak?

Diana @ Melley Mey said... [Reply]

nie lg ler menu fav akak nie juga... ada sambal sotong.. bendi tuuuu yg x tahan tgk tu... aduh!!! lapar terus akak d buatnya tau