Wednesday, February 1, 2012

Pengat Keladi


Assalamualaikum~~~

morningg!!! arini pagi2 dh hujan lebat, so skrg ni rasa mcm baru lepas subuh je.. lampu pun pasang satu umah lagi. mmg best kalau dpt duk golek2 dlm selimut ni.. tp xleh malas2! rajin! rajin! hihi..

pengat keladi buat semalam.. mmg dh beli keladi nk wat pengat, pastu nmpk pulak org kampung kita, datin chah tu wat pengat keladi.. terus masuk dapur rebus keladi. tp tun mmg guna gula melaka dan xpernah letak sagu.. resepi pun campak2 je.



Pengat Keladi
resepi: tun telani

Bahan2:
  • 1 bj ubi keladi- dadu
  • 1/2 kotak santan - boleh lebihkan kalau nk lg berlemak
  • 1 kerek nisan 
  • secubit garam
  • 1 helai daun pandan, simpulkan - kalau xde stok, guna esen pandan
  • secubit garam

Cara2:
  • rebus keladi sampai separa empuk. toskan.
  • masak santan, nisan, daun pandan dgn api perlahan sampai gula larut.
  • masukkan keladi dan masak smp mendidih. kacau sentiasa supaya x pecah minyak.
  • masukkan sedikit garam.
  • siap!

17 comments:

KakAsma said... [Reply]

Tun,
akak kan kalau yang ada keladi2 gini memang suka.kalau buat pengat gini mmg akak sorang makan..anak2 kurang suka..tapi akak tetap buat..makan sendiri..ulang ulang..tu pasal tak turun2 jarum timbang ..hihihihi

anymz said... [Reply]

akak mmg suka makan keladi..goreng pun sodap kan?..
dah lama tak buat pengat ni.

Chah said... [Reply]

dappp....ini yang asli, yang versi datin tu versi ngengada...:)

chikadakbiru said... [Reply]

akak kureng sikit dengan pengat keladi..tun...1 kerek nisan tuh ape die...bahse org srwk ker

tun_telani said... [Reply]

kak CB.. i kerek tu 1 keping nisan yg bulat tu.. hihi

EmbunRosaliza said... [Reply]

Assalam Tun antara pengat yg paling akk suka makan tapi jarang2 buat, anak2 tak suka , akk je mkn tu yg jarang2 buat. Sedapkan pengat pengat keladi ni bila di gigit2 rasa macam liat2 manja tu, bukan keras, tapi tak reti nak sebut heheh dlm BM hehe bahasa klte tahu lah lek-it panggil heheh, ada lagi ke

Liza said... [Reply]

salam tun...akak mmg tak pernah buat pengat keladi, biasa buat pengat pisang jer...

Ida,Japan said... [Reply]

sedapnyer pengat tun..mintak semangkuk boleh

MaDiHaA a.k.a Ratna said... [Reply]

sedapnyer tun pengat keladi.. lama tak beli keladi.. kalau keladi yg elok empok.. rebus cicah kelapa gaul gula & garam pun sedap!
nissang kerek bowok dari Teranung ke? hehe...

Cheq Sue said... [Reply]

kalau cheq sue tak berapa suka sangat dengan pengat keladi. tapi kalau dibuat asam pedas ke pindang ke masak lemak, bagian ubi tu la yang dingap dulu...

nOOrsha said... [Reply]

tun akak suka sngat ngan pengat2 begini..selalu nye akak makan sejuk2 dr peti ais ataupun boh air batu..memang best.hehhe..tp akak x pnh try masak keladi, akak xde keyakinan tkot nnti gatal..huhhuh..ntah ape2 tah...makan suke, tp takut nk masak..hihihih

maceh eh tun atas ucapan tahniah tu.. teruskan berblog, mana tau esok lusa giliran tun pulak.. :)

quinnie said... [Reply]

lain kali nampak keladi kita nak beli la tun...teringin pulak..hehehe..minggu lepas ada nampak org jual kat pasar malam tapi kita tak beli sebab tak tau nak masak apa...hehehe

nuwairani ismail said... [Reply]

sukenye makan pengat! panas2 ke, sejuk ke, tetap juga sedap!

Naz / Nadz COSK said... [Reply]

Assallamualaikum Tun..
Ada lagi tak lebihan pengat keladi ni. Kalau ada mesti dah masuk peti sejuk kan.. Akak nak... Best keladi. Kalau buat campur sekali dgn keledek dan labu..perhhhh...makan bermangkuk2..hehehee

izahdaut said... [Reply]

ada lagi ke pengat keladi ni tun. pepagi ni kalau ulang2 makan sedap bertambah tau. meh nak sikit

aniq aqil said... [Reply]

nisan tu ape

tun_telani said... [Reply]

@aniq aqil nisan tu gula melaka :) kalu kt ganu dia jual keping bulat2 besar.. i keret tu satu keping.