Wednesday, March 14, 2012

Nasi Kari Ayam


Assalamualaikumm....

n3 cepat2 je arini.. biasa laa, wat2 bz.. xde mende sgt pun padahal.. hihi... menu lunch semalam, dh 2-3 kali wat nasi kari ayam ni, mmg sedap n kene ngan selera. lagi2 bila xberapa nk rajin masak tu. senang xyah wat lauk lain dah ^^ 

tq pada ibundo sbb kongsi menu yg sedap yg cepat utk dibuat ni :D 

serve dgn kobis goreng n tempe je
 tun buat separuh dr resepi asal.

Nasi Kari Ayam
Resepi:Ibundo
Bahan:
  • 3 cawan beras basmathi
  • 1/2 ekor ayam ataupun lebih dipotong biasa
  • 4 sudu besar butter atau majerin
  • 8 cawan santan dari sebiji kelapa - utk separuh resepi, tun letak 50ml santan kotak je
  • 3 sudu besar rempah kari
  • 4 ulas bawang merah dihiris
  • 2 ulas bawang putih dihiris
  • 1 inci halia dihiris panjang
  • rempah tumis empat sekawan
  • 1 cube stok ayam kalau suka - tun letak 1/2 je
  • sedikit daun ketumbar- tun xletak


cara:
Beras basmathi dibersihkan dan di tos kering airnya. Ketepikan.
Panaskan butter/majerin dalam periuk. Masukkan bawang merah, bawang putih, rempah empat sekawan, dan halia. Tumis sehingga naik bau. Masukkan rempah kari. Tumis sehingga rempah kari masak. Masukkan ayam. Kecilkan api dan biarkan air ayam keluar. Apabila air ayam kering, masukkan santan, garam, stok ayam dan daun ketumbar. Masak sehingga ayam lembut dan masak. Padamkan api.

Kemudian curahkan kesemua bahan yang dimasak tadi ke dalam penapis. Ambil kuahnya dan masukkan ke dalam beras di rice cooker. Pastikan kuah itu cukup untuk menanak nasi sebanyak 3 cawan beras itu. Kita dah biasa masak nasi dan tentu tahu berapa banyak air yang nak digunakan. Tapi untuk nasi ini, sila lebihkan sedikit airnya daripada ukuran biasa. Kalau kuah tak cukup, tambah sikit dengan air. Kalau kuah terlebih, jangan habiskan. Boleh buat kuah untuk makan nasi nanti.

Apabila nasi sudah 3/4 masak, masukkan ayam dan segala macam tok nenek yang ada bersama ayam itu ke dalam periuk nasi. Gaul dan tanak nasi hingga masak.

Nasi ini boleh dimakan dengan lebihan kuah kari, sayur salad sempoi dan sambal belacan.

10 comments:

ijayuji said... [Reply]

Salam tun telani ^____^ amboiiii ayat dia yg ada >>je<< tu yg buat akak sakit mata nak bc sbb ada tempe tuuu lerrrr yg buat akak gerammm.. lama puasa tempe tau! sedapnyer!

Gee® said... [Reply]

Tun, k.gee tak pernah lagi makan nasi kari ni... siap boleh masukkan segala macam tok nenek lagi...mesti best ni

Chah said... [Reply]

Whoaaa...antara nasik yg mewah ni...all in one..jimat masa, tp kalori x jimat..hukhuk...

MaDiHaA a.k.a Ratna said... [Reply]

senang eikkk.. tak payah masak lauk2 lain lagi... budak2 pun sure suka nasi mcm ni...

mimie said... [Reply]

Tun...akak nk wat jer..kari abes...dah ade kari beras basmathi plak elekk...sumer da komplete...beras jugak yg x ckup korom...ayoyoyoy...x sabo nk mkn ngan famili lam duluang nih...hihiih

Nieza said... [Reply]

assalam tun, lama tak singgah sini..hari ni baru sempat..sorry yer dear. sedapnya tgk nasi tun ni..lapar lak rasa..hehe

Ezadlieza said... [Reply]

wahhhh tun pun dah buat yer... akak dah terlupa akan menu ni sejak cik ijah post ari tu... tun mengingatkan akak kembaliiiiiiii...

quinnie said... [Reply]

wahh tun pun dah buat...kita tiap kali ada ayam tak ingat nak buat nasi ni walaupun senang je sebenarnya...sedapnya....huhuhu

Mama Hawa/Mama Nani said... [Reply]

Salam Tun..
mcm best jer nasi kari ayam nie..nk buat jgk lah anak2 mmg suka kan ayam!!

zila4ever said... [Reply]

salam kenal tun..
menyelerakan dan mudah..semua mix x yah nak fikir2 lauk lain..:)