Thursday, March 15, 2012

same ol' lauk~


Assalamualaikumm~~

huhu.. mlm2 baru nk apdate.. arini x BW lagi. sowi sgt2, pasni nk marathon BW mana yg termampu. dh ramai2 kawan alam maya ni kan, kdg2 tak terkejar nk tgk semua org nyer update. tp insyaAllah, kunjungan balas akan tetap tun lakukan..

ayam masak merah ni ntah bila2 tun masak. hihi.. kalau tun, tiap2 hari msk merah pun xpe. dulu masa duk kat INTEC, rasa2nya hampir tiap2 hari tun makan masak merah/ masak sambal ni. sbb xde lauk lain yg menarik kt cafe. nak kata miskin, duit scholar tu x luak pun, tp sbb tun bkn jenis yg suka hang-out2 mkn kat luar, jd tgk menu yg sama je la tiap2 hari. sesungguhnya masa tu saya mmg studyholic.. kui kui..

Semua org ada resepi masak merah masing2 kot. tun biasa campak2 je. tun x bape suka blend bawang sbb nnti byk air dan kene tumis lama. so, rajin2 menggunakan lesung batu. kalau malas sgt, mayang je bawang tu. resepi yg sama tun buat utk nasi putih, nasi minyak, nasi tomato, dan mana2 nasik yg sesuai :D

Ayam Masak Merah
by: tun telani

Bahan2:

  • 1/2 kg ayam - gaul garam kunyit n goreng
  • 1 bj bawang besar *
  • 3 ulas bwg putih*
  • 1/2 cm halia* (bahan * ditumbuk)
  • 5-6 sb cili giling
  • 2 sb kicap
  • 2 sb sos cili
  • 2 sb sos tomato
  • sedikit asam jawa
  • Garam
  • Gula
  • sedikit air

Cara2:
  • Tumis bahan2 tumbuk hingga naik bau, masukkan cili giling dan goreng sampai pecah minyak. Masukkan gula dan tumis lagi (tun masukkan gula supaya jd warna merah yg cantik)
  • Masukkan kicap dan sos cili. Tumis sampai agak kering. masukkan air dan asam jawa, tumis kejap.
  • Masukkan ayam dan masak kejap. perasakan garam.

5 comments:

Mama Hawa/Mama Nani said... [Reply]

Salam Tun :)
Sama lah kat rumah nie.. ayam msk merah tak jelak2...kite yg msk kan utk diorg dh jemu... tapi anak2 dh suka nk buat cam mana kan..hehehe

Nieza said... [Reply]

sedap lauk tun ni,lapar lak rasa..hehe akak pun sama tun mana yg sempat jer la akak bw.

KakAsma said... [Reply]

lauk nih mmg jadi kegilaan sejak azali hahaha..selain masak kicap..akak pun kekadg naik jemu nak masak..tul kata mama hawa.anak2 suka nak makan jadi masak laa gakkan sama laa resipi tun ngan akak....tapi ada masa akak tambah tambah bahan.

ijayuji said... [Reply]

Salam tun! akak suke ayam masak merah, tp kalau akak masak even dah ikut resepi yg terbaek ttp tak jadi sedap sbb akak lg suke mkn org yg masakkan atau dr air tgn org lain ehehe... utk ayam masak merah ajerr lah akak mmg mcm tuu ngada2 sikit tekaknyer, sendiri buat tak sedap nak yg org lain punyer jugak lg sedap ehehehe...

MaDiHaA a.k.a Ratna said... [Reply]

ayam msk merah ni feberet anak sulung akak tau tun.. kalau hari2 msk amm ni pun takper.... sebenornya akak pun suka gak.. hihi..