Sunday, July 29, 2012

Kuih Buka Puasa: Kuih Bakar/Bingka Kentang

Assalamualaikum...

n3 ringkas dihari minggu. terima kasih pada yg sudi menjenguk dapur tun ye :) alhamdulillah, masih sempat buat kunjungan balas walaupun terkejar2. hihi... cuma BW secara general tu slow sikit. maaf ye. 

bingka kentang ni tun buat hari jumaat aritu. mmg peminat bingka tun ni. suka sbb blend je semua, pastu sgt sedap! masa bakar tengahari tu, mmg menggugat keimanan.. hehe.. satu umah bau bingka.. eh, bingka ngan kuih bakar sama la kan. tun bantai je nama2 kuih nih.


resepi asal dgr2 dr kak Jun, tp puas tun duk menggugel, x kuar pulak resepi nyer.. apa2pun, terima kasih pada empunya resepi yg senang dan sedap. dh nama nk senang je kan, tun blend kan semua mcm wat bingka pandan. hihi

Kuih Bakar Kentang
Resepi: Kak Jun (xjumpa link)
Sumber: Kak Asma, Kak Izah

Bahan-bahan 
  • 2 biji ubi kentang-rebus n kisar/lecek
  • 1 biji telur
  • 2/3 cawan gula
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1 cawan santan
  • pewarna kuning atau hijau
  • 1/3 sudu besar minyak sapi-cairkan - tun guna butter
  • 3 sudu susu cair(ni akak tambah)

Cara-cara
  • Kacau telur dan gula. masukkan tepung dan santan. kacau rata dan tapis.
  • Tuang dalam ubi kentang tadi dan kacau rata. Masukkan minyak sapi cair tadi dan gaul sebati.
  • Sapu loyang/acuan dengan minyak, panaskan sebentar dan tuang adunan. masak atas api kecil, tabur bijan jika suka.
  • * jun masak dalam acuan kecil2 dan bakardalam oven selama 15-20min
  • ** tun blend semua bahan, utk 2 adunan, tun guna loyang 8inch dan bakar sejam

17 comments:

FnF Simple Life said... [Reply]

cantiknya kejadian kuih bingka tun ni... terus teringin nk buat...

adda syuhada said... [Reply]

comel jer nampak kuih bingka nih..adda kalau makan kuih ni suka betul part2 yang hangus2 ckit tu..idap la hangit rentung ....heheh

Mas said... [Reply]

tun....kak mas pun suka bingka ni..
sedappkan...
lembut lemak berkrim jerkk..

Nuwairani Ismail said... [Reply]

dah lama nani tak buat bingka. kalau kena lemak manis tu memang sedap. kalo beli yang keras kejung tu rasa nak baling kat tingkap je. memang buat sendiri jugak la yang paling puas hati.

Nazrah said... [Reply]

eee..kalau bingka kentang ni campur cheese lagi sedap agaknya kan

♥MAMASYAZA♥ said... [Reply]

saya penah cuba buat bingka kentang ni, memang sedappp sgt

Citarasa Rinduan said... [Reply]

Mmg cantik kejadiannya..
Daku jua pencinta bingka

Asmah Yusof said... [Reply]

SAlam Ramadhan k.tun dan selamat berbuka..:))
mmg semerbak baunya kalau bakar bingka nie....leh tergugat nafsu..hehehehe

ijayuji said... [Reply]

Salam tun! akak ingatkan kek tau! kalau tun tak letak title kat atas tu mmg akak ingat kek cisss hihihi.... akak pun lamaaaaaa sgt tak buat bingka, kalau nak kena buat bingka dekat2 buka baru leh bakar kalau lama sgt nani kerak2nya tak rangup :D Tun, lopes tu kalau versi perantau mmg takde bungkus ngan daun2 sume, dulu2 akak biasa buat lopes yg letak dlm loyang jerr, tp ttp rasa dia tak sama mcm lopes yg di bungkus daun pisang ni, kalau yg di bungkus dia kenyal2 mmg rasa lopes asli ler kirannya nii, tp sama jer lah yg dibungkus n tak dibungkus :D sbb nama n rupa yg sama :D

quinnie said... [Reply]

elok cantik je resepi ni tun..bingka tak jatuh...suka lah bingka rupa cam gini...tapi tak pernah buat lagi..kekekek

quinnie said... [Reply]

bulan puasa ni asyik melayan santan dan kelapa je..kekekek..aduiii naik mencanak la kolestrol gini...heheheh

kita suruh makcik belikan plastik nasi lemak tu tun...hari tu jugak rasmi kan buat kuih sagu tu..hehehe..:)

Yana Shaiful said... [Reply]

Sama lah kita Tun..suka bingka.. nk bt pun senang.. semua blend pastu terus bakar..bingka kentang ni dh byk kali k.yana bt..biasa bt half jer..bleh laa skali hadap ms tgh suam2 tuh..sedapp ^^

Nina Mirza said... [Reply]

As'salamualaikum Tun,

Aduhh ..!! cantik kejadian bingka Tun :)
Nina pun pernah buat kuih bakar kentang nie. Bila tengok Tun punya terasa nak buat ajer lagi~~

kakbesah said... [Reply]

salam Tun, rajinnye membingka... bingka memang kebanggaan org Melayu kn Tun. segala benda bleh dibingkakan. akk prnah hidangkn bingka pd foreigners, memasing sukee sgt..hee..

Pink Lavender said... [Reply]

owhh..1st time dgr bingka kentang..ni rasa nak cuba

makneng follow tun
jemput follow makneng...=)

mayangsayang said... [Reply]

SALAM KENAL TUN.. TAK PENAH G WAT BINGKA KENTANG.. TQ EKK FOR RESEPI.. TK SABO NAK WAT ...

Outbound di malang said... [Reply]

Nice blog :)
salam kenal sobat :)
di tunggu kunjungan balik.nya ya !terimakasih ...