Monday, July 30, 2012

Menu Buka Puasa: Nasi Dagang


Assalamualaikum~~~~~~~

salam 10 Ramadhan.. dh berlalu 1/3 ramadhan rupa2nya.. dh juzuk berapa baca Qur'an? hihi.. (jawab dlm hati je la ye). semoga terus beristiqamah, insyaAllah. tun kurang sihat sket skrg. mmg sgt xselesa bulan2 puasa ni sore throat, pastu nk batuk2. pagi2 b4 terawikh makan panadol, sahur pun makan panadaol lagi. harap2 x berlarutan la, aminn.. 

nasi dagang ni menu wajib bulan puasa. tun buat hari sabtu aritu. kene wat time wiken sbb perlu ambil masa yg lamaaaa sgt kat dapur. rasa2nya, projek nasi dagang ni la yg meyebabkan tun demam (salahkan nasi dagang pulak ye..huhu..).dr pagi marathon kat dapur.. mmg ambil masa yg lama, lagi2 tun buat agak byk, ada opis-mate my laling yg mengidam nasi dagang. mana laa nk cari bintulu ni kan, so enchik laling suruh misus terchenta dia buatkan. hihi..

one plate for me, makan sampai gemok ;p
tun guna resepi yg sama yg tun olah sblm ni. insyaAllah x mengecewakan. kali ni tun buat double amount dia, tepon mama siap2 tanya masa mengukus tu perlu lamakan ke x. mama ckp xpayah. alhamdulillah, ok je 40 minit tu. cuma kukusan terakhir tu kukus 10 minit instead of 5 minit.

Nasi dagang
Resepi asal: yani@myr dan mamadzie69@myr
Sumber: tun_telani

Bahan2:
  • 3 cawan beras wangi
  • 1 cawan beras pulut
  • 400 ml santan (2 kotak)
  • 3 bj bawang merah- mayang
  • 1 cm halia- mayang halus
  • 1 sk halba
  • Garam
  • Gula - sedikit
Cara2
  • Rendam beras sekurang-kurangnya 4 jam
  • Basuh, tos, dan kukus beras selama 5 minit.
  • 100 ml santan di campur dgn 100 ml air masak utk dijadikan santan cair. Gaul nasi dgn santan cair dan kukus hingga masak (bergantung pd kukusan, me dlm 40 minit)
  • Baki santan (300ml) digaul bersama bawang, halia, halba, garam dan gula.
  • Bila nasi masak, gaulkan dgn baki santan, dan kukus semula selama 5 minit. - utk 2kali ganda resepi, kukus akhir tun kukus 10minit.
  • Siap =)


nasi dagang ganu, wajib guna gulai ikan tongkol nih.. lauk lain tun mmg xmakan. hihi... masak dgn sgt2 lama.. yg ni cair sikit sbb dh nk berbuka puasa. total atas dapur hampir2 3jam tau. hihi

Gulai Ikan Tongkol
Resepi Asal: minami@myr
Sumber: tun_telani
  • 1 tin santan(400ml)
  • 1 biji bawang besar, 3 ulas bawang putih, 2 cm halia, dan 4 cm lengkuas } di'blend'
  • 15-20 tangkai cili kering- potong, rebus, dan buang biji
  • 2-3 sudu besar rempah gulai cap bunga ros
  • 6 keping asam keping
  • garam dan secubit ajinomoto- tun xletak ajinomoto
  • gula
  • 5-6 biji cili padi
  • 1 ekor ikan tongkol
  • Sedikit nisan/ gula melaka - tun tambah
  • 1 sudu besar kerisik - tun tambah
  • 1 cm belacan
Cara2:
  • Rebus ikan bersama asam keping dan sedikit air sehingga masak.
  • Masukkan santan ke dalam periuk yang berasingan. Santan tersebut hendaklah dibancuh terlebih dahulu dgn 1 liter air. Masak santan tersebut dgn api yg perlahan selama 30-40 minit. Kacau sekali- sekala supaya santan tidak berketul.
  • kemudian masukkan bhn2 yg di blend ke dalam santan.
  • cili kering di blend dan di tumis dgn minyak di dalam kuali. Bila dah agak garing, masukkan rempah.tumis sehingga naik minyak, masukkan belacan jika suka.
  • Bhn tumis dimasukkan ke dalam santan. Masukkan gula, garam,nisan dan kerisik. Tunggu sehingga mendidih dan naik minyak barulah masuk ikan tongkol yg direbus. Air rebusan ikan tongkol dan asam keping turut dimasukkan. Masukkan cili padi.
  • Masak sampai kuah agak pekat.

acar mentah wajib ada ^^
Acar Timun Mentah
Resepi: tun telani

Bahan2:
  • 2 batang timun- buang biji dan potong memanjang
  • 1 batang carrot - tun sagat
  • 2 bj cili merah
  • 2 bj bawang merah- mayang
  • 1cm halia- potong memanjang halus2
  • 1 sk garam
  • 1 sb gula
  • cuka masakan - dlm 1/4 cawan, lebih kurang la, tun tuang je

Cara2:
  • Gaulkan semua bahan2 dlm mangkuk
  • Cuka tu anggar2 je. xperlu tenggelam timun tu. Gaul2kan setiap 5 minit hingga rata.
  • Tun biasa simpan dlm sejam sblm makan, sbb cuka bila air timun dh keluar :)

ps: kalau nk timun yg rangup, rendam timun dlm air kapur sebentar. Pastu tos, bilas, dan blh campurkan dlm acar.



23 comments:

Nuridah said... [Reply]

Assalamualaikum Tun

tk sihat ya?? Moga Tun cepat sembuh dn dpt menjlnkan ibadah dgn baik...alhamdulilah Tun...jadikan Al-Quran sebahgian dari hidup kita...insyaAllah!!

Nasi Dagang...pekena ngan gulai tongkol erk Tun...kak Nur tk pernah rasa....nanti tunggu Tun sedekah buat buka...hehehe...

ijayuji said... [Reply]

Salam tun!! alahiiiiiiiiii sedapppnyerrrrrrr nasikkk dagang dia! akak nak acar timun tu byk2 ehehe... mengidampulak dah ni, mana nak carik ikan tongkolll uuuuwaaaaa...belum musim lerrr kat sini ikan tongkol, yg ada ikan mackerel, ikan tu akak tak suke sbb ada bau2 sikit :D

Citarasa Rinduan said... [Reply]

ayu pengemar nasi dagang walau ayu orang jb..

tun.. moga cepat sembuh ya.. cuaca tak berapa elok, ditambah kita kurang minum air..

harap semuanya okey2..

PS: walau kesihatanmu terjejas, kamu tetap rajin...

Tina Othman said... [Reply]

sedapnya tun, mmg suka makan nasi dagang ni, ingat lg dulu masa ngandung, sampai pergi ke terengganu semata nak carik nasi dagang hihi

time tu tak reti nak masak lg, tapi tulah nak tanya mana tun beli rempah tu ye, sebab rasa kat ganu je yg ada kan

FnF Simple Life said... [Reply]

moga cept sembuh...minum air masak banyak2...

Alahai...menu nasik dagang lak utk iftar... punya laaa akak terguda dgn nasik dagang Tun ni...terus capai pen salin resepi... akak je yang teringin nak makan nasik dagang...hubby tak suka lak...hmmmm... susah gak kan

Amie said... [Reply]

laaa siannya Tun, tak apa Tun, dugaan waktu puasa tu, memang tak sedar dah masuk 10 Ramadhan.
sedap nasi dagangnnya, lama kak Amie tak masak (nak makan memang kena masak ye Tun, kat tempat kakak takde orang jual, kalau ada mau beli je Tun)

Azian Elias said... [Reply]

MASYALLAH.. sedap ni. i paling suka acar mentah tu.. sedapp..

Yana Shaiful said... [Reply]

Sedapnya..klu kita jiran cnfrem k.yana srh Tun tlg bt kan..dh lama beras ns dagang terperap dlm kabinet..xde vitamin R nk mengukus..hope tgk ns Tun nii dtg ler vitamin R..dpt lah ku merasainya ns dagang tersebut hihiiii ^^

HALAMANKU said... [Reply]

Salam wah rajinnyer.. walau erma tak mkn nasi dagang tapi tang gulai ikan tongkolnyer..nyum2 sedap sukeeerrrr... he he he memang rajin.. he he he

Qasey Honey said... [Reply]

asslm Tun...xsihat yer..bykkan berehat yer..

mmg nmpk myelerakan la Tun nasi dagang tu...QH nk amik resepi ni yer...nti senang nk cuba jugak...

Zaliedana said... [Reply]

Ramai yg skit tekak n xsihat skng kan,dgn cuaca yg pns n kita berpuasa mmg byk dugaan..kak ct da bli brs nasi dagang kat teganu bru ni,tapi xwat g,coz bru duk cari2 rcp jugalah,yerla kita org utra mmg xpndai lngsung nk wat nasi dagang nih..nti leh jgk blog tun utk rcp ni..

~~zana@pb~~ said... [Reply]

Akk rindu nasi dagang Trengganu......tp akk x suka ikan tongkol. Nasi dagang sana ada rasa manis2 sikit kan? Bungkus daun pisang...perghh....sedapnya.

LinRosly said... [Reply]

Assalamualaikum Tun...
Perhhhh Sedapnya...nasi dagang dengan ikan tongkol penambat selera...
Kak Lin suka tapi tak pandai nak masak...hik3

sury_masury said... [Reply]

Salam tun...sodap menu....:-)nk kena ada stok ikan tongkol dulu baru leh buat nasi dagng ni...jgn mkn byk sgt panadol....x baik utk kesihat...hihi..tpi nk mkn ape ye...selain panadol kan...heeee

izahdaut said... [Reply]

tun.. jgn selalau sangat telan panadol.. bahaya tuh. semoga cepat sembuh n minum air banyak2 k... teringat mak akak kat kampung bile tngok set nasi dagang ni. hope dpt makan nasi dgng air tangana mak akak raya ni :-)

kakbesah said... [Reply]

salam Tun, akk doakan moga2 Tun cpt smbuh ye.. InsyaAllah. eh, mcm kbetulan plak, kemarin hb akk sruh msk nasi dagang coz nk jamu rakan2 dri Kelantan. akk yg pior Jawa ni, mulalah menggelabah. siap berguru ngn ank2 dara Kelate yg dok menyewa sbelah rmh. (haritu dia bg akk sepinggan..sedaap..hee) Alhamdulillah..mnjadi jua akhirnye..hee..

Wani said... [Reply]

salam tun.. x pernah wat lagi nasi dagang ganu... asyik dgn nasi dagang kelate jer .. nanti ada masa nak cuba jugak la... jaga diri ya tun.. dugaan bulan pose cam tu lah..

quinnie said... [Reply]

tun..kita pun kalau nak buat set nasi dagang mesti guna resepi kak yani dgn minami ni..hehehe...dah cuba mula2 dulu rasa best...stick pada resepi ni je...hehehhe

dah lama tak masak nasi dagang..huhuhu

dZana said... [Reply]

aslmkum tun..dtg nk anto kuah puding jer ni.. hihihi.. buka ape hari ni tun.. kt rmh akk klau nasi dagang kurang peminatnya.. jakun semuanya.. tak reti nk makan n mcm2 lagi.. tu yg tak pernah buat.. selalu beli jer kt pasar mlm kalu teringin nk mkn..

Rohah said... [Reply]

rajin tun buat nasi dagang, biasenya akk beli kat pasar malam je..

Nieza said... [Reply]

Assalam Tun, dah sihat ke? akak byk kali nak masuk sini asyik tak lepas jer.hari ni baru terlepas..hehe sedapnya tgk nasi dagang tu..tak pernah buat sendiri lagi. teringin gak nk buat tapi tak ada halba tu la.

ibh_sue said... [Reply]

Asslmkum Tun.
Alahai..semenjak dua menjak ni, akk memang la tak tahan kalau tengok nasi dagang. Padahal sebelum ni bukannya suka sgt pun sbb dia mcm lekat2 gitu kan. Ni bulan puasa tgk Tun punya nasi dagang..lagi la teringin..Nasib la diet ni..Bertahan lah..Hehehee

tun_telani said... [Reply]

@Tina Othman tina, kat tempat lain tun xpernah jumpa, tp kat ganu mmg kebanyakan kedai ada jual rempah cap bunga ros nih, even kat kedai2 runcit yg kecik2 tu pun blh jumpa :)