Wednesday, July 10, 2013

1 Ramadhan 1434H: Puteri Ayu


Assalamualaikummm /XD

alhamdulillah.. alhamdulillah.... bertemu lagi dengan Ramadhan, bulan yg penuh keberkatan, yg didalamnya, pahala dilipat-gandakan.. semoga sama2 kita manfaatkan kelebihan yg Allah berikan ini, insyaAllah :)

alhamdulillah juga, arini tun kelas pagi je, jd petang dapat la membuat kuih lebih sikit utk diberikan pd jiran tetangga sempena meraikan kedatangan Ramadhan ni. kita blogger masak2 walaupun ada sebelum ini ada beberapa isu yg x enak di dengar, insyaAllah, jika ikhlaskan niat kerana-Nya, byk pahala yg Allah ganjarkan walaupun kita hanya berkongsi resepi. tun pun harap readers blog ini sentiasa doakan tun dimurahkan rezeki dan diberkati hidup :)


awat bahasa skema je intro kali nih. hihi.. arini Alhamdulillah baru siap kukus kuih puteri ayu nih. tun guna resepi apam marmar sbb ni resepi feveret tun, pernah juga guna resepi puteri ayu yg betul2, tp guna resepi apam marmar lg sedap lah. hihi.. comot sket rupa puteri ayu tun tun sbb acuan x byk, jd blm betul2 sejuk dh cuba keluarkan dr acuan sbb nk recycle guna kan, jd ada yg melekat2. gambar atas dulang je, xde nk hias2  atas pinggan bagai sbb buka puasa lambat lagi.

tq cmg atas perkongsian resepi apam marmar yg menjadi kegemaran tun. selalu sgt guna resepi ni, dan semua org yg penah mkn semua pun kata sedap :D 

satu adunan ni dpt byk.. 4kali juga masuk kukusan nih.

Puteri Ayu
resepi asal: apam marmar, CMG@myr
olahan: tun telani


Bahan2:
  • 250 g tepung gandum 
  • 1 sk baking powder
  • 200 ml santan- tun guna santan kotak 
  • 200 g gula halus 
  • 2 biji telur Gred A 
  • 1 camca teh esen pandan
  • 1 camca makan ovallate- guna yg ada tanda halal, ye
  •  Secubit garam 
  • Pewarna hijau
 Bahan kelapa:
  • 1 1/2 c kelapa parut
  • 1 sb tepung ubi
  • 1 sk garam
    • gaulkan semua
 Cara2:
  • Satukan kesemua bahan dalam mangkuk adunan, kecuali bahan pewarna.
  • Pukul dgn speed perlahan sehingga semua bergaul mesra. Kemudian lajukan speed dan putar hingga adunan kembang dan pekat. - mix sampai adunan jd putih gebu tau
  • Masukkan pewarna hijau dan gaul sebati.
  • Letakkan kelapa parut dan acuan puteri ayu, tekan2 sikit. tuangkan adunan dan kukus selama 7 minit atau hingga masak.

6 comments:

MaDiHaA a.k.a Ratna said... [Reply]

lama sungguh akak tak buat puteri ayu ni tun... akak biasa sapukan sikit minyak pada acuan barulah tekan2 kelapa tu.. insyaAllah tak melekat.. nnt tun try ye..

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said... [Reply]

Menggoda sungguh puteri Ayu tu Tun...

Kak Nik Ja said... [Reply]

Salam Ramadhan kareem Tun...kalau nak di lihat resepi puteri ayu ni lebih kurang sama yek...tapi kan membuahkan hasil yg berbeza tau...nanti terai resepi yg ni lak...peminat puteri ayu kat umah KNJ memang ramai...tapikan yg lebih2 tun buat tuh apesal lah tak sampai2 kat umah KNJ nih ???hihi

Mas said... [Reply]

tun...
salam ramadhan dan selamat berpuasa yerk...
akak dah lama tak buat kuih ni...
klu makan, gemar jerk..he3

Rohah said... [Reply]

Ni klu berjiran ngan Tun mesti dapat nih..he heeehh..sukeee, suke mkn kuih ni

Anna Qawina said... [Reply]

Tun..ayu kuihnya cam org yg buat..hehe