Friday, July 26, 2013

16 Ramadhan 1434H: Apam Mentega.. senang dan x jemu dimakan


Assalamualaikumm... :)

Salam nuzul al-Qur'an... arini ada yg bercuti ye.. Sarawak x ambil cuti pun, 1st ramadhan pun x cuti. maybe sbb nk cover cuti hari Gawai 2 hari jd xleh cuti dh time ramadhan.. nuzul al-Qur'an ni, yg tun baca lah.. walaupun Malaysia sambut 17 Ramadhan, tp ada few pendapat tentang tarikh yg sebenar ye.. ramai juga yg berpendapat penurunan al-Qur'an ini adalah pada 24 ramadhan. Wallahua'lam, semua itu dibawah pengetahuan Allah. yg penting, sama2 kita berusaha mengikuti manual hidup yg agung ini. kalau sekecil2 benda yg kita guna pun ada manual, manual kehidupan manusia adalah al-Qur'an :)


tak berapa gelap pulak warna dia.. sekejap sgt masak gula

ok la.. kuih simple2 yg dh byk kali tun buat. tun suka mkn apam mentega nih.. dan suka buat sbb satu adunan dapat banyakkk.. siyes! kalau tun buat half adunan, dpt lebih 40bijik kuih dlm acuan lompang. hihi... sesuai la utk org2 yg busy tahap semput mcm tun nih.. hihi.. puasa2 ni makin bizi pulak.. apam mentega ni tun buat utk bawa ke uni semalam.. ada tadarus dgn students kt uni masa lunch hour. jd packing2 apam mentega ni utk diagihkan kt budak2 tu.

Apam Mentega
Resepi: Kak Sofea@after6am, kakfiza@myr
Sumber: tun telani

Bahan-bahan

(A) Bahan2 utk gula hangus:-
  • 11/2 cawan gula pasir
  • 1 cawan air
  • 250 gm mentega

(B)
  • 3/4 cawan gula castor
  • 4 biji telur
  • 3 cawan tepung gandum ayak besama
  • 2 sudu teh soda bikarbonate
  • 1 tin susu cair
  • 1 sudu teh esen vanila

Cara-cara
  • Cara membuat gula hangus: masukkan gula dlm periuk, masak dgn api perlahan hingga gula larut dan berwarna perang.
  • Padamkan api (utk mengelakkan air gula terpercik semasa kita tuang air) dan masukkan air. Nyalakan semula api dan kacau hingga semua larut dan masukkan mentega,kacau rata dan ketepikan.
  • Putar gula, telur dan esen vanila hingga kembang dan masukkan gula hangus yg masih panas tadi.
  • Kemudian masukkan susu selang selikan dgn tepung.gaul semua hingga sebati.
  • Perap selama 1/2 jam.
  • Panaskan pengukus dan acuan lompang. Tuangkan adunan ke dlm acuan. Adunan ni jika dituang penuh kedlm acuan pun x mengapa sbb semasa masak dia x akan melimpah.
  • Jika guna acuan lompang kukus selama lebih kurang 15 min - 20 min. Tutup pengukus dgn kain supaya wap tidak jatuh ke bawah.

5 comments:

Asyifa Mustaffa said... [Reply]

sedap nie...msti wangi je bau butter tu...:)

faa.rosli said... [Reply]

nampak cam sedap..

Sheila Shafeareen said... [Reply]

salam ramadhan...sdp kuih apam butter ni akk pernah mkn, tp buat belum lg..teringin juga ni...cantik warna apam tun tu sweet je

EmbunRosaliza said... [Reply]

Assalam tun dah lama akk tak buat memangsedapkan harum ada rasa mcm kek gula hangus sikit

IeRA said... [Reply]

pernah buat.. mmg sedap