Wednesday, July 31, 2013

20 Ramadhan 1434H: Jelly Kelapa Muda



Assalamualaikumm :)

ya Allah.. jadikan lah aku org yg sentiasa berbaik sangka pada-MU.. aminnn... doakan tun dimurahkan rezeki ye... 




xde nk ckp panjang sbb mood tgh merundum. huhu... sgt2 suka mkn jelly kelapa.. kat kg selalu beli kalau nmpk org jual. ni 1st time buat sendiri.. alhamdulillah.. sedap sgt..

tun buat separuh adunan sbb guna 2 bj kelapa dan x air x berapa byk.. tq kak nor atas resepi.

Jelly Kelapa Muda
Resepi: kak nor@myr
Sumber: tun_telani

Bahan-bahan
  • 1 paket agar2 serbuk (10gm) 
  • 2.6 liter air kelapa ~ k.nor guna air dr 3 bj kelapa muda 
  • isi kelapa muda ~ boleh kaup guna sudu atau sagat 
  • 11 sudu besar gula ~ terpulang pd citarasa masing2 
  • 3 helai daun pandan
     
Cara-cara
  • Masukkan air kelapa muda, serbuk agar2, gula dan daun pandan ke dalam periuk.
  • Masaklah hingga mendidih dan masukkan isi kelapa muda. Padamkan api.
  • Biarkan sejuk sedikit dan boleh lah dimasukkan kedalam bekas yg disukai. Sejukkan dlm peti ais dan bila dah sejuk bolehlah dimakan.
# sekiranya air kelapa muda tidak mencukupi, bolehlah ditambah dgn air biasa untuk mencukupkan sukatan 2.6 liter.

8 comments:

Asyifa Mustaffa said... [Reply]

Sedapnya....tp kelapa muda x bole mkn lagi...huk3...

Mel said... [Reply]

mel aminnkan doanya..aminn

Duk tayang jelly kelapa muda ni yang tak sabar nak balik minggu depan ni. hihi

Mas said... [Reply]

perhh..menggoda betul pic mencedok jelly tu...

MaDiHaA a.k.a Ratna said... [Reply]

sedap ni tun buat berbuka puasa...
tp skrg ni akak takleh nak ngidam2 air kelapa atau sebarang menu yg ada air kelapa sbb kat rumah ada org yg kena berpantang air kelapa berbulan2.. huhu.. en. suami baru accident & patah tulang rusuk 3 btg baru2 ni.. jd bnyk makanan yg kena pantang.. dugaan akak tahun ni.. puasa tahun lepas punya dugaan semua dah setel.. redha ajelah kan ujian dari Allah tu tentu ada hikmahnya.. akak doakan tun juga beroleh kebahagiaan & dipermudahkan dlm apa juga urusan ye..

tun_telani said... [Reply]

@Asyifa Mustaffa kak syifa.. kiv dulu lah :)

tun_telani said... [Reply]

@Mel
tq mel.. selamat pulang ke kampung.. tun pun xsabar nk balik..

tun_telani said... [Reply]

@Mas mmg tujuan nk goda kak mas pon.. hihihi

tun_telani said... [Reply]

@MaDiHaA a.k.a Ratna innalillah.. byk ujian pd family akak.. semoga suami akak cepat sembuh..