Tuesday, July 30, 2013

18 Ramadhan 1434H: Cekodok Pisang Kembong




Assalamualaikummmm.....

stress! huhu.... sgt byk kerja dan rasa mcm dh buat byk, tp td kene marah ngan supervisor sbb dia ckp x cukup baca journal lagi :((  sedih sedih... jd dr pagi duk pulun search journal baru.. berpinar2 mata dah ni /blur  abah tun ckp, tu laaa.. duk membebel kat students, kan dh dapat balasan.. huhu.. 

berehat jap dgn menggumbirakan diri ngadap blog. tp xleh lama2, kalau dh start BW nnti smp petang xjalan kerja yg bertimbun nih.. sebelum blk cuti raya mmg perlu marathon apa yg patut. 

AMPUNNN.... ni gambar yg lama kat SINI


xde apa yg nk letak kt blog.. so masih lagi menu majlis buka puasa kat rumah aritu.. last2 minit goreng cekodok nih sbb rasa mcm sikit pulak pilihan kuih tu... huhu...  resepi cekodok pisang yg palingggggg tun suka.. tp nk mintak maap sbb gambar yg ada gigit nih gambar lama.. yg atas sana gmbr baru. ye laa, amik gmbr sblm buka puasa mana blh gigit2 kan.. tp nk tunjuk jugak kegebuan dia tu.. 


ok lah.. resepi cnp je.. nk berusaha buat keje sekolah nih.. doakan tun berjaya siapkan semua sblm blk cuti raya ye :D

Cekodok Pisang Kembong
Resepi: Kak Besah@myr
Sumber: tun telani

Bahan2:
  • 2 cawan pisang lenyek
  • 1 cawan gula pasir @ gula castor - tun kurangkan
  • 1 penutup sodabikarbonat (1 sudu makan)  - utk separuh adunan, tun letak 1 sk
  • 1 sudu kecik baking powder
  • 3 cawan tepung gandum
  • 1 sudu besar susu tepung - tun guna susu sejat
  • 1/2 sudu kecik garam

Cara2:
  • dlm mangkuk, campur pisang lenyek bersama gula dan garam.gaul biar gula larut.
  • ayak soda bicarbonate dan baking powder dgn penapis teh ke dalam campuran pisang.gaul rata2.
  • pastu masukkan susu dan tepung.tambah sedikit lg tepung jika adunan masih lembik.
  • panaskan minyak yg banyak, lalu jemput2kan adunan bulat2 kedalmnya. 
  • goreng dgn api sederhana supaya dlm nya masak.bila kulit luar nmpak garing bleh lah diangkat.



7 comments:

JaSSNaNi said... [Reply]

secapnya cokodok pisang... lagi lagi kalau cicah ngan sambal bilis tak abis smlm tu.. :D nyam nyam..

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said... [Reply]

Amboi kembong sungguh cekodok tu Tun :D

Asyifa Mustaffa said... [Reply]

Mmg kembong2 tu ha...
Ok Tun, god luck...selamat menyetelkan segala urusan...siap keje...hati pun senang nak beraya kan...buat pelan2..jgn stress sngt...kang sakit plak...ok...:)

Mel said... [Reply]

tertawan sungguh dengan kekembongan cekodok ni tun..2-3 hari sebelum balik raya ni kena cuba ni.

Sidratul Muntaha said... [Reply]

salam kak
gebu sungguh cekodok akak
baru2 ni beli majalah jelita ogos
baru kenal wajah akak macamna..

Amie said... [Reply]

comel cekodok pisangnya tu Tun... lama rasanya tak buat & tak makan, sedapnya kalau dapat sebiji dua dengan secawan inman panas!

Rohah said... [Reply]

Enak Tun mkn cekodok waktu buka...ari tu akk pun wat gak