Tuesday, July 16, 2013

7 Ramadhan 1434H: Bingka Kentang II


Assalamualaikum :)

sedar x sedar dh masuk seminggu kita berpuasa.. mmg sekejap je masa berlalu.. moga2 kita juga semakin laju marathon mengisi madrasah Ramadhan ini dgn berlumba2 mengejar rahmat yg Esa. Mari sama2 lumba siapa khatam satu Qur'an dulu :D

alhamdulillah.. arini berkesempatan masak kuih utk berbuka. dan 2-3 hari sgt bizi dan terkejar2. smp birthday pun x sempat celebrate. Owh.. lupa, terima kasih pada yg sudi wish birthday tun semalam. aminn aminnn... semoga semua doa diperkenankanNya.. dh makin meningkat usia, xtahu apa pencapaian yg tlh dicapai..semoga dgn peningkatan usia ini, tun menjadi semakin matang dan lebih bertanggung-jawab.. insyaAllah..


ok lah... hari ini masih lg dgn kuih tradisional. mmg kuih yg senang2 ni je yg mampu dibuat dlm kesibukan kerja dan study skrg. resepi ni tun olah dr resepi bingka labu che mat. saje2 xnk guna resepi bingka kentang yg biasa tu. hihi... harap-harap sedaplah..

Bingka Kentang II
Resepi Asal: Bingka Labu CMG

Sumber: tun telani

Bahan2
  • 2 biji telur M - tun guna telur A
  • 250 ml santan segar - tun guna 200ml santan kotak + 50ml air
  • 100 g tepung gandum
  • 90 g gula halus
  • 1/4 camca teh garam
  • 1/2 camca teh esen vanilla
  • 250 g kentang - rebus dan lecek
  • 1/2 sudu besar butter - tun letak minyak masak
  • Bijan secukupnya untuk topping - kehabisan bijan, tun suka hati letak biji selasih
  • Sedikit pewarna kuning - tun tambah

Cara-cara
  • Blender kentang bersama air, gula, santan,garam esen vanila sehingga halus, kemudian masukkan telur, tepung dan butter. Blender sehingga sebati - tun masukkan semua bahan dlm food processor sekaligus..
  • Tuang dalam loyang yg telah di sapu minyak
  • Tabur bijan, bakar 200 C, selama 40 minit.
  • lepas masak, tun grill kan sekejap supaya atas berkerak


8 comments:

Asyifa Mustaffa said... [Reply]

Kan...diam x diam...dah seminggu kita puasa...sok pejam celik pejam celik...dah raya...:-)

camne rasanya Tun..? kena buat la gini klau nak tau rasanya kan...hehe...

Seri Kandi Tanah Jauhar said... [Reply]

senang ke Tun? Akak rasa cam susah jer buat bingka kentang ni. Makan lagi senang.. alangkah bahagianya kalau Tun htr sepinggan kat umah akak.. hehehe.

Selamat hari lahir, Tun. Semoga panjang umur & dilimpahkan rezeki & rahmat oleh Allah SWT.. aminnnn.

Mas said... [Reply]

sedap bingka kentang, lemak2 manis jerk kan tun...

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said... [Reply]

Sedapnya tun nanti akak nak cubalah ;)

Gee® said... [Reply]

Sedapnya kuih bingka... mmg rajin laa Tun ni...hari2 ada kuih muih berbuka yer...jeles ai! hehehe

Ayu said... [Reply]

Assalam Tun,
happy belated birthday ya..sorry akak terlambat wish..semuga tun diberkati dan sentiasa dibawah lindungan Nya..berbahagia disamping hubby tercinta..tahun depan mudah2han dapatlah 'rezeki' ya..

Bingka kentang belum pernah cuba..pasti sedap kan..akak ni kalau kuih2 bingka ni memang suka..

MaDiHaA a.k.a Ratna said... [Reply]

lama akak tak berbingka tun... sedap juga buat juadah berbuka ni..

m.u.l.a.n said... [Reply]

sedap semua kuih sini...

kuih2 saya suka makan tapi mim alif lam sin je nak buat... tapi alhamdulillah sikit2 ada jgk...