Tuesday, January 31, 2012

Mee Bandung Simple





Assamualaikumm~~~

dh puas tgk chicken pie tu? hihi.. tu versi rajin sket.. ni menu lunch versi pemalas. buat aritu masa tiba dtg angin M membuak2. tunggu punya tunggu kak noorsha ngan kak mas anto asam  pedas x sampai2.. last terpaksa masak mee je. huhu.. 

ni 1st time tun makan mee bandung. buat ni pun x cukup bahan, xde keledek utk pekatkan kuah, tun pun bancuh sikit tepung gandum utk pekatkan. tun xtau rasa mee bandung yg betul2 camner, tp my laling ckp, better dr yg beli kt kedai2 makan.. hihi.. Alhamdulillah.. cuma enchik H tun tu ckp jugak, xleh challenge mee bandung muar. bg tun, asal kenyang sudah.. tp sbb byk udang geragau tu, sakit tekak dan sumbat idung jugak petang tu. hihi..

skodeng kt umah kak sha. kalau nk tgk versi drooling habis, sila ke dapur kak sha ye. tun udang pun xde. simple2 je.






RESEPI MEE BANDUNG SIMPLE
Resepi Asal : Hanamemories
Sumber: Kak Noorsha

Bahan-bahan

1 peket mee kuning
4-6 ekor udang basah
1-2 ekor sotong potong ring - jika suka.
50g udang kering ( blend )
1/2 biji bwg besar
3 ulas bwg putih
5 tangkai cili kering- leh tmbh jika nk pedas
suku cwn kacang tanah goreng (tumbuk/blend) - klu tk nk letak pon tkpe tp lebihkan udang kering utk memekatkan kuah.
2 biji keledek saiz kecil - rebus dan blend
telur (ikut bilangan bape owang nk makan)
sawi
tauhu goreng.
bawang goreng
Hirisan cili merah
Air rebusan daging
Gula
Garam
hirisan daging
limau kasturi / limau nipis

Cara-cara

Celur mee kuning
Blend bwg besar,bwg putih,cili kering. Panaskan minyak dan tumis hingga cili masak.
Masukkan udang kering yang telah diblend hingga naik bau. Kemudian masukkan air rebusan daging,kacang, keledek yang dikisar dan udang basah, hirisan daging dan juga sotong. Didihkan. Masukkan pula gula dan garam secukup rasa.*rasa mee bandung manis2 pedas.
Kecilkan api. Pecahkan telur sebiji2. Jgn kacau supaya telur tidak pecah.Biarkan telur masak/separuh masak (terpulang).. Akhir skali masukkan sawi.
Tutup api. Curahkan di atas mee. Dan hiaskan dengan bawang goreng, tauhu goreng, hirisan cili dan limau kasturi. Siap utk dimakan....

13 comments:

nOOrsha said... [Reply]

huwaaaa sedapnyaaa..terbayang2 masa mkn ytu..mmg bes kan.. tun, mungkin rasa kurang kick disitu sbb xde keledek n xde udang..mee bandung mmg wajib ada udang, tu pemanis kuah tu kate org..keledek pun bg rasa manis n lemak pada kuah..len kali tun cuba bubuh keledek n udang k..mmg terangkat abisss..hb akak mmg puji mee bandung ni..blh buka kedai katenye...hihi...klo kt muo diowang bubuh kacang tanah goreng yg ditumbuk..tu ori version..tp akak x suka bubuh kacang tanah..hihi..aritu adik ipar akak bawak blik perencah mi bandung muar, die dok sane skg.. tp en hb sempat bisik, tak sedap mana pun perencah mi bandung tu..sedap lg yg aritu... haha...next time tun try bubuh udang n keledek key..tu kunci kesedapan mi bandung sebenar :)

Chah said... [Reply]

alaaa cakap aje simple tu, dua pinggan kan? kan?

ai ni pun suker beno ngan mee yang gengnya kuah pekat2 gini...

Naz / Nadz COSK said... [Reply]

Hai tun..ni bukan simple ni.. Kalau simple pakai kuah dari paket jer.. Akak suka mee bandung tp kat sini mee bandungnya lain. Tun pernah makan tak mee bandung di sini??? Akak suka mee bandung yg cam ni. ada rasa udang kering dan kuahnya warna merah2 gituw..

Cheq Sue said... [Reply]

he he he...setuju dengan komen noorsha, pernah jugak masak mee bandung guna perencah segera yang dibeli dimuar, tapi rasanya kureng dan tak kena selera... rasa2 buat sendiri lagi sedap!

MaDiHaA a.k.a Ratna said... [Reply]

aduhh.. mee bandung pulak... feberet akak ni tau tun.. udang kering byk lg tu.. boleh la buat.. udang segar tak payah letak la sbb now udang segar mahal giler! hahaha...

izahdaut said... [Reply]

tu dia.. akak suke je simple2 pun, mee bandung mmg feberet jugak. cume depend pada gerai jugak. tapi mmg mee bandung muor tu glemer. tak pernah lak rasa. nanti gi muor baru kita rasakan..

Mas said... [Reply]

tun....tergoda nengok mee bandung ko...
sedapppnya.....

norlieharumaini said... [Reply]

wallaaaaa... mengiurkan....

dZana said... [Reply]

tadi lapo tgok pie kt fb.. ni ada mee bandung pulak... huuu

Zaliedana said... [Reply]

Tun,a"ah toi mcm noorsha ckp,klo xda kledek n udang,mmg kurang kick mee bandung..Kak ct xpernah lagi mkn mee bandung muar,mmg duk teringin gak nak mkn,pastu duk aim sgt nak wat mee rebus resepi kak yatie tuh,tapi hb xsihat lak,kalo dia dah sembuh mmg nk wat,sbb dia suka semua jnis mee2 ni..

nuwairani ismail said... [Reply]

xtaula pulak mcm mana rasa mee bandung muar tu ye...mesti sedap... yg kak tun buat ni pon dh nampak pekat, sedap je...

inahar ali said... [Reply]

uish kalu tgk kt gambo tun nih x nmpak simple pun meebandung tuh..mewaah bebeno apa..hehe!bak semangkuk.huhu!

quinnie said... [Reply]

sedapnya tun...kita suka mee bandung...dia kalau ada sotong memang sedap..haisshhhh..buat org teringin jek....