Tuesday, March 19, 2013

Cekodok Pisang Kembong ^^


Assalamualaikummmmmm :x

Morning ^^ arini xde exam yg tun perlu jaga, so akan berusaha menanda semua paper yg smlm. chaiyok2!! kene start marking awal2 b4 next exam. nnti pening tgk byk2 subjek. huhu... 

breakfast ape arini? tun goreng cekodok pisang, pastu brew kopi O ^^ dh lama x mkn cekodok pisang.. biasa main campak2 je, ni tiba2 tergerak hati nk cuba resepi kak besah. biasanya resepi2 kak besah ni xmenghampakan..

Gebus!!

Sungguh terharu makan jemput2 pisang nih. sgt sedap dan x serap minyak! selama ni dh mcm2 cara wat jemput2 pisang tp x penah sama ngan yg kantin sekolah.. kali ni mmg rasa sgt nostalgia.. camnih laa rasa jemput2 pisang yg di cari2 selama nih.. cewahh.. wat drama pulak.. kui kui :P 

terima kasih kak besah di atas resepi.. lepas ni akan ku sukat bahan2 nk wat cekodok pisang.. no more campak ^^

Cekodok Pisang Kembong
Resepi: Kak Besah@myr
Sumber: tun telani

Bahan2:
  • 2 cawan pisang lenyek
  • 1 cawan gula pasir @ gula castor - tun kurangkan
  • 1 penutup sodabikarbonat (1 sudu makan)  - utk separuh adunan, tun letak 1 sk
  • 1 sudu kecik baking powder
  • 3 cawan tepung gandum
  • 1 sudu besar susu tepung
  • 1/2 sudu kecik garam

Cara2:
  • dlm mangkuk, campur pisang lenyek bersama gula & garam.gaul biar gula larut.
    ayak soda bicarbonate & baking powder dgn penapis teh ke dalam campuran pisang.gaul rata2.pastu masukkan susu & tepung.tambah sedikit lg tepung jika adunan masih lembik.
    panaskan minyak yg banyak, lalu jemput2kan adunan bulat2 kedalmnya. goreng dgn api sederhana supaya dlm nya masak.bila kulit luar nmpak garing bleh lah diangkat.

18 comments:

Marsita yahya said... [Reply]

ada lagi nak sikit.

Tina Othman said... [Reply]

morning tun

sedapnya cekodok, aritu satu musim satu family gilakan cekodok, hampir tiap pagi buat cekodok

letak baking powder ye, yg resepi saya guna letak soda, kembung mmg kembung cuma mcm tak original je rasa dia, nanti boleh try versi yg ni pulak

zana fahmi said... [Reply]

Buka je pisang tu kembong, perut kita ni pun naik kembong tau sebab bila dah mkn tak boleh berhenti.

Tun, apa cite pasal GA hari tu?

Gee® said... [Reply]

Tun...banyak sangat kot makan cekodok pisang sampai terharu yer... hehehe... bak k.gee nk rasa cekodok kembong tu... montel jer rupanya

adda syuhada said... [Reply]

kalau dapat sebijik dua ni segar bijik mata dibuatnya..

Mas said... [Reply]

jeng..jeng..jeng..
akak dtg bawa kopi...
meh cokodok semangkuk...
peberet akak cokodok nie....yummyy

Sue @ Nenie said... [Reply]

Assalamualaikum..pernah cuba resipi kak besah ni..memang sedappppp..mabelesssss

laskar pelangi said... [Reply]

waaaa..gebu gebu..terasa lapar plak dah -____-

MaDiHaA a.k.a Ratna said... [Reply]

akak pun jarang bersukat kalau buat cekodok... & hasilnya mmg nasib2 jugakla.. kdg elok.. kdg terlebih tepong.. hehe...
tulah kan.. tiada jln mudah kalau nak hasil yg terbaik.. wajib kena sukat jugak..

atie @ ejay said... [Reply]

lewat petang baru sampai..
ada lg ke jemput pisang bolat2 ni :)

EmbunRosaliza said... [Reply]

Asslam tun oh ini resipinya, rasanya akk pernah buat resipi kak besah ni, ada urat2 hitam tu mmg best betul

norzila said... [Reply]

kak tun lapar la pepagi ni..berik seketui dua..

Rohah said... [Reply]

salam Tun,
akak pun baru buat cekodok ahad baru ni..ada pisang lagi tu, tapi tgh bermalasan nak sentuh pisang...asyik lari tajuk je..

Qasey Honey said... [Reply]

sedapnya mmalam gini tgk cucuq pisang..jd lapo la pula..sib baik hb xnmpk..klau x cfirm dh dsuruhnya..kbetulan pisang ade sesisir kt dlm umh ni..hehe

Yana Shaiful said... [Reply]

huhuuu Tun..feveret k.yana.. comel bulat2 je cekodoknya..

zila norazila said... [Reply]

Sama dgn kak zila jgk. Klu wat cgkodok main campak2 je..kkdang nasib x baik lmbek jew .he heee..nt leh guna pkai resepi nie tun..macehhhh

Hafizah Mohamad said... [Reply]

Salam kenai Tun...sedapnya tgk cokodok tu...bulat2 ja...comei2 ja...kak fiza kalau buat cokodok cuma letak pisang...tpg...gula ngan garam ja...pasni leh buat versi camni plak...=)

maz said... [Reply]

kmaz pun suka ckdok rspi kak besah ni..,memang mcm yg duk jual tpi jln tu kan..Btw really sori tun kmaz xbksmpatan nk join ga tun tu...n tahniah pda yg dpt buku hebat tuuuu...waaaaa...