Tuesday, March 12, 2013

Udang Mayo



Assalamualaikumm :D

n3 cepat2 je.. baru balik dr uni, sakit kepala sbb sgt panas!/blur

my laling outstation sampai khamis, so chances is all the pots and pans in the kitchen akan bercuti. haha... :p i'm too lazy to cook if there's no one to be fed. diri sendiri blh makan merepek2 je. hoho.. tp td tengok kuih serimuka kak nik ja (ie: mokwo) mcm terliur la pulak..

nway, kate n3 pendek2 je kan..masak udang ni sbb terliur nengok udang dlm entry GA kak rohaisha.. kalau dh feveret food tu sah2 la sedap kan.. resepi ni sgt simple dan sedap.. aft 15 minit dh blh makan.. kalau balik umah masa lunch pon sempat masak, mkn, then gi keje semula nih. hihi..

owh.. sapa2 yg blom join GA 1st tun, blh singgah ke SINI kot2 la tergerak hati nk citer pasal feveret food kan :D


tq kak rohah kerana berkongsi resepi kegemaran akak.. pasti ada ulangan menu nih kat umah tun ^^

UDANG MAYO
Oleh: Kak Rohah

Bahan-bahan:
  • 600gm udang
  • 1 labu bawang besar holland/merah | hiris
  • 4 ulas bawang putih | cincang halus
  • 2 tangkai cili hijau | hiris
  • 2 inci halia | hiris halus memanjang
  • 2 sudu besar mayonis
  • Sedikitserbuk kunyit (sedikit je tau)
  • Sedikit air (Sedikit je ye)
  • Garam
  • Gula
  • Minyak masak untuk menumis

Bahan-bahan:
1.Potong sedikit muncung dan bahagian ekor udang.Cuci dan toskan.
2.Panaskan sedikit minyak, tumiskan bawang besar, bawang putih, halia dan cili hijau hingga naik aroma.
3.Masukkan serbuk kunyit bersama udang.Kacau hingga udang berubah warna sedikit.
4.Tuang sedikit air (sikit je), masukkan mayonis dan gaul rata.
5.Perisakan dengan garam dan gula secukup rasa.
6.Matikan api dan hidangkan.

Nota:Udang tidak perlu dimasak terlalu lama.

ps: kuah tun terkering sket.. huhu..

9 comments:

♥LOVE2COOK MALAYSIA♥ said... [Reply]

Hi Tun! Apa khabarrrrr???

Tak makan udang, nak kuah dia lebih :)

Rohah said... [Reply]

betul Tun..akak klu masak udang ni cepat je siap..tak lama mana..suami akak dulu pun hairan.."aik...dah siap dah..cepatnya masak.." series!!..

Marsita yahya said... [Reply]

Bukan tak nak masak udang tapi...En HB & anak tak suka kupik kulit udang...kalau masak udang togel macam tak dap aje hu hu

Kak Nik Ja said... [Reply]

salam Tun....ohh bukan nama betul ekkk...akak ingatkan sedara mara Tun Mahathir...hihi
pening pala tu rindu kat laling lah tuh...haha...tapi betullah...kalau kita masak, tapi tak dak geng nak makan..memang malas jer...tak peh Hakak tumpang makan sini je lah!! ade lagi tak tu?? udang ni pun fav akak gak tau! take care!

Asyifa Mustaffa said... [Reply]

simpel juga resepi ni...bole cuba....:-)

lina_pg said... [Reply]

Menarik gak rcp..leh cuba gak nanti..Udang ni peberet si Nisa,mesti dia suka

Amie said... [Reply]

Kalau dah namanya udang kan Tun... masak apa pun, sedapppp!!!!! Lagilah masak bubuh mayo....ngencesss gue!

Qasey Honey said... [Reply]

udang antara fav QH...masak ape pon semua sedap kecuali jgn buh tempoyak aje...hehe..bru tghr td mkn lauk udang masak sambal...versi mayo ni leh try nti

Sury Abil said... [Reply]

Uihhh..masak udang ni mkn sorg2 ek...kompom ulang2 mkn tu..kuikuikk...kite x cuba lagi udang mayo ni..masih dlm list...tggu beli udang dulu..:-)