Friday, April 12, 2013

Percubaan pertama membuat kek Lapis versi Bakar ^^


Assalamualaikum...

alhamdulillah... masih lg diizinkan utk bernafas dibumi Allah ini.. pagi ini dikejutkan dgn berita pemergian seorang sahabat ketika di university dulu, seorg junior. semoga arwah ditempatkan dikalangan mereka yang beriman.. dan semoga isteri arwah, yg juga junior tun dikurniakan ketabahan menghadapi ujian yang sgt2 berat ini.. tdk dapat tun bayangkan macam mana kalau situasi itu berlaku pada diri ini (semoga dijauhkan).. paling menyedihkan, arwah dan isteri baru dikurniakan cahaya mata sulung :(   ...

apa2 pun... kematian itu suatu yg pasti.. semoga yg masih hidup mengambil iktibar maut blh menyapa bila2 masa..  al-fatihah..

Gambar hp je.. sgt x artistik...
ok laa.. n3 kek lapis.. percubaan pertama utk buat kek lapis bakar. selama ni x berani.. rupa2 nya, bakar lagi senang dr kukus.. bagi tun lah.. angin membuat kek lapis melanda selepas membeli kek lapis di kuching.. laling tun ckp, kek lapis yg dijual dh x sesedap dulu..jd, tun pon gatal2 je tangan nk membuat kek lapis. mcm biasa lah.. cuma few lapisan je yg berjaya dibuat. kes kurang penyabor nk siap cepat.. sbb xnk guna byk pewarna, jd cerahh je kaler dia.. letak masam manis jugak sbb dia terbiasa bila fikir kek lapis, sure pk masam manis. huhu....

tq kak fida atas resepi yg jimat dan sgt sedap nih.. satu bekas ni bawa turun bg anak2 jiran mkn kt playground tadi, cepat je habis..

Kek Lapis Evergreen Ekonomi
Resepi: Kak Fida
Sumber: tun telani

Bahan-bahan ( loyang 9x6 / 7x7 inc. )
  • 250 g mentega
  • 1 cwn gula halus/kastor (210 g) (akak bubuh 3/4 cwn)
  • 6 biji telur - A (yg sejuk dr petiais)
  • 1 sk ovallete
  • 200 g susu pekat manis (1/2 tin)
  • 2 sb pandan pes
  • 1 sk pewarna hijau
  • 1 peket serbuk santan (50g)
  • 1 1/2 cawan tepung naik sendiri - diayak
  • 1/4 sk serbuk vanilli (opt)- tun skip
  • tun tambah masam manis

Cara-cara
  • Pukul mentega dan gula hingga kembang.
  • Masukkan telur sebiji2 terus pukul hingga habis lalu masukkan ovallete dan pukul lagi hingga sebati.
  • Masukkan pula susu manis,pandan pes dan pewarna hijau dan gaul dengan senduk/spatula..
  • Masukkan serbuk santan ke dalam adunan,gaul rata.
  • Akhir sekali masukkan tepung dan vanilli (opt) dan kaup-balikkan adunan hingga sebati.
  • Tuang 1 1/2 senduk adunan (atau 1 senduk jika inginkan lapisan yg nipis) dan ratakan ke dalam loyang yg dialas dan digris dasarnya.
  • Bakar menggunakan api atas hingga permukaan lapisan kek kecoklatan.Bakar selapis2 hingga habis. tun cucuk2  dan tekan lapisan sebelum tuang lapisan baru.
  • Untuk lapisan terakhir,bakar dengan menggunakan api bawah pd suhu 160C selama 30 min atau hingga permukaan kek kecoklatan.
  • Sejukkan kek atas redai,potong kecil dan hidangkan.

 




11 comments:

ummiaisyah said... [Reply]

tahniah tun..berjaya buat kek lapis...bg sy org yg buat kek lapis ni mmg kesabarannya tinggi..definitely not me lah! dulu2 penah buat sekali...cukuplah sekali...cukup..cukup sudah!

Amie said... [Reply]

al-fatihah buat yang telah pergi...
Tun,
tabiklah kat Tun sebab buat kek versi bakar... kak Amie belum pernah lagi buat lapis yang dibakar, main kukus je...rasa nak makan sepotong kek tu!

Sheila Shafeareen said... [Reply]

Assalamualaikum Tun ..sedekah buat arwah kwn tun al'fatihah....amin

kek lapis mmg fv akk dah lama x main lapis2..biasa buat yg kukus..insyaAllah dtg mood rajin ingat nak cuba yg bakar pulak...lama juga akk x buat kek lapis yg dibakar ni....sdp npk kek yg tun buat :-)

Zaliedana said... [Reply]

Alfatihah utk hb kawan tun..
Kak ct pon rsanya sng lagi wat kek lapis versi bakar,sbb mls nk tmbh2 air kukusan,hihi..Last wat kek lapis msa rya taun lps jerk,huhu...

Rohah said... [Reply]

rajin Tun!...tahun ni akak belum melapis...tapi perut still berlapis2..heh hehhh..

Asyifa Mustaffa said... [Reply]

Alfatihah buat sahabat Tun,

sedap nmpk kek tu... rajin Tun melapis ye...:-)

Hafizah Mohamad said... [Reply]

Al-fatihah buat junior Tun tu...sedihnya bila tgk anak2 yg masih kecil lagi...setiap yg ditulis olehNya adalah yg terbaik...moga Junior Tun tu ditempatkan dikalangan org yg beriman...amin....

tgk kek ni dah bikin kak fiza terliur dah...nampak moist ja kek tu...kak fiza pun sama gak cam tu x de kesabaran dlm memasak...nak cepat ja...ha ha ha...tapi x sabar2 Tun pun dapat hasilkan yg terbaik...kalau kak fiza la wallahua'lam...

mala said... [Reply]

rajinnya melapis ....

Sury Abil said... [Reply]

Wahh..menjadi..terus kan mencuba ya..dh ok dh tu..:-)
Bako lagi sonang kan..tapi kena byk2 sabar..:-)
Raya nnti blh buat lagi tuk bagi famil n fil..:-)

Mel said... [Reply]

Wahhh..teringin kek lapis..
Dalam esbok dah habis..
Kena beli lagi ni..

rajinnya tun buat..
mel tak berapa nak rajin nak melapis-lapis ni..hehehe

norzila said... [Reply]

ngeh ngeh ngeh kak tun, zila datang ni bila nmpk kek lapis je..lg yg masam manis..xpe kak kaler x penting yg penting sedappp...