Wednesday, August 10, 2011

Kuih Bakar



Assalamualaikumm~~

Alhamdulillah.. dah masuk mlm 11 Ramadhan.. dah habis terawikh dah pun. Semoga terus istimaqamah dlm beribadah kepadaNya, iA =)

b4 cnp resepi, me nk share 1 majalah yg sgt best! ada kawan yg tolong belikan wiken aritu. me pulak lupa nk tanya mana dia beli, xtau la kt kedai buku or online. ni terbitan telagabiru (http://telagabiru.net.my/index/). majalah ni mcm majalah Solusi, tp utk remaja, tp xpe la, semua pun remaja at heart kan.. hihi... gaya penulisan pun menarik sbb nk tarik mintat remaja kot. me baru baca separuh, tp mmg penulisan yg sgt2 best. (terharu sbb best sgt, boleh x?) antara penulis artikel are Ustaz Zahazan (me suka ustaz ni!) dan Ahmad Fedtri Yahya TV3 tu.

Ini isu perdana (volume 1 laa kan).. berikan sokongan anda ^^
** iklan ini tdk berbayar ye.. hihi..

Ok.. back to kuih bakar yg sedap! b4 this me wat kuih bakar resepi lain tau.. resepi tu mcm jd lembik sket.. yg ni just nice. suke! resepi tun culik kat dapur cik cek, cik cek pulak usha yg CMG.. tq kpd penyumbang2 resepi.. tun cnp resepi asal, pastu tulis cara tun wat ye..


KUIH BAKAR PANDAN
Resepi Asal: CMG
Resepi: Cik Cek

Bahan2:
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1/2 - 3/4 cawan gula..( nak kurangkan pun boleh...)
  • 1/4 sudu kecil garam
  • 1 sudu kecil serbuk kayu manis...
  • 2 biji telur gred A
  • 300 ml santan...( aku guna sekotak santan Ayam Brand -200 ml + 100 ml air...)
  • 125ml jus pandan...(kisar 3 - 4 helai daun pandan dgn air....tambahkan air kemudian tuk dapatkan 125ml jus pandan...)
  • 1 sudu besar minyak masak canola...( resepi asal guna minyak sapi yg dicairkan....)
  • 1 sudu kecil pandan paste Nona...( nak guna jenama lain pun boleh...)
  • Beberapa titik pewarna hijau apple STAR BRAND...
  • Bijan secukupnya utk ditabur atas permukaan kuih....

Cara2:
  • Campurkan bahan2 kering ...tepung...gula ....garam dan serbuk kayu manis kedalam mangkuk....gaul sebati...ketepikan....
  • Campurkan pula bahan2 cair....telur....santan...jus pandan dan minyak masak canola...kacau sebati....
  • Campurkan bahan2 cair kedalam bahan2 kering tadi....gunakan whisker gaul sebatikan adunan.....masukkan pandan paste dan juga pewarna hijau....tapiskan adunan......
  • Panaskan oven 200 darjah celcius...( aku guna microwave...)panaskan baking pan sekitar 3 minit....kuarkan dari oven...sapukan/spray minyak masak kedalam acuan baking pan....
  • Tuangkan adunan kuih bakar kedalam acuan baking pan....taburkan bijan diatas permukaan kuih...bakar dalam lingkungan 20 - 30 minit atau sehingga kuih bakar masak...kalau suka kuih bakar yg agak garing permukaan dan bahagian tepinya bolehlah dipanjangkan sedikit waktu membakarnya...terpulang citarasa masing2 k....jgn lama2 sgt lak dibakar...garing dan keras lak jadi kuih bakar tu nanti....
  • Siap dah...biarkan sejuk...sebelum dikeluarkan dari acuan....senangkan....

ni yg tun buat.. lebih kurang je, cuma versi pemalas.. kui kui...

Bahan2:
  • 1 c tepung gandum
  • 3/4 c gula
  • 1/4 tsp garam
  • 2 bj telurBulleted List
  • 200 ml santan (1 kotak)
  • 100 ml air
  • 1 tbsp minyak (guna minyak masak biasa)
  • 1 tsp perasa pandan
  • sedikit pewarna hijau
  • Bijan secukupnya

Cara2

  • masukkan semua bahan dalam blender.. pastikan masukkan tepung last sekali supaya tepung x melekat kt blender
  • tuang dalam loyang yg telah disapu minyak atau dlm apa2 acuan.
  • bakar 200 degree selama 20-30 minit.
  • siap =)
sedap!


10 comments:

nuwairani ismail said... [Reply]

silicon mould ke tu kak tun? teringin jugak nak cari yg mcm tu...leh kukus, leh bakar...tak cair pulak. senang buat kuih bentuk kecik2 mcm ni.

HaSue said... [Reply]

comel acuan org tu haaa..rasa nak korek2 isi dia bg tun..bekas bg akak.hihi.. ni abis mkan suami isteri je ke?anto ler 5,6 ketui ke mari...hee

ooo..majalah baru ye tun..kalo ade kesempatan singgah kedai buku leh laa beli ni..selalu xde masa aje kebelakangan ni..mcm sibuk bebeno bunyinya yer..anyway,tq sharing

cik cek said... [Reply]

Wah! ada kuh bakar kat sini...tq2 Tun cuba resepi ni...tak kisahlah dah ubah ikut versi Tun...janji sedap kan...
Comel je acuan silicon tu... :)

Diana @ Melley Mey said... [Reply]

Assalamualaikum tun...
rajinnya buat kuih bakar...comel2 kuih tu tun... yg pastinya memang sedap kan..

anymz said... [Reply]

wah tun akak pun nak cuba bakar dlm acuan kecik tu lah..mmg suka kuih bakar ni.senang nak ngap kan?.
majalah tu rasanya ada nampak tu hari.rasanya lah kan?..ada tulisan ustaz zahazan ya.akak pun minat..nak beli lah.mmg suka dgn tulisan2 yg mengajak kita bercinta dgn Allah dan rasulnya..

ijayuji said... [Reply]

Salam tun! kuih bakar mmg akak suke tp kalau kurang anguss akak mkn slow sikit hihihi.. cuba kalau yg angus2 n kerak bykkk mmg laju akak makan :D sedap niiii...

tun_telani said... [Reply]

nani: hihi.. ha'ah.. akak dh lama ada SM ni.. beli kt semenanjung lg. kt bakery sini ada jual jugak, yg saiz mapin tu. ni saiz mini mapin

kak sue: haha.. dh agak dah.. sure mata akak duk nengok SM biru tu kan.. hihi

cikcek: tq atas resepi yg sedap ^^

tun_telani said... [Reply]

kak diana: rasanyer ni kuih org malas ni kak.. haha.. blend je semua.. hihi

kak anim: mmg senang nk ngap kak anim. tu yg xsedor ngap byk mana tu.. kui kui... beli laa kak.. mmg best karangan ustaz nih.

kak ika: haha... tu tun bakor extra lama gak tu.. kt bawah dh nk hangus dah.. kui kui.. tp suka mkn gitu!

quinnie said... [Reply]

telaga biru dah kuarkan majalah pulak ye...makin berkembang derang ni..

tengok jugak kakcek buat hari tu..comel letak dlm bekas kecik2 ni..senang nak makan tak yah potong...keekke...nanti bila2 nak masak dlm bekas2 cam gini lak...:)

tun...keluarga kita kalau kanji tu tuk bubur nasi..kalau bubur2 yg manis2 cam bubur kacang ke baru panggil bubur...hehehe...tapi skang taram je semua duk panggil bubur gak...ekekeke

tun_telani said... [Reply]

kak quinnie: majalah solusi pun under telaga biru jugak.. mmg bagus2 majalah keluaran dieorg nih..