Monday, August 8, 2011

Paprik Ayam Pedas


Assalamualaikum...

ni bukan menu iftar semalam tau.. huhu.. ni gambo yg duk dlm folder, dh nk bersawang dh nih.. huhu... semalam sgt sedih.. me buat kuih sagu, me x suka kalau ada putih2 biji dia tu, jd mmg biasanye me kukus lama sket. tp, smlm masa kukus tu, me pun gi la wat keje lain, smbil2 tgk laptop jugak.. last2 kan, me terover kukus! uwaaaaa~~~~~~~~~ jg lembik, dh x terasa sgt kenyal2 sagu dia tuu.. uhuk uhuk... dah laa nk bawa gi berbuka puasa umah kawan.. sbb dh terlambat nk x sempat nk wat kuih lain, me pun pasrah je la bw kuih sagu yg terlembik sket tu. potong pun jd x cantik, last2 me scoop guna sudu n gaul2 dlm kelapa.. uu uuuu... sgt segan nk tunjuk kt org. nasib baik laa kawan2 me berbaik hati n xde komen2 yg negatif.. huhu...

ok laa. me xde mende nk tunjuk, tu yg gi buka folder gambar tgk mana2 yg blh dimasukkan. biasanya me jarang letak n3 pasal menu2 yg dh bersawang.. tp xpe la, betulkan niat bg idea utk masak iftar, iA dpt juga pahala kan =)

me mmg sgt suka makan ayam paprik! siyes! kalau nk cepat ni antara menu campak2 yg paling me suka. kejap je dah siap.. xyah dh masak 2-3 jenis lauk sbb blh campak segala jenis sayur. tp masa me wat ni kan, peti me dh hmpir kosong n xde sayur yg sesuai nk letak (xkan nk letak sawi dlm paprik kan.. hehe....).. biasa me akan penuhkan dgn carrot, kacang panjang, kobis bunga, n capsicum.. paprik asalnye xde tumis cili boh, tp sbb me suka mkn pedas, me tumis cili boh jugak ^^

kalau ada sayur2 lg sedap ni


Paprik Ayam Pedas
resepi: tun_telani

  • 1/2 kg ayam - goreng separuh masak dgn garam n kunyit
  • 1 bj bawang besar- dadu
  • 2 ulas bawang putih- tumbuk
  • 3 sb cili giling
  • 3 sb sos cili
  • 3 sb sos tomato
  • 1 sb sos tiram
  • 1 btg serai- ketuk
  • 5 helai daun limau purut
  • Sayur yg disukai (carrot, kacang panjang, capsicum, kobis bunga, tomato) - masa wat ni ada sawi je dlm peti, jd xletak sayur :(
  • 4 bj cili padi- kalau nk lebih pedas blh ketuk atau belah 2
  • Garam
  • Gula

Cara2:

  • Tumiskan bawang besar dan bawang putih sampai wangi.
  • Masukkan cili boh dan tumis sampai pecah minyak. Masukkan sedikit gula.
  • Masukkan sos cili, sos tomato, sos tiram, dan sedikit gaul. Gaul sebentar dan masukkan ayam.
  • Masukkan serai, daun limau purut, dan masakkan sebentar.
  • Masukkan sayur dan cili padi, gaul sebati.
  • Perasakan garam.

18 comments:

nuwairani ismail said... [Reply]

menu mcm ni la best! all in one,..sayur ada, lauk ada..masak 1 jenis pon, dh cukup.

ijayuji said... [Reply]

Salam tun! eh tun! sedapnyer nmpk padprik mu tun! akak dah terliur dah ni! masuk list jugaklah! hihihi... akak pun gmbr2 kat folder byk tp malas betul nak edit sama nak mengn3 hihihi... dah ada menu berbuka belum tun? akak masih samar2 lagi :D

Yana Shaiful said... [Reply]

Salam Tun..tergodanya tgk paprik nii..xleh tgk lama2..bleh msk list utk bebuka nii :=)

tun_telani said... [Reply]

nani: betol2.. senang, cepat n sedap! hihi

kak ika: bulan posa semua nmpk sedap kan kak.. hihi.. dah ada dah!! hihi... dr mlm td dh plan.. kui kui

Naz said... [Reply]

Tun, akak, hubby dan anak2 suka lauk paprik. lama lak rasa tak masak lauk ni. Tergoda tgk yg tun buat..

Wanieyra said... [Reply]

Salam Tun....lama tak masak mcm ni. Anak2 tak suka sgt tp hb mmg suka

Cheq Sue said... [Reply]

kalau malas nak masak byk2...menu ni memang sesuai...letak je terus sayo2 kat dalam tu...lengkap!

kella said... [Reply]

salam perkenalan... jalan jalan cari menu.. =)

Mas said... [Reply]

sedapnya tun ayam tu..
rasa macam nak cari nasi jerk...kikikiki

suri solehah said... [Reply]

akak suka paprik..tapi yg lain dlm umah ni tak berapa..jdnya nk buat tu kurang semnagt skit...tun terliur tgk yong tau fu bawah tu..akak tak penah cuba buat sendiri lg

quinnie said... [Reply]

salam tun..makan paprik waktu sahur best ni...hehhehe

Mama Hawa/Mama Nani said... [Reply]

Salam Tun...
lauk ayam cam gini mmg fav anak2 waktu sahur ... dah jgn sedih lagi buat lagi kuih sagu tuh.

Ida,Japan said... [Reply]

paprik pun sedap gak ...lama gak tak buat, selalu dulu2 kt m;sia kalau gi mkn luar...mesti nk order paprik campur

Sari Yusa Ibrahim said... [Reply]

Tun... Tun.. Tun.... ayam tu nmpk sedap sgt, akak nak try nanti tapi ntah bila, kat umah akak balik2 ayam sambal tumis, huhu

Nurul said... [Reply]

Tun...
kalau kat rumah K Nurul mmg selalu masak paprik ni... semua suka...lgpun masak paprik mudah je kan... :)
Ala, cian dia... kuih sagu terover kukus yer... tapi abih jgk kan... :)

Ezadlieza said... [Reply]

Salam Tun...sonyap jer..selamat berpuasa yer tun...lama akak tk BW nih...rindu pulak..

kak ijan said... [Reply]

Alahai kesiannye. Kak ijan pun suka sagu tp kak ijan dan sagu selalu tak ngam. asal masak sagu je, paling kurang jadi bubur. kalo tak jadi tak jadi. kena belajar lagi biar jadi :)

Diana @ Melley Mey said... [Reply]

Assalamualaikum tun...
waaah nampak sedap ler ayam tu tun.. suka nye kat resipi nie.. tapi masih cuti lg.. huhuu... mmg nampak sgt menyelerakan..