Thursday, December 29, 2011

Cucur Kelapa


Assalamualaikum~~

n3 cepat2 je nih.. saje gatal tangan nk mengapdate ;p pagi td bekfes cucur kelapa yg sedap! tp gambar ni amik masa buat kt kampung aritu. just after kak Q tayang cucur kelapa dan tun dgn jakunnyer terus menerai sbb x pernah mkn. kebetulan baru je wat lempeng kelapa dan ada lebih kelapa parut. bahagia bila duk kat kampung, senang nk cari kelapa parut yg putih je..  mmg rugi la sape2 yg x makan ni, sedap betul! siyes.. tun pun x tau camner cucur kelapa blh jd sedap cam gini. haha.. promote baikk punya kan.

pagi tadi buat guna kelapa kering je. sedih sedih.. tp sedap jugak. sbb tun tambah santan. ye laa, beza kelapa kering ngan kelapa fresh dan sbb santan dia dh habis di perah utk wat santan kotak. so, nk rasa sedap ala2 santan fresh, tun campurkan sikit santan kotak. x byk pun, dlm 2-3 sudu je. tq kak Q ku cayang sbb kenalkan resepi nih.. kalau x mmg xtau la kewujudan resepi kampung yg sedap nih.  separuh makan cicah gula, separuh ngan sambal sardin. sedap!


CUCUR KELAPA
Resepi: kak quinnie

Bahan2

2 cawan kelapa parut - kalau guna kelapa kering, tambah 2-3 sudu besar santan
2 cawan tepung gandum
1 1/2 cawan air panas
1/2 cawan air biasa
1 sudu kecil garam

Cara2

1. mula2 masukkan kelapa..tepung dan garam kedalam mangkok..kemudian kacau2 biar rata....lepas tu masukkan air panas dulu..kacau2 rata..akhir baru letak air biasa....kacau2 la hingga sebati...lepas tu tutup adunan dgn pinggan ke apa ke..janji bertutup...biarkan kejap dlm 10 minit.

2. panaskan minyak..api kecik je...sudukan adunan bulat2....dah  penuh dlm kuali tu...baru kuat kan skit api tu..sederhana je..jgn kuat sgt nanti hangus....masak la hingga kekuningan.

3. boleh makan cucur kelapa dgn gula atau pun kuah kari pilihan anda....kalau nak buat versi cucur kelapa ni manis pun boleh jugak..taruk la dlm 1 sudu besar gula kat dalam dia....
 nota tun: tun suka cucur yg padat2 sket rasanya, jadi tun guna air biasa je, x guna air panas. tp bila guna kelapa kering, tun rendam kelapa kering dlm air panas dulu, pastu baru tambah bahan2 lain.. ikut selera masing2 la ye =)

7 comments:

Nuridah said... [Reply]

Assalamualaikum tun,

mmg betul tu Tun...sape tk mkn mmg rugi...dulu arwah ayah kak nur suker buat cucur nie...kak nur tinggal ngap aja...hehe....sedap sekali...untuk akak sikit ya...jgn lupa!!

cik cek said... [Reply]

Bila tgk cucur ni baru teringat....memang lama bebeno tak buat cucur kelapa ni..memang sedapppp...:)

izahdaut said... [Reply]

Cucur ni la yang slalu mak buat masa kami kecik2 dulu tun. Mmg best. Makan ngan gulai lemak pun best

Citarasa Rinduan said... [Reply]

sungguhlah tun..

lama kak ayu tak makan cucur kelapa, kak cek..
suapkan ayu sama.. hehehe

Sugar 'n' Spice said... [Reply]

Yuuppp...Tun...mknana masa kecik2 nih tunnn...sampai ke besar still mkn ni...beshhhhh....

EmbunRosaliza said... [Reply]

Assalam tun, akk panggil jemput kelapa, selalu juga buat tapi guna air biasa saje. Sedapkan leamk2 masin rasanya, akk pun selalu cicah gula je, jeput ni pun popular kat klate masa akk kecil2 dulu. Sebab tu akk cuba buat bagi anak2 mkn pula. Eh tak sempat amik kelapa kat kampung ke ari tu heheh

quinnie said... [Reply]

hhahaha..bagus betul tun punya promosi...hehhehe..memang tak pernah makan ek sebelum ni....memang makanan org kg ni tun...terima kasih adikku kerana sudi mencuba..:)