Friday, December 2, 2011

Telur Masak Kicap Lada Hitam


 Assalamualaikum~~~

tiba2 terasa mcm nk makan telur.. dah lama betul x masak lauk telur, sbb enchik H tun nih, kalau masak telur perlu ada lauk lain jugak. bila dah masak lauk lain tu, dh malas pulak nk msk telur. tp smlm tun masak daging utk my laling, sbb tun x makan daging tun masak la telur ni utk diri sendiri. ingat nk masak sambal tp cili giling dh habis. maleh nk buat cili giling baru. godek2 dapur kak ummi, jumpa telir masak kicap nih.


cara masak sangat simple, tp hasilnya.. sgt sedap! 2 hari berturut2 tun masak ni. hehehe.. masak utk diri sendiri, tgk2 my laling yg makan lebih2.. hehe.. terima kasih kak ummi utk resepi yg simple tp sgt kene ngan selera kiteorg.



TELOR MASAK KICAP LADA HITAM
Resepi: Kak Ummi @ HSH

Bahan:-
  • 3 biji telor
  • 1 labu bawang besar - hiris kasar
  • 2 ulas bawang putih - dihiris nipis
  • 2 cm halia - dihiris halus btg mancis
  • 1/4 sudu kecil lada hitam kisar
  • 1/4 sudu kecil serbuk lada sulah
  • 3 - 4 sudu besar kicap pekat ABC
  • 2 sudu besar sos tiram
  • 1 sudu besar sos cili
  • 1 - 2 sudu besar kicap masin
  • 1/2 biji lada benggala hijau - hiris memanjang - xde, tun letak cili merah n cili padi
  • 1/2 biji lada benggala merah - hiris memanjang - xde jugak
  • 1 biji tomato - dibelah 6
  • sedikit garam (jka perlu)
  • sedikit air
  • minyak utk menumis
Cara-Cara:-
  1. Goreng dulu telor sebiji-sebiji berasingan (telor mata). Ketepikan.
  2. Dalam kuali, panaskan minyak dan tumis bawang besar, bawang putih dan halia hingga naik bau.
  3. Masukkan kicap pekat, sos tiram, kicap pekat, kicap masin, sos cili dan serbuk lada sulah. Masukkan sedikit air. Tambah garam jika perlu.
  4. Masak hingga mendidih dan masukkan telor yang digoreng tadi.
  5. Masukkan lada benggala dan diikuti buah tomato, masak dengan api sederhana hingga kuah menyerap dan sedikit pekat. (lada benggala n tomato jgn dibiar layu sangat)
  6. Tutup api dan hidangkan.

14 comments:

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said... [Reply]

Tun sama macam little laling K.Ros tak makan daging tapi hantu telur.

Zaliedana said... [Reply]

Tun,telur wat msk apa pun sedap kan,wat msk kicap gini pon maunya mkn xhengat..Simple n jsnji sedap..Eh tun xmkn daging nape eks..mmg xlalu ke..Kak ct lak xmkn ikn,sbb mmg dari kecik xlalu,sbbtuh jarang2 msk ikn kat umh,coz hubby jer mkn..Kdang bau ikn pon leh mntah,kalo ikn bilis tuh mkn ler,hihi..

dZana said... [Reply]

akk suke masak sambal.. klau nk cepat masak kicap camni pun sedap kan.. janji ada nasi.. tgok pun dah teringin gak ni tun.. hihihi.. nafsu2..

Ummi said... [Reply]

Tuuuuuunn....masak telor kicap eh...bestnya la kalau kena dgn nasi putih panas2 nih...mmg x layan lauk lain dah...lg satu, kalau gatal2 pun fikir kemudian laaa...hehehhee

EmbunRosaliza said... [Reply]

Assalam Tun, lauk simple2 pun sedap nih, tambah2 kalo M datang, agak2nya mlm ni kena buat telur kicap juga rumah akk

chikadakbiru said... [Reply]

telur hari2 pun sodap...sukeee sangat kalau masak ape2 pun..nak2 plak ade kicap...walaweh...shedapp

Nazrah said... [Reply]

sekali sekala masak telur kicap pun sodap ni...dulu dulu rajin masak ni..tapi telur goreng tuang kicap jer..hehehe

Cheq Sue said... [Reply]

hai...tengah dok nunggu masa nak balik kg, ni la menu yang paling sesuai. nak meli stok ayam kot xleh nak habiskan. boleh try jugak ni tun...

Wattie said... [Reply]

Salam Tun,
Akak pun dah try resepi ni, mmg sedap. Cara buatnya pun senang dan cepat

cik cek said... [Reply]

Simple...ringkas...dan sedapppp....:)tetiba teringin lak nak makan menu cam gini la pulak...:)

quinnie said... [Reply]

tun..makan menu cam gini selalunya mesti licin..heheheh..dah lama betul tak makan telor masak kicap...

Ezadlieza said... [Reply]

salam Tun bucuk cayang wooo...bz lagi ker tun...kat FB pun sunyi nih..kemana menghilang wahai tun ku...ishh akak tgk cantik jer tun goreng telur tu tun...teruja..

Diana @ Melley Mey said... [Reply]

tun...
terliur nyaaa akak tgk telur masak kicap tu tun... nak kena buat juga nie nnt... nmpk sgt menyelerakan

Ummiakid @ lily said... [Reply]

terkulat² saya telan air liur nengok telor masak kicap tu....npk sungguh mengoda.