Thursday, August 11, 2011

Kerabu Pucuk Ubi


Assalamualaikummm~~~

arini xnk menulis panjang2, sebab nk wat keje sekolah.. hihi.. rajin! rajin! (padahal sebab supervisor dh hantar email ngan msg tanya progress.. huhuhu.. pose2 nih, slow sket berpikir.. maybe sebab kurang gula kot... kan gula penting utk brain function.. excuse, excuse.. time x pose pun slow jugak.. uhuk uhuk...) 

nway, wat kerabu utk menghabiskn stok pucuk paku yg dh sekian lama dlm fridge tu. nasib baik laa x rosak. kalau x membazir je..  me malas nk goreng kelapa segala bagai, lagipun xde kelapa parut fresh kat sini, so letak kerisik je. main campak2.. alhamdulillah, sedap.. makan dengan byknyer sampai x cukup utk bawa ke sahur.. kui kui...

Kerabu Pucuk Ubi
resepi: tun_telani

Bahan2:
  • 2 mangkuk pucuk ubi kayu (lepas rebus dapat semangkuk je ni)
  • 1 mangkuk taugeh
  • 2 bj bawang merah @ 1 bj bawang besar *
  • 3 ulas bawang putih *
  • 2 sudu besar ikan bilis- goreng dulu *
  • 1 inch belacan- bakar/goreng *
  • 1 sk kerisik
  • Garam
  • Gula

Cara2:

  • Rebus pucuk ubi kayu sampai lembut. Toskan dan perah air dia, pastu hiris2.
  • Tumbuk bahan2 bertanda *, pastu tumis sampai naik bau. Tambahkan kerisik dan gaul sebati.
  • Masukkan pucuk ubi kayu dan sedikit air jika perlu. (tun masukkan air sikit supaya senang nk menggaul sebati, kalau suka kering xyah tambah air)
  • Masukkan garam dan gula. Garam tu agak2 ye, sebab ikan bilis dah masin.
  • Masukkan taugeh dan gaul sebentar.
  • Siap utk dihidang bersama nasi atau bubur.


15 comments:

ijayuji said... [Reply]

Salam tun! akak dah lama kempunan nak mkn pucuk ubi tau tunnn! uuuwaaaaaaa...sedapnyerrrrrr!!! kalau buat urap aduhhhhhhh... terliur dah nii! :-(

Wanieyra said... [Reply]

Salam tun...

ira mmg suka makan pucuk ubi ni tapi bab nak masaknya malas sikit....beli satu ikat tapi yg dapatnya segengam je....semuanya pucuk tua2 je...mudanya sikit je

Nurul said... [Reply]

Salam, tun...
Dah lama x makan pucuk ubi nih... sedappnya wat kerabu camtu....

Mas said... [Reply]

kak mas tak pernah makan lagi kerabu pucuk ubi..
sedapnya tengokk...

Vivi Lim @ Mrs.Nurulazmi said... [Reply]

tetiba teringat kat emak nun jauh di kampung bila nengok kerabu pucuk ubi ni..sedap dijamu dgn nasik panas & ikan bakar..owh!rindu dgn suasana desa yg permai! =0).

Gee said... [Reply]

pergh..masyuk lah pucuk ubi..huhu

Ummi said... [Reply]

Salam Tun, waaah mana dapat pucuk ubi tu...tumbuh belakang rumah ke...bestnya...tp kalau x tanam mana nak tumbuh kan..kan... Selamat Memasak dan selamat berbuka ya Tun :)

nuwairani ismail said... [Reply]

senang dpt resepi mcm ni....bahan2 pon senang nk dpat..nani ni, kalau kerabu, semua telan aje...

inahar ali said... [Reply]

waduh tun..sejak pose nih akak lom lg dpt makan kerabu pucuk ubi nih..pos akak sepinggan..hehe! selamat berbuka ye tun!

tun_telani said... [Reply]

kak ika: tun xtau urap tu apa.. hihihihi.. gugel! gugel!

kak ira: haaa.. meh join tun menanam ubi kayu belakang umah.. tun tanam 8 pokok! hihi.. sbb suka mkn pucuk ubi kayu

kak nurul: kat sarawak pokok ubi kayu merata2 ada. senang dpt pucuk ubi =)

tun_telani said... [Reply]

kak mas: mmg sedap ni kak mas.. cuba laa..

vivi: kt kampung tun jarang mkn pucuk ubi kayu.. tp kalau dpt geng ngan ikan bakar n sambal belacan mmg sedap nih!

Gee: mmg masyuk sgt! hihi

tun_telani said... [Reply]

kak ummi: ni ada makcik cleaner bagi 1 plastik besar! hahahha... mmg puas mkn pucuk ubi kayu, x habis2.. hihi

nani: haaa.. suka mkn kerabu, ni mmg wajib buat laa =)

kak ina: tun ni 1st time makan.. haha..

cikmanggis said... [Reply]

hai mana nak cari pucuk ubi ni Tun.teringin nak rebus dan cicah budu hehe.

nOOrsha said... [Reply]

salam tun..sedapnyer kerabu.. lame x makan.. huhuh..peberet ni :)

quinnie said... [Reply]

sedapnya tun makan kerabu..ada pucuk ubi kat rumah ni..boleh buat kerabu jugak...hehehhe..tadi kita buat kerabu jugak tapi taugeh ngan pucuk paku...hari2 makan kerabu puntak pe...kekekke