Assalamualaikumm :D
morning! walaupun dh nk dekat tengahari.. hari ni sarawak cuti hari gawai, cuti gawai 2hari, tp sbb esok cuti umum Bday Agong, so cuti sabtu dianjak ke hari isnin. Jadi, wiken ni seluruh sawarak cuti 4 hari ^^ kalau duk semenanjung, kompom ptg semalam dh bertolak balik kg, dah duk kat sini nih, duk diam2 je la kat rumah. xde tempat menarik nk pergi, nk ronda2 miri pun, baru je pegi miri 4 hari 2minggu lepas. hmmm.. cuti2 ni apa yg menarik utk dibuat ye?
bila cuti tun pun tergolek dgn lamanya lepas subuh. sbb xperlu nk rush memasak b4 my laling pergi kerja. td bekfes ko 9lebih.. hihi.. tu pun wat roti telur tampal je utk enchik H, tun makan roti kosong sebiji. pemalas betul kan.. bila xde mood nk masak jd mcm tu la..
nway, sup ayam berempah ni buat last week. asyik2 masak sup ayam je kan. hihi.. ni salah satu menu yg tun masak utk meyakinkan diri sendiri bahawa saya tgh berdiet. haha.. sup ayam ni rasa lebih kurang sup ayam hadnyai tu, bahan2 pun hampir sama.. kali ni tun campur terus sayur kat dalam. sbb skrg musim tembikai, tun simpan bahagian dlm kulit tembikai utk dibuat sayur. siapa2 yg x pernah makan tu, kulit tembikai sedap buat sayur air, makan pulak dgn ikan goreng/ masin dan sambal belacan. fuhh.. mmg terangkat! kali ni saje letak dlm sup, x kene pulak rasa dia.. hahaha.. len kali wat sayur air je lg sedap. sape2 yg xpenah tgk tu, refer
SINI ye.
SUP AYAM BEREMPAH
resepi:
CMG@DTS
sumber: tun telani
BAHAN-BAHANNYA :-)
1 ekor ayam, anggaran 1.2 kg
3 - 4 biji kentang
1 kiub ayam "maggi (optional) -
tun x letak
1/2 inci lengkuas, dititik
1 pokok daun sup, kerat 3
1 camca besar bawang goreng
Air secukupnya
Garam secukup rasa
Hirisan daun sup/daun bawang, untuk hiasan
Bawang goreng, untuk hiasan
tun tambah sayur kulit timun
BAHAN KISAR HALUS :-)
2 camca besar ketumbar
3/4 camca teh jintan halus
3/4 camca teh jintan kasar
1 1/2 camca teh lada hitam biji
1 biji bawang besar
5 ulas bawang putih
2 inci halia
1/2 inci kunyit hidup
BAHAN TUMIS :-)
1 batang kayu manis
1 kuntum bunga lawang
6 kuntum bunga cengkih
3 biji buah pelaga
CARA MEMBUATNYA :-)
- Ayam dipotong pada saiz
sederhana, selalu untuk sup ayam dipotong kecil sedikit, cuci bersih,
toskan. Kentang dikupas, belah 4 setiap biji (bergantung pada saiz
kentang), cuci dan rendam. Ketepikan.
- Panaskan sedikit minyak dalam periuk, masukkan bahan tumis dan
goreng hingga harum, tambah lengkuas dan bahan kisar halus. Masak
hingga pecah minyak. Masukkan ayam dan kentang (toskan dahulu), gaul
rata dan biar ayam kecut.
- Tuang air secukupnya (anggaran 2+ liter), masukkan daun sup yang
dikerat 3 dan 1 camca besar bawang goreng. Tambah sedikit garam dan
biar mendidih. Kemudian kecilkan api dan biar masak perlahan. Tambah
kiub ayam, jika guna. Kacau rata.
- Bila kentang empuk dan ayam masak, tambah garam secukup rasa.
Boleh matikan api. Hidangkan dengan menabur hirisan daun sup/daun
bawang dan bawang goreng. Boleh dimakan begitu sahaja atau dengan
nasi, ketupat, mee hoon, mee kuning dan roti..ikut suka hati koo orang
yeaa....