ni menu tengahari semalam =) biasa laa, bila dh blur2 xde idea nk msk apa tuh, me menyelongkar semua resepi2 yg dh save.. rasanyer folder yg plg byk sekali dlm lappy ni, folder resepi kot.. hihi.. tp bagus save awal2 nih, sbb bila time2 intenet kritikal mcm skrg nih, mmg berguna. xyah nk stress2 sbb xleh nk google resepi. hihi..
duk selongkar2 tu, me pun jumpa laa resepi yg me x penah wat lg.. tgh2 x berapa nk rajin masak nih sbb my laling duk remind yg lg sebulan me kene ngadap dr n tunjuk progress thesis.. uh uh... kene rajin2 wat keje sekolah.., resepi yg campak2 camni mmg best.. hihi..
resepi asal dr dapur kak MaDiHaA aka Ratna (me still xtau ratna tu nama akak ke, panggilan ke.. tp kalau panggilan nk panggil kak madihaa ke, kak ratna??.. hihi....)
me cnp kat sini, ye... resepi asal refer sini
Bahan2
- 1/2 ekor ayam ~ potong kecil spt nak buat rendang
- 5 batang serai ~ hiris nipis2 - tun blend kan sekali ngan bwg
- 5 sudu besar cili kisar
- 1 sudu kecil halba
- 2 sudu kecil gula merah/gula perang
- 1 keping asam gelugur yg kecil
- 3 cawan santan atau secukupnya
- garam & serbuk perasa secukupnya
- minyak untuk menumis
Bahan2 Dikisar Halus
- 2 biji bawang besar
- 2 ulas bawang putih
- 1 inci halia
Cara2 Memasak
1. Panaskan sedikit minyak lalu tumiskan bahan2 kisar serta serai hingga wangi.
2. Masukkan ayam, garam, gula merah, serbuk perasa & halba. Kacau sebentar agak2 ayam bertukar warna, masukkan santan & asam gelugur. Kacau sentiasa hingga kuah pekat & ayam masak. (tun wat berkuah sikit.. hihi)
3. Hidangkan panas2 dengan nasi putih atau pulut kuning.
me makan ngan hati dan pedal goreng... sedapp!! (organ dalaman xleh makan byk tau, x elok utk kesihatan, especially sbb tinggi kolestrol)
td baca kak ira tulis pasal org duk serbu Bank Rakyat.. semalam pun me gi serbu jugak. hihi... my laling ajak gi beli saham Bank Rakyat. me yg blur2 ni ikut je (mmg x penah nk ikut perkembangan semasa.. ). my laling ckp jarang2 Bank Rakyat nk jual share, n dividen bank rakyat lg tinggi dari ASB. tp blh beli 5oo inggit je laa.. pastu isi borang queue utk beli saham ikut amount yg kita nak bila next time bank jual lagi.. sapa2 yg dh ada akaun bank rakyat blh laa beli saham (utk simpanan jugak nih), kalau xde kene bukak akaun baru. me bukak akaun baru, just bawa salinan IC je. kak ira kata kt sana org berpusu2 pegi sampai kene tunggu 3-4 jam.. kt bintulu nih lengang je.. x ramai yg tau kot. me pegi x sampai 20 minit dh siap dapat kad ATM baru.. hihi..
pastu kan, alang2 dah ke bandar (bukan dekat ye, nk kene melalui hutan2 dan kilang2 balak lagi nih..), kiteorg pun singgah laa Tabung Haji.. wat pendaftaran haji. dah lama dah nak wat, cuma x berkesempatan. ye laa, nk gi sama2, so kene daftar sama2. ye ke? sesuka hati wat assumption, ntah2 blh daftar asing2.. kan b4 this my laling keje kat KL, n me duk USM nun jauh di KB.. jumpa pun kdg2 time wiken, nk gi Tabung Haji tutup lak time wiken.. (ehh, pesal terbuka sejarah last year nih?? ).. kembali pada daftar haji.. ce teka queue kiteorg utk gi haji bila.. ce teka.. ce teka... tadaaaa..... tahun 2038!! muahahaha~~~ kalu panjang umur blh laa gi ngan TH.. my laling ckp time tu nk jalan jauh2 pun x larat dah.. kui kui.. eh, abah me umur 51 cergas je lagi... nway, saper2 yg blm daftar haji, sila laa daftar cepat2, kalau x salah cuma perlukan simpanan dlm TH around seribu lebih je.. me x sure pulak kalau pergi ngan agent perlu daftar ngan TH or not.. kene laa kot... nway, IA, moga kita semua di murahkan rezeki dan diberi kesempatan utk menziarah rumahNya =)