Thursday, April 14, 2011

Kek Masam Manis


Assalamualaikum ^^

huh~~ jeles btol nengok org pamer doyan nih.. tertekan pun ada gak... aritu gi laa usha2 doyan kt pasar tepi sungai nuh.. mak aaii, mahal yg teramat! kalau nk beli sikit2 sure x cukup, my laling nih kuat makan (my laling ye.. me x.. <- cover, padahal sama naik je.. muahaha..).. nway, kita tunggu je laa sampai pokok doyan tu buah byk2 sket..

nway, sbb terasa mcm nk mkn kek jugak, walaupun xde perasa doyan mcm kek mek jah tu (ketinggalan ketapi, x tau C4 tu mende.. kui kui..), tp kek kak sue nih sedap oooo... maybe kene kurangkan sikit manis tu, tp mmg mkn susah nk berenti lah.. hihi..

me dh lama peram resepi nih. cedok kt myr, b4 kenal blog kak sue lagi (nk menunjukkan betapa lamanyer peram resepi nih.. hihi..). dh rasa ni nyesal x wat awal2.. dia ada rasa kek paun sikit2. kalau semua org tau laa kek paun tu yg mana kan.. hihi.. mama me selalu buat kek paun masa ke kecik2 dulu, alaa, mcm marble kek tu. tp, lg sedap sbb ada haw flakes yg masam2 n manis bila gigit =)

me wat separuh adunan, pastu marblekan kasi cantik ^^ pasa dlm kukusan dia naik cantik mcm apam dh nmpk, walaupun xde baking powder.

ni baru kuar dr kukusan... lubang2 tu sbb me cucuk ngan garpu.. haha..

cnp kat sini ye.. resepi asal dr sini

Bahan-bahan ( 1 Loyang 9"x9"/sila bahagi 2 sukatan bhn utk kek lbh kecil )

  • 330g Marjerin
  • 2 Gelas /400g Gula Pasir <- next time me akan kurangkan sikit
  • 6 Biji Telur-Gred A (Telur gred C kena gunakn 7 Biji)
  • 2 3/4 Gelas /320g Tepung Gandum
  • 1 Bungkus/90g Asam Manis(hawflakes)
  • 1 sudu esen vanilla/perisa pisang
  • Pewarna Kuning Secukupnya<- me bahagi 2, 1 kaler merah

Cara-cara

  1. Panaskan air dlm pengukus.Di dalam mixing bowl atau bekas agak besar,masukkan marjerin dan gula. Mula memukul adunan dgn mixer sehingga gula dan marjerin bergaul rata..(x pyh tggu kmbg sgt sbb marjerin x sehalus mentega)
  2. Masukkan telur satu-persatu(sambil terus memukul adunan pd kelajuan tinggi) sehingga habis.Kemudian masukkan esen vanilla/perisa pisang
  3. Setelah itu,ayakkan tepung terus ke dlm adunan dan pukul sebati.Warnakan adunan dengan pewarna kuning.Gaul adunan menggunakan senduk sehingga betul2 sebati.Kena guna senduk sbb telur dan marjerin kdg2 masih ada yg 'duduk' bwh bekas.Jika ni tjadi kek anda akan nmpk bminyak sket sbb adunan x brp sebati
  4. Buka bungkusan asam manis dan simpan dlm mangkuk.Ramaskan dgn sedikit tepung gandum supaya ia tdk melekat satu sama lain dan supaya tidak mendap ketika dkukus.Jika mahu,patah2kn kecil2(sy lbh suka buat begini sbb kek lbh cantik dan x terasa ketulan asam manis ketika mkn)
  5. Masukkan asam manis tadi ke dalam adunan dan gaul sebati.Sediakan loyang yg sudah dsapu marjerin dan dtabur rata dgn tepung.
  6. Masukkan adunan terus ke dalam loyang dan tutup dgn aluminium foil(x perlu tutup ketat,sekadar menutupi bahagian atas loyang).Boleh juga guna tuala utk mengalas penutup pengukus.
  7. Pastikan kukusan sdh mendidih.Kukus adunan selama 1 jam 15 minit atau lebih(sehingga msk), bgantung kpd saiz pengukus. SELAMAT MENCUBA.. ^_^

x sampai seminit mkn 1 slice nih.. hihi

18 comments:

nOOrsha said... [Reply]

sedap ea ea ea? posla kat port diksen...nak qhase jugaaakk..alaa nak jugak nak jugak nak jugaaaakkkk.............!~ (sambil hentak2 kaki ikot gaye kak mas ko..hehe)

Mak Qis said... [Reply]

ishhh...bahan semua ada neh..nak buat la jugak..hehehe...ke nk buat kek deghoyan...saja la nk bg org sana geram...ngeeee

Ezadlieza said... [Reply]

Tun....rajin tul mengecake yer...kat sini durian pun kalu yg ok rm20 hengget satu biji tun..tu pun stok Dari serian katanya...belum musim yg byk kot..takpelah tun kalu nak buat kek durian cam Mek jah tu...letak ler perisa doyan..hehehe

Nazrah Bakery & Dunia Kuih said... [Reply]

susah tu tengok gaya nak buat nya....M ler..mintak jer la...

Wattie said... [Reply]

Salam Tun,
Wahhh meng"kek" lak yer..... mesti sedap ni..akak ni deroyan tak pernah rasa, jadi tak ler jeles klu orng dok tayang resepi deroyan, jimat belanja hehehe

Nieza said... [Reply]

wah menarik dan tertarik...sure sedap ni...:)

Iza Akma said... [Reply]

Assalam Tun,
cantik..cantik..
resepinya dah lama simpan..hawflakes pun beli..tengok tun buat cun jer..nak buat gak lah..

:: noremy bte rahmat :: said... [Reply]

sedapnyer....
pandai awak..
tp mana nak dapat masam manis tu?


p/s:BW & folo..mehla jenguk belog saya..salam kenal!(^_^)

tun_telani said... [Reply]

ish.. kak mas nih ngajo org hentak2 kaki nih.. kn dh terpaksa tun bungkus kek naik belon ke pot diksen.. huhu

kak Qis: akak jangan... kn meroyan saya nih..

tun_telani said... [Reply]

kak lieza: 20 ok agi kak.. sini kat nk 2puloh inggit sekilo.. sebiji sedang2 agak2 dlt tigapuloh inggit. nnti gi selongkar bakery kot2 laa ade esen doyan.. huhu

kak nazrah: ce akak gi kli kt link myr kak sue tuh. nengok cara2 bergambar rasa cm senang sket kot. sure otomatik ilang sakit M tu.. hihi

tun_telani said... [Reply]

kak wattie: huhhhh??????? xpenah rasa doyan????????? huhhh??? (x dapat terima kenyataan..hahhaha).. akak asal org maner kak?? camner buleh x penah rasa doyan nih..

kak nieza: sedap bangat.... ^^

Anna Qawina said... [Reply]

Tun : apa rasa? m,asam ka manis? hihi..bab peram resepi ni kira seangkatan ngan akak le..hihi

tun_telani said... [Reply]

kak akma: ha'ah wat kalerpul camni rasa teruja sket nk makan. hihi.. ha, dh ada hawflakes tu, buleh laa stat panaskan kukusan tu.. hihi

noremy: masam manis tu, hawflakes. byk je jual kt semua supermarket, ce tgk kt tmpat coklat2 n gula2 =) yg warna merah bulat2 besar duit 20sen.
thank you sudi jenguk sini. nnti sy lawat blog ye ^^

Mas said... [Reply]

perhhh..sedappnya tengok..
meh hulur kat kak mas sepotong..

NADYA ANWAR said... [Reply]

sedapnye tengok.. bak sepotong ;)
tun, akak kopipes resepi yer.. akak pun suke mkn hawflekes ni .. nak buat kek lapis masam manis fail.. try resepi tun ni mcm senang sket nak buatnye.. tq..

Sari Yusa Ibrahim said... [Reply]

Tun, sapa yg malas nak melapis asam manis tu, blehlah buat kek nikan.. mcm ahkakkkklahhh.. hik3

tun_telani said... [Reply]

kak mas: haa, meh amik..

kak nadya dan kak sari: tun bab melapis2 ni mmg fail sket..so jumpa resepi ni mmg excited. hihi

HaSue said... [Reply]

huwaaa...x nampak gambo!ape2pun tq sudi cuba tun..part gula tu sila kurangkan sikit la ye..kalo byk xleh gak..dier balance masam ngan manis gitu..hihi