Wednesday, June 29, 2011

Menu Orang 'Bujang'



Assalamualaikumm...

Salam Isra' Mi'raj.. i read somewhere that arabic translation is spelled isra' mi'raj, but dewan bahasa and pustaka termed it Israk Mikraj. so both spelling is okay, i guess.. (saja2 je kongsi..). nway, mesti ramai yg puasa arini, moga2 amalan kita diterima Allah, iA ^^ pd yg cuti bulanan tu, ganjaran menyediakan juadah berbuka pada yg puasa pun dah cukup besar, so mari kita masak best2 utk buka puasa nanti.. hehe.. ^^

td perut me berlagu2 masa BW, mmg mencabar! hehe.. byk pulak kek yg sedap pagi2 nih.. haha.. me nk tayang menu org bujang je ni.. kn semalam dapur x berapa nk berasap sbb duk sorang2. tunggu jugak org hantar lauk, tp x jumpa cari rumah agaknyer.. duk keliling hutan belantara laa katakan.. huhu.. so ada nasi lebih dlm secawan, me wat bubur je la. nk wat nasi goreng mcm sikit sangat.. (betapa malasnyer nk masak nasi lain.. haha.. )

me suka wat bubur camni. lbh kurang bubur oat yg me selalu wat bekfes, tp tgh2 hari malas pulak nk makan oat.. letak apa yg ada dlm peti je laa..alhamdulillah, kenyang jugak =)

Bubur Sup dan Carrot
utk seorang makan
by: tun_telani

Bahan2:

  • 1 c nasi
  • 2 c air
  • 1/2 kiub pati ayam
  • 1/2 inch halia
  • 1 bj cili padi- hiris nipis
  • 1/2 btg carrot- dadu
  • 1 btg daun sup- hiris kasar
  • garam
Cara2:
  • Blend nasi dan air sebentar (ni sbb malas nk masak lama2.. hihi)
  • Masukkan semua bahan, kecuali daun sup, dalam periuk. dan biar mendidih.. kalau terlampau kering blh tambah air sedikit.
  • Masukkan daun sup dan masak lg 2-3minit.
  • Perasakan garam. siap!
  • blh laa dihidang bersama ikan bilis goreng =)


makan tiap2 hari pun xpe nih.. hehe

17 comments:

ijayuji said... [Reply]

Salam tun! akak nak nak nak!!!!! akak suke letak sayur apa2 lah dlm tu nak2 yg berdaun gitu mcm kangkung ke hihihi... haaaaa... itu hari ada beli paku rawan nak masukkan dlm bubur, bilalah nak masak ya? hihihi...byk kerja betul pdhal bukan ssh pun hihihi...

tun_telani said... [Reply]

kak ika: kangkung dlm bubur?? tun xpenah try lagi.. nnti tun try letak kangkung ke, sawi ke.. hihi.. paku rawan?? nnti tun google, x penah dgr lg nii.. byk kerja? alamak.. keje sekolah x siap lg, duk BW dr td.. wat keje sekolah duluuu...

nuwairani ismail said... [Reply]

suke kalau tabur ikan bilis garing n bawang goreng banyak2...sedapnye! bukan setakat org sakit yg makan, yg tak sakit pon boleh makan banyak.

Anna Qawina said... [Reply]

kalau akak, aka buat sambal bilis siap2...ulang je mkn sbb bubur camni cpt jd lapor balik kan..hehe..
errkkk..org bujang???

Mas said... [Reply]

tun..kak mas nak semangkuk.......kikikiki
ari ni diet...

Kak Rose said... [Reply]

menu orang bujang yg sangat best! suker bubur lagi2 yg macam mcd tu..

Wattie said... [Reply]

Salam Tun,
Bila tengok bubur Tun, teringat bubur lambuk masa bulan posa, wajib ada...... Menu ni walaupun ringkas tp menyelerakan kan Tun....akak pun suka...tambah2 klu ada byk accessories hehehehe

CT Delima said... [Reply]

As'salam Tun

sesekali makan menu macam ni memang sedap tun. kalau kak ct nak makan mulalah buatkan ikan bilis pedas taburkan bawang goreng lebih2 letak pulak lobak asin, kangkung goreng belacan..yummy!

hiss..tu dah melebih2 pulak erk tun.. hihihi

Ryo Azhar Rahza said... [Reply]

fuyohhh!...
menjengah kat sini jap..nampak ada bubur....selera pulak nengoknya.kalo makan ngan ikan kicap dlm tin tu sedap gak ni

Rabiatun Adawyah said... [Reply]

assalamualaikum...singgah2 nak makan bubur semangkuk..hihihi...

izahdaut said... [Reply]

tunnn...
nak bubur.ikan bilis lebih yeee

Citarasa Rinduan said... [Reply]

Selamat malam Tun..
kak ayu berkunjung dimalam hari..
dik...............
alahai.. kalaulah ada yang masakkan akk ayu bubur masa berbuka tadi..
sure kak ayu menitiskan air mata terharu

agak2 ada lagi tak??
hahaha

Diana @ Melley Mey said... [Reply]

Assalamualaikum tun...
wah bubur... sedapnya.. akak x boleh selalu masak bubur .. sbb pasti akak akan bertambah berselera makan tu nnt... hehehee... akak mmg suka makan bubur mcm nie.. + ikan bilis goreng.. sedapnya

tun_telani said... [Reply]

nani: hehe.. betol2.. kdg2 org yg x sakit tu yg habiskan makanan org sakit ;p

kak anna: alaaa.. kasi can aa jd bujang semula. xde org kt umah ni.. hehe

kak mas: diet? tun kasi separuh mangkuk tanpa ikan bilis ye.. kui kui

kak ros: haa.. rasa dh ala2 mcD dah nii. cuma kene tukar ikan bilis tu, letak daging ayam carik2. sebijik bubuk mcD

tun_telani said... [Reply]

kak wattie: bubur lambukkk.. sedapnyer!!! dh terasa nk mkn, bubur lambuk ganu susah nk wat..huhu

kak CT: haha.. tu dh x jadi menu org bujang dh tu kak.. kene xtra rajin tuu.. hihi

ryo: fuhhh!! ada org jenguk blog kita! salam kenal! ^^ nnti kunjung balas

kak tun: mai laaa.. mkn sama2 ^^

tun_telani said... [Reply]

kak izah: sett! bubur xtra bilis siap!!

kak ayu: ala ala.. siannyer.. nnti tun gi anto bubur ye.

kak diana: hihi.. mmg selera lebih ni.. sbb tu mkn secawan je.. nnti mkn x control ;p

HaSue said... [Reply]

akak nak jugak tun..peberet laa bubur2 ni..tp buatkan ikan bilis goreng+halia+ikan bilis yer...sedapp2..kalo duk sorg2 mmg sng nk pk menu apa nak telan kan kan