Friday, June 24, 2011

Sawi Tumis Air


Assalamualaikumm~~

dah masak tghari ke semua? tun blom siap masak lagi.. ni lauk semalam, mkn ngan ikan tumis tempoyak.. me kalau wat masak ikan yg kering2 (xde kuah) mcm sambal atau bakar ngn air asam, mmg akan masak sayur air.. biasa masak bayam atau petola sayur air.. ni 1st time masak sawi tumis air.. biasa me beli sawi ni utk wat me goreng atau mee sup. kalau goreng sawi ni mmg me x suka makan, sbb rasa dia jadi pahit. hehe. mengada2 betol.. tp me pk sawi ni bila masuk dalam mee sup mmg sedap, so mesti laa sdap jugak bila wat sayur air kan.. (panjang pulak intro nyer.. dh la ckp belit2.. huhu)..

ok.. tulis cepat2 sbb nk gi masak pulak pasni.. lama duk pk td nk masak apa ngan ikan cencaru nih.. nmpk gaya mkn pas jumaat laa arini..

me tulis resepi sawi tumis air ni ye..

Sawi Tumis Air
by: tun_telani

Bahan2:
  • 2-3 pokok sawi - kerat2, asing daun dan batang
  • 1 bj bawang besar*
  • 2 ulas bawang putih*
  • 1/2 cm halia*
  • 2-3 sudu besar udang geragau kering* (blh ganti ngan ikan bilis)
  • sedikit suhun/su'un - rendam dan toskan
  • Garam

Cara2:
  • Tumbuk bahan2 bertanda * dan tumiskan.
  • Masukkan sedikit air bersama dgn batang sawi.
  • Masak sampai agak lembut.
  • Masukkan daun sawi, suhun, dan masak didihkan sebentar.
  • Perasakan garam.

6 comments:

Diana @ Melley Mey said... [Reply]

Assalamualaikum tun...
sayur sawi masak mcm nie mmg best kan tun... makan mcm nie jer pun ok... kalau hubby akak mmg suka sayur2 mcm nie... :)

Nazrah Bakery & Dunia Kuih said... [Reply]

makan panas2 sedap, ada sambal belacan dan ikan kering ..best

tun_telani said... [Reply]

kak mell: ha'ah.. tun suka letak suhun byk2 pastu ratah gitu je..

kak nazrah: fuhh.. kalau dh ada ikan kering ngan sambal belacan mmg xleh berenti mkn nasik..

izahdaut said... [Reply]

kalau ada ikan goreng sedap neh

Naz said... [Reply]

Tun, lauk cam ni, akak suka lawan ngan sambal belacan tumbuk tu... Dapat telur goreng pun dah cukup..

tun_telani said... [Reply]

kak izah: ikan goreng ngan sambal belacan.. fuhh.. mmg menjilat pinggan

kak naz: sayur air gini mmg sesuai ngan byk2 lauk.. kdg2 msk simple best jugak kan..