Wednesday, June 22, 2011

Chocolate Chips Famous Amos Cookies


Assalamualaikum..

tgh hari baru buka blog nii... pertama sekali tun nak ucap SELAMAT HARI LAHIR yg ke 31 buat blogger HaSue yg disayangi.. moga dgn pertambahan umur seiring dgn pertambahan amalan utk mencari keredhaanNya.. walaupun baru beberapa bulan kenal, dan hanya di alam maya, terasa sgt laa dekat di hati.. ^^ masa mula2 tun stat aktif blogging awal tahun aritu, kak sue adalah org yg pertama sekali yg komen kat n3 tun.. terasa sgt terharu.. semoga persahabatan ini kekal selamanya iA =)

back to my choc chips ^^ semalam telah digoda dgn jayanya oleh kak naz.. pagi2 tgh melapar tu, dia dh tayang cookies.. mana blh tahan.. walaupun dgn meroyan nk wat puding keju kak nor, tp sbb x cukup bahan, me membalas dendam dgn wat cookies ni ptg semalam.. huhu.. lg pun, nk kasi kt akak blok sebelah (wife pegawai kt sini).. cuti bersalin dia dh nk habis, so pg ni dia nk blk semenanjung.. sob sob... hilang sorg kawan.. me wat cookies ni utk dia wat bekal tgh jalan.. hihi..

mmg sedap nih.. rasa dia lbh kurang je ngan cookies yg me biasa buat (refer sini), tp lagi crumbly.. sbb famous amos nyer cookies kan crumbly2 sikit.. mmg x nyesal laa buat nih ^^ lain kali blh wat lagi..

CHOCOLATE CHIP FAMOUS AMOS COOKIES
Resepi : mrnamie.com
Sumber: Kak Naz COSK


Bahan-bahan ayak :
  • 280 gm (2 1/4 cawan) tepung gandum
  • 10 gm (3 tsp) serbuk koko
  • 2 Tbsp tepung jagung
  • 1/2 tsp soda bikarbonate <- tun letak 1 tsp
  • 2 Tbsp susu tepung
  • Secubit garam <- tun xletak sbb guna margerin, dh masin
Bahan-bahan lain :
  • 250 gm mentega <- tun guna margerin sbb mentega xde stok
  • 150 gm gula kastor
  • 1/2 tsp asen vanilla
  • 1 biji kuning telur
  • 100 gm (1/2 cawan) coklat chip
  • 100 gm sebarang kekacang(walnut, badam, gajus dll yang dicincang) atau kismis - optional
Cara-cara :
  1. Pukul mentega, gula kastor dan esen vanilla hingga kembang.
  2. Masukkan kuning telur dan pukul rata.
  3. Masukkan bahan-bahan ayak dan kemudian kacau hingga sebati dengan spatula atau tangan.
  4. Masukkan coklat chip dan cincangan kacang atau kismis. Kacau rata.
  5. Sudukan adunan ke atas dulang pembakar. Boleh juga diuli menjadi bebola-bebola kecil dengan menggunakan tangan. Susun di atas dulang pembakar. PERHATIAN! JANGAN LETAKKAN BEBOLA RAPAT-RAPAT ANTARA SATU SAMA LAIN KERANA BEBOLA INI AKAN MENGEMBANG DAN MELEPER SEWAKTU PROSES PEMBAKARAN. <- tun drop guna sudu
  6. Bakar pada suhu 160 C selama 15-25 minit bergantung kepada saiz bebola-bebola adunan anda.
  7. Sejukkan dahulu biskut sebelum disimpan di dalam bekas kedap udara.
tun xde stok kekacang, jd x letak.. kalau ada sunflower seeds mesti lg sedap nih ^^

15 comments:

Mama Hawa/Mama Nani said... [Reply]

Nak jgk2x...hehehe nmpk garing jer :P

Kak Rose said... [Reply]

tun... sedapnya, nak copet sikit leh x? kalau buat pun ok gak sbb bahan pun suma ada! rajin ker????

tun_telani said... [Reply]

mama: mmg sgt rangup nii... sedap!

kak rose: fuhh... tiup sikit kasi rajin.. hihi

nOOrsha said... [Reply]

NAKK NAKK NAKKK!~ akak plan nk wat juge tp ceklat cip dah kene ratah ngan darwish..malas tol nk setat kete nk bli ceklat cip...hihihi

Mas said... [Reply]

tun..nak sebalang..
sedapnya tengok..

chikadakbiru said... [Reply]

nk wat jugak..tp tunggu raya la...nampak sedap sangat

Sari Yusa Ibrahim said... [Reply]

utk bekal akak kat sini, ada tak?? hehe

CT Delima said... [Reply]

As'salam Tun

itu hari kak ct pun amik resipi ni kat blog Naz, rasanya2 memang nak buat, tapi kena kasi laluan pada yang terawal dululah. lagi pun nak buat banyak bahan yang masih tak beli lagi...hihihihi

Sedap eh Tun, kak ct tetap nak cuba buat, mesti masa bakar biskut tu harum nya sampai kehujung blog Tun agaknya erk.. hihihi

nuwairani ismail said... [Reply]

nampak rangup je cookies kak tun ni...kalau choc cookies mmg feveret sy...

Wattie said... [Reply]

Salam Tun,
Wahhhh....dah buat biskut yg femes ni yer.....nampak rangup la....nanti raya boleh la try

Nieza said... [Reply]

wahh rajinnya tun...akak juga yg malas nk buat cookies ni...akak order sebalang ngan tun jer lah..hehe

yuri said... [Reply]

Salam Tun,
Teman dah lama tercari2 resepi ni, rupanya senang saja. Teman cari resepi ni sebab adik teman buat coklat, selama ni dia salut kat biskut oreo, tapi ada juga yang salut kat biskut macam ni... tapi tak tau le sesuai ke tak..

Ezadlieza said... [Reply]

Tunnnn...mana dikau menghilang tu...tinggalkan abuk biskut jer nih...yuhuuuuuu

tun_telani said... [Reply]

kak sha: ish ish... anak sape laa tu duk ratah chocolat chips nih.. tu gosok gigi x tuu.. hihi

kak mas: sebalang?? tinggal sikit je nih. xcukup sebalang.. hihi

kak CB: tunggu raya? alaa.. wat laa skrg, nnti raya wat lagi ^^

kak sarI: tun kasi 2 keping utk akak.. kui kui

kak CT: hahaha.. tu laa..ni cookies ni potong barisan queue sbb ni je cukup bahan

nuwairani: salam kenal dik.. nk panggil apa nih? :)

tun_telani said... [Reply]

kak wattie: sanggup ke tunggu raya.. tun nk menggoda nih.. kui kui

kak nieza: order.. order.. takut x sempat smp, posmen dh mkn hbs.. hihi

yuri: owh.. cookies salut coklat?? xpenah try lagi.. mesti jd lagi sedap =)

kak lieza: hihi.. bz sket arini kak =)