Sunday, June 12, 2011

Daging Masak Kicap Berjintan


Assalamualaikum =)

Mesti ramai yg kuar shopping wiken2 camni kan? =) semalam duk umah je seharian. arini baru wat operasi memenuhkan peti sejuk. pergi bakery beli stok choc chips jugak. nak ape pun xtau.. haha..

arini nk tayang daging. jarang2 masak daging, lagipun sini xjumpa lg daging fresh yg halal. ni pun beli yg frozen daging NZ.. (ada tanda halal besar dr JAKIM..hoho..). masak kicap je, letak jintan kasi lg sedap =)

Daging Masak Kicap Berjintan

sumber: tun_telani

  • ½ kg daging- potong nipis
  • 2 bj bawang besar- mayang halus
  • 3 ulas bwg putih - tumbuk
  • 1 inch halia - tumbuk
  • 4 sb cili boh
  • 4 sb kicap pekat – agak2 je ni, kalau xcukup hitam, letak byk lg
  • 1 sk jintan manis
  • 1 sk jintan putih
  • 1/2 c air asam jawa

Cara-cara

  • Tumis bawang dan halia hingga naik bau.
  • Masukkan cili boh dan tumis sampai pecah minyak. Masukkan jintan dan tumis kejap.
  • Masukkan daging dan air. Biar sampai empuk.
  • Masukkan kicap dan air asam jawa. Perasakan garam.
  • Kalau rajin blh hias dgn hirisan cili merah dan bawang besar potong bulat2 =)
my laling ckp sedap nih.. me xmakan daging.. hihi


terasa segan pulak xde ole2 dr bangkok kan.. biasa laa, me ni student yg disara oleh biasiswa government, so x byk duit.. huhu.. (my laling nyer duit me habiskn shopping barang dapur.. kui kui..).. sbb xcukup pitih nk beli ole2, me belanja makan lempeng nyior je laa.. ni makcik kt floating market ni comel je jual lempeng nyior yg dia goreng atas bot dia.. haa,, order2.. makan je, nnti me bayar.. haha... ;p


15 comments:

Sofea said... [Reply]

sedapnya daging masak kicap..Fav anak2 akak tuuu...

Nazrah Bakery & Dunia Kuih said... [Reply]

jarang masak daging kicap..biasa masak ayam kicap..

izahdaut said... [Reply]

dah panggil dah makcik tu nak orderr.. dia buat tak tau je tun.. buat kan akak 2 keping tun..plzzz.. nak makan ngan daging itam menawan ni

tun_telani said... [Reply]

kak pia: mmg sedap kak.. tp tun amik bau je.. hihi

kak nazrah: ha'ah.. tun pun biasa masak ayam masak kicap. ni 1st time wat nih..

kak izah: ish, makcik nih.. wat2 x dgr pulak dia.. akak panggil ayu sgt kot.. ce jerit sikit, biasa laa, makcik tua, sound trouble sket.. hihi..

Citarasa Rinduan said... [Reply]

tun.. feberet daku.. tapi skrang dok puasa demi suami tersayang..
tak apa kan tun,... kalau teringin.. tengok kawan2 masak hilang rasa kempunan.. heheh

tun... kak ayu dah buat entry ttg citarasa rinduan (CR)

http://ruhayurazali.blogspot.com/2011/06/doktor-daddy-ziyyad-tanya-citarasa.html

Mas said... [Reply]

tun...sedappnya tengok daging tu...
walaupun hitam..tetap menawan...

ijayuji said... [Reply]

Salam tun! akak mmg suke daging! kat sini ada butchery halal setiap 2 minggu mesti belanja daging buat stok kiranyer beli stok byk lerr ni sekli beli hihihi... sana payah jugak nak carik yg halal ya?

CT Delima said... [Reply]

As'salam Tun

sedapnya kalau dapat makan daging masak kicap ni. kak ct pun lama sudah tak masak daging kat rumah. Hb memang suka lauk2 macam ni, memang tak jemu lah kalau makan.

Lagi satu kan, lempeng kelapa ni tambah sedap kalau dapat cecah dengan sambal ikan bilis..wowww! ngences sudahhhh.. hahaha

Wanieyra said... [Reply]

salam Tun...

Ira ni dah lama tak masak daging sejak HB & ira berpantang...terliurlah pulak.

Teringinlah nak gu situ....mesti bestkan

nOOrsha said... [Reply]

salam tun.. sedap sedap sedap.. akak mmg suke makan daging masak kicap yg buh jintan camni... best!~

Wattie said... [Reply]

Salam Tun,
Sedapnyaaaa nampak daging masak hitam tu....rasa cam nak cicah ngan roti la

tun_telani said... [Reply]

kak ayu: ooo... jauh jugak dr kulai ye..

kak mas: lg hitam lg menawan akak.. hihi

kak ika: ha'ah.. susah.. ayam halal pun certain2 kedai je ada. tp daging fresh mmg xde.

kak CT: lempeng kelapa mmg sedap sgt.. tp kene guna kelapa muda, susah nk dpt tu..

tun_telani said... [Reply]

kak ira: pantang daging? sbb kolestrol ke?? best laa jugak, kalau byk duit lg best kot.. hihi... ni kene catu2 je beli brg ;p

kak sha: ni 1st time tun masak nii.. haha... tun rasa kuah sikit2 je, xleh telan daging ni.. dia xnk masuk tekak..

kak wattie: waahhh.. mkn cicah roti ek? bagus2.. kalau roti wholemeal lg sihat.

MaDiHaA a.k.a Ratna said... [Reply]

tun tak mkn daging? alaa.. rugilah mcm ni.. hehee.. akak pun jarang masak daging.. tp wajib ada jugak dlm menu cuma jarang2 msk je..

nampak sedap masak kicap tu.. anak2 akak kalau masakan ada kicap mmg laju jer..

Ummi said... [Reply]

Assalam Tun, Waaaaaaaa...jamu daging eh...bole la akak tumpang makan sini tghri ni..hehe...nmpak cukup sedap..berkilat likat jek kicap tuuu..