Wednesday, November 30, 2011

Ayam Masak Lemak dengan Terung


 Assalamualaikum~~

dah lama tun x masak lemak. sejak terasa bam bam ni mmg cuba kurangkan makanan bersantan. tp bila tgk terung yg tinggal 2 bijik dlm peti tu dan xtau nk masak apa, tiba2 rasa mcm nk masukkan dlm masak lemak pulak. biasa tun bakar terung guna resepi kak noorsha (tgh SINI).  biasa tun masak lemak letak bawang segala bagai, tp bila kak Q duk promote asam pedas kak anim yg x letak bawang2, terasa mcm nk cuba la pulak.. jenuh selongkar dapur kak anim, xde pulak ayam masak lemak.. jd tun pun campak2 je la.. hehe.. 


masak lemak sedap kalau pekat2. tp sbb tun cuba kurangkan santan, tun letak separuh kotak je, tp buat kuah sikit je, pastu bila terung tu dh lembik, jd pekat jugak kuah tu..

Ayam Masak Lemak dengan Terung
resepi: tun telani

Bahan2
  • 6 ketul ayam
  • 2 batang terung
  • 100 ml santan (separuh kotak) - kalau suka lagi pekat letak sekotak
  • 8 bj cili padi - ni ikut tahap kepedasan masing2
  • 1 keping asam keping
  • 1 btg serai- ketuk
  • 1 sk kunyit serbuk
  • garam secukup rasa
  • air secukupnya

Cara2
  • masukkan semua bahan kecual terung dan garam dalam kuali. masak dgn api sederhana dan dikacau selalu.
  • masak hingga mendidih dan ayam masak. masukkan terung dan masak sampai terung agak layu.
  • perasakan garam. 

12 comments:

Sheila Shafeareen said... [Reply]

As'salam..hemmm sampai ke sini bauk lauk masak lomak tu...sdp ni nak sikit..meratah ayam, terung dan hirup kuah

Nuridah said... [Reply]

Tun

kak nur ada bawak mangkuk kosong nie...sudi2kan la isi ayam tu ya...hehe...sedap nampak nya tun!! additional side dish sambal belacan...wah power rangers jadi nya....fuh...berlepuh nanti mkn....haha tul tk tun...meh bentang tikar mengkuang...kita duk bersila.

cik cek said... [Reply]

Kechur lagi kak cek dibuatnya...hujan lebat kat sini..perut pun dah nyanyi2 lagu keroncong ni...emmm...sedapnya....terung yg dah lembik2 lagila sedapnya...:)

EmbunRosaliza said... [Reply]

Assalam tun, nmpk sedapnya ayam msk lemak tu, akk pun tak reti juga nak msk lemak tak boh bawang heheh. Tapi kalo kebetulan jumpa resipi kak anim tu nak juga cuba

Zaliedana said... [Reply]

Uii tun kak ct xpernah lagi mask lemak letak terung,nmpak best jer..Tuhla tingin juga nak try msk lomak cam kak anim,xletak bawang bagai,mesti terangkat.kak ct msk suka letak bawang,sbb manis2 bawang,sedap.

mokwo® said... [Reply]

kat n9 nih memang masak lemak pure derang tak letak bawang...hanya santan dan cili padi kaw2 punya...tapi memang sedap weeeh! kawan mokwo kalau dia masak lemak ayam..dia akan hiris daun kunyit skit dan masukkan pucuk ubi, cili api 2 genggam...memang berkipas tinge!

Wattie said... [Reply]

Salam Tun,
Sekali sekala pekena masak lemak ni best gak kan

Diana @ Melley Mey said... [Reply]

Assalamualaikum tun cayang...
alahai.. terliurnya akak tgk ayam masak lemak tu... terung tu fav akak tu.. nak cuba juga resipi nie.. sedaaapnyaa tgk..

quinnie said... [Reply]

masak lomak rupanya dia hari ni..hehehe...sedap la gulai lemak tak letak bawang ni..kita suka...hehehe..letak terung lagi la kita suka....lamanya tak makan terung..huhuhu

chikadakbiru said... [Reply]

salam tun..

amboi..kemain lauk hari nih...akak tak pernah wat masak lemak buh terung..mesti besh kan...kalau ade budu lagi sedap nih..makan dgn nasi panas2

Gee® said... [Reply]

ayooo...terlior tgk lauk ayam terung tu... menjejes air lior dibuatnya.... terasa lapar perut la pulak

anymz said... [Reply]

ooo...mungkin akak lupa lah kot letak resepi ayam masak lemak...nanti akak postkan ya tun..