Tuesday, November 1, 2011

Waffle Coklat



Assalamualaikummm~~~


jom bekfes dgn waffle coklat ni ^^ dah ada waffle maker ni kan, mmg rasa mcm nk makan waffle je sokmo.. haha... tp my laling ni kalau breakfast nak cari style kampung jugak.. kalau dapat cucur ikan bilis tu, tiap2 hari mkn cucur pun xpe.. haha..  ingatkan duduk sydney 4 tahun dh boleh adapt. ish ish..

nway, coklat waffle yg sangat senang nk buat hasil skodeng dapur TLC. kalay xde waffle maker, wat mcm penkek je pun ok.. kalau rajin blh wat chocolate sauce mcm wat tipping kek yg cair2 tu, tp mcm manis sgt la pulak. me mkn ngan peanut butter je.



Chocolate Waffle
Adapted from: TLC cooking
Resepi: tun telani

Bahan2:
  • 2 1/2 c tepung
  • 4 sb cocoa powder
  • 5 sb gula
  • 3 sk baking powder
  • 1/2 sk garam
  • 2 c susu
  • 2 bj telur
  • 4 sb minyak
  • 1 sk vanilla

Cara2:
  • mix kan semua bahan, tun guna blender je.
  • tuangkan sesenduk aduban dalam waffle maker yg tlh dipanaskan (adunan tu ikut kebesaran waffle maker masing2 ye)
  • biarkan masak lebih kurang 4 minit, ni pun ikut waffle maker masing2 ye.
  • Siap!

31 comments:

Liza said... [Reply]

salam tun...waffle coklat ni peberet anak2 liza..kalau buat mst tambah choc.chip..hihihhi

EmbunRosaliza said... [Reply]

Assalam Tun ..tumpang mkn waffle kat sini. mesti sedap wafle coklat ni, kalo ank2 akk tgk mesti dh minta ni, rumah akk pun tak ada acuan ni huhu...bestnya, resipi pun senang je

Ummi said... [Reply]

Tuuuuunnn..naaakk, naaaakk...terliuqqq lak tengok waffle...coklat2 lak tuuuu...adeeeiii sabauuu je laaa :))

cik cek said... [Reply]

Bekpas waffle eaa Tun hari ni...waaaa...bestnya...bak kak cek sekeping...leh gak rasa...mesti sedap ni...
Singgah sini...tetiba teringin nak buat karipap Tun yg best tu..he he..:D

IZA AKMA said... [Reply]

Assalam Tun,
Wahh waffle coklat...bestnya Tun, kalau coklat2 ni anak2 pasti suka. Nak kena cari waffle maker lah nmpk gayanya. Tak leh tahan tengok...

Siti Asiah said... [Reply]

tak penah agi makan waffle coklat camni...leh try ni...:)

quinnie said... [Reply]

kita teringin nak buat waffle tapi tak dek acuan dia..huhuhu..memang geram je tengok org duk tayang....sian kita...sob sob..hehehhe

sedap waffle ni letak bagai2 inti kat dalam dia...hehhehe

Zaliedana said... [Reply]

Tun sayang oi 2mggu lpas kak ct da la p jusco,punya semangat nak beli waffle maker,tapi xda,baru nih g cosway pon xda stok,mmg la nak beli sgt nih,huhu..Anak kak ct suka mkn,duk beli yg gardenia tuh bknya sedap pon..Kak ct pon suka mkn gak,hihi..Yg tun wat nih msti sedap sbb da coklat..Nanti kalo da waffle maker,leh la cari resepi kat dapo tun ni..

tun_telani said... [Reply]

Liza: wahh... kalau tambah coklat chip mesti lagi sedap...

kak rosa: kalau xde waffle maker akak wat je mcm pankek.. pastu nk comel terap ngan cookie cutter ^^

kak ummi: meh laaa makannn ~~~

tun_telani said... [Reply]

kak cek: x buat lagi ye.. try la =) hihi

kak iza: tun mmg dh lama teringin nk wat waffle sendiri.. ni dh dpt waffle maker mmg marathon mcm2 resepi waffle la.. hihi

siti asiah: nnti boleh la try ye =)

CT Delima said... [Reply]

As'salam Tun

cantiknya tunnnn... anak k.ct suh beli waffer yang dah siap tu. tapi kak ct kata "tunggulah ayah belikan mama acuan waffer tu nanti hari2 mama buat"..hahaha

tun_telani said... [Reply]

kak Q: hihi.. tun beli snack maker yg cosway je kak.. cari kat kedai2 lain x pernah jumpa pun..

kak ct: tun xpernah jumpa pun kat kedai lain.. kene booking laa kalau kat cosway.. kalau gi gitu je mmg jarang ada stok. laku jugak snack maker nih.

anymz said... [Reply]

rajinnya tun buat waffle..akak nak tun..nak 6 keping..tolong buatkan boleh?..boleh lah..boleh la...

Yana Shaiful said... [Reply]

Tibe je terasa nk memiliki waffle maker plak..aduss..harusku pujuk en.hubby lg bln dpn..bln ni dh dpt BM tp xsmpt rasmi lg..bizi memanjang hihii

chikadakbiru said... [Reply]

wahh jeles nih...akak pun ingat mcm nak beli gak la waffle maker nih...tun beli kat cosway ka...isk terliuq tgk

Totie@Tomy said... [Reply]

ooo rupanya waffle maker ni ada jual kat cosway..rm berapa ek??/hubby saya suka makan waffle..

Naz / Nadz COSK said... [Reply]

Assallamualaikum adik Tun cayang..
Kerja study dah bnyk abis ker??? Nak kasi report pada Dr S ni..hehehe..

Tun, hubby kak Naz pun suka sgt jemput2 ikan bilis. Dulu masa kita org duduk Perth, bf mmg selalu dia minta buatkan cekodok ikan bilis tu.. Bagus jugak. Senang kerja ai..hehehe

Ahh tak kira!! Nak waffle dari waffle maker jugak. Tak nak yg mcm pancake tu.. Buatkan utk akak bf pagi esok eh..

Nieza said... [Reply]

Tun, akak punya waffle maker dah lama tido tu....hehe tgk waffle tun ni terliur lak nak kena pi cari blk kotak waffle ni..:)

nuwairani ismail said... [Reply]

nani ada jugak sekodeng2 kedai letrik acuan waffle ni...xde pulak...hmmm...kene beli di semenanjung la nampaknya...teringinnya nak buat sendiri...kalau beli yg dijual di kedai tu mahal sangat...

Ida,Japan said... [Reply]

nk buat tak der acuan,kalau beli pun bukan leh bwk balik m'sia, buat rugi jer...tak per la tun..sedapnyer nmpk waffle tun ni

Mak Qis said... [Reply]

lahaiiiii bila tengok Tun buat waffle neh baru teringat acuan waffle akak yang dh berkurun jadi gajah putih tuh huhu...langsung lupa terus dah...kena bwk keluar la smula neh...

tun_telani said... [Reply]

kak ct: hihi.. apa lagi kak, bila nk tambah toy baru? ;)

kak anim: demi akak, sedozen pun tun blh buat.. nnti bekas tu akak pulang berisi masak lomak ye.. hehe

kak yana: wahhh.. dh dpt BM ye.. tahniah! nnti mesti marathon meroti kan ^^

tun_telani said... [Reply]

kak CB: tun beli snack maker cosway. rasa mcm rugi pulak sbb x guna 2 lagi appliance dia tu. tp x jumpa dh yg lain.

tomy: alamak, tun pun x sure..sbb hasben tun yg hadiahkan.. retail dlm 200 lebih rasanya..kalau ada kupon murah sket.

kak naz cayang... ooo.. dekat perth rupa2nya.. tun x pergi lg.. baru sampai melben n nsw.. meh laa makan waffle umah tun.. hihi

tun_telani said... [Reply]

kak nieza: ish ish.. nnti majuk waffle maker akak tu. sian dia.. gi buka kotak gi. hehe

nani: mmg akak x pernah jumpa pun kat kedai letrik ni.. tp smlm akak ada baca yg ada org pernah beli tak tesco. murah sket.

kak ida: laa.. beli je kak.. nnti cargo la ngan barang rumah yg lain..

kak qis: hahaha.. sian nyer waffle maker tu..dh jadi gajah je..

Ribbon Clown said... [Reply]

Salam Tun,

kita tak penah buat Choc waffle lagi..ptg kank nak masuk dapur buat.. hihi

Diana @ Melley Mey said... [Reply]

tun...
waffle coklat nie mmg mengoda sungguh ler tun... akak x perna lg buat sendiri.. biasa beli jer .. :D.. cantik kejadian waffle coklat yg tun buat nie... suka akak tgk..

kak ijan said... [Reply]

hehe.. cucur ikan bilis ye. Abg Faiz lak suka cucur udang. hari2 makan pun takpe. tp mujurlah time bulan pose je. hehehhe :D

Anonymous said... [Reply]

i nk yg ni jgk~!!!

~cikni~

Anonymous said... [Reply]

c untuk apa ya...cawan ker???

Anonymous said... [Reply]

c untuk apa ya...cawan ker???

tun_telani said... [Reply]

@Anonymous ye, c utk cawan :)