Thursday, April 12, 2012

Cencaru Bakar Noorsha dan Sambal Belacan


Assalamualaikumm~~

huhu.. buruk je nampak rupa cencaru tu. kesian pulak tgk. tun biasa suka makan cencaru goreng, pastu buat sambal.. tp skrg tgk berusaha utk mkn yg bakar je. kdg2 x lalu jugak, tp bila pekena dgn sambal belacan yg sedap, semua pun lajuu je makan. kdg2 makan sambal lg byk dr isi ikan. kui kui.. 

kali ni try cara kak sha pulak. xde beza sgt, cuma berkenan nengok kak sha letak serbuk lada putih kat ikan. tun xpernah bakar ikan letak pepper, tu yg terasa mcm nk cuba. rasa xde la beza sgt, cuma bau dia masa tgk bakar tu mmg sedap! ^^

RESEPI CENCARU BAKAR
Sumber Resepi : Noorsha

Bahan² untuk Cencaru Bakar
5 ekor ikan cencaru
sedikit garam
2 inci kunyit hidup - tumbuk
2 hiris halia - tumbuk
2 ulas bawang putih - tumbuk
sedikit serbuk lada putih

Cara²
lumur smua bahan pada ikan dan perap sekurang2nya 15 minit. bakar dalam oven hingga masak sepenuhnya. (tun bakar atas non-stick pan je)

sambal tu nmpk sikit kan, sebenarnya ada 1 mangkuk lg kt tepi tu.. hehe..


SAMBAL BELACAN
sumber: hana@myr

Bahan-bahan ( 4 org mkn )

  • satu mangkuk kecil chili padi
  • 3-4 biji bwg merah
  • setengah genggam ikan bilis - yg dh kupas yer
  • 1-2 inci belacan
  • garam secubit
  • pak aji - klu suka. klu tk suka bleh gantikan ngan gula secubit- tun letak gula
  • 2 sudu minyak masak
  • limau kasturi - hana xde limau kasturi so lemon jek yg ada. tp dcadangkan lagi sedap ngan limau kasturi

Cara-cara

  1. Potong bwg. Chili padi belah dua (tips supaya tk meletup masa goreng)
  2. Panaskan minyak. Masukkan bwg,cili padi, ikan bilis n belacan.. goreng lebih kurang 5 minit atau hingga layu.bau belacan goreng mmg sodappp....
  3. Angkat. n masukkan dlm lesung. tambahkan garam n pak aji/gula n limau kasturi yg dah dipotong2. Tumbuk limau ngan kulit2 skali. klu tk suka tk yah la.. amik jus nyer jer..
  4. ok siap! bleh la dihidang sebagai pencicah ngan ulam2an... atau ngan sayur air/bening n ikan masin...SEDAPPP!!
  5. SeLamaT MencuBe.

10 comments:

Sari Yusa Ibrahim said... [Reply]

buruk ke Tun, nmpk sedap jer tu..

MaDiHaA a.k.a Ratna said... [Reply]

sedap wooo.... lama tak mkn ikan bakar...

HaSue said... [Reply]

Ikan cencaru ni bakar ngan garam pun dah best kalo cicahnya best kan tun..cer baling sini sekor ikan tu akak nak merasa!

izahdaut said... [Reply]

tun, ikan bakar yang buruk tu yang lgi sedap. kalau licin jek nampak cam tak tergoda gitu.. siyess tun. sodap nampak tu.. ikan ni ade jek dalam peti es tuha. budak2 suke digoreng jek. tapi kalau tak dicube bakar mana tau kan.. kot2 deme suka. kita bakor kita bakor

Mama Hawa/Mama Nani said... [Reply]

Salam Tun..
hehehe biar buruk Tun tapi sedap dimkn.. mama blm pernah lagi buat cam gini pasti sedap ngan gandingan sambal belacan tuh..

ijayuji said... [Reply]

salam tun! kat kepala akak kalau ada ikan bakar akak terbyg byg budu ehehe..sedapnyer cicah budu tun :D sambal belacan lamaaaaaaaaaaaaaaaaaa sgt tak buat n makan, ntah kenapa sejak suke budu sambal belacan jarang buat ehehe.. sini takde ikan cencaru huhu..

IeRA said... [Reply]

Salam Tun..

Lama tak singgah sini

Wani said... [Reply]

salam tun .. nampak buruk rupanya ikan tu .isinya mesti sedapkan ki3... dulu pernah wat bakar ikan cencaru .. bakar cenggitu je .. x de la mcm perap2 mcm tun buat ni ... lepas tu cicah air asam ... resepi ni nampak menarik jugak ni .. lebih2 lagi ada sambal belacan ... lagi la massyukk makan... :))

zila 4ever said... [Reply]

salam tun
tghry tadi kita pun mkan ikan charu bakar nie..tp cicah kuah asam..aishhh sedap betul..cicah apa2 pun sedap kan..:)

Nuwairani Ira said... [Reply]

rindu pulak dengan kak sha...ape cer la dia skrg ek? nani suke ikan cencaru...tapi kat sini macam susah je nk jumpa...kalau pasar sandakan mungkin ada...tapi kalo kat pasar kinabatangan ni, jangan harap la.. kene tunggu balik kelantan la baru jumpa balik ikan ni...