Wednesday, April 11, 2012

Slow Roasted Rosemary Lemon Chicken


Assalamualaikum~~

arini kepala tun berdenyut2 dgn mantap. maybe sbb cuaca sgt laa panas. keluar xde la lama sgt pun td, sbb cuti kan, so xde mende nk beli pun nk meround jugak kedai tu. hehe.. 

nway, dh dekat nk maghrib baru nk mengapdate. nnti mlm2 sket tun BW ye.. sementara tu, mari menambah koleksi resepi ayam panggang utk pemakanan yg lebih sihat :D


SLOW ROASTED ROSEMARY LEMON CHICKEN
Gabungan Resepi : KAMALIA /KAK TTM & SHARM1969@MyR
Ubahsuai : ARAH

sumber : K.Nor

Bahan2 (Seekor ayam sederhana besar)
1 Ekor Ayam (basuh bersihkan dan belah bhgn dada atau ikut kesukaan)
4 biji bawang putih *
4 Batang Daun Rosemary segar buang btg ambil daun* (k.nor guna yg kering)
1 inci halia*
1 ketul kiub ayam knorr* - tun xletak
1 sk lada hitam di tumbuk
1/2 sb paprika> nak pedas boleh lebihkan
1 sk sos tiram
1 sk kicap pekat
1/4 cwn jus lemon
2 sb minyak zaitun
1/2 sb madu
Garam secukup rasa
4 dadu butter**tambahan, tak letak pun takpe - tun xletak

Cara2
Bersihkan dan basuh ayam tadi, potong memanjang di bhgn dada atau ikut potongan yg sesuwai untuk di bakar.
Tumbuk bhn2 yg bertanda * sehingga lumat atau separuh lumat.
Satukan semua bhn2 tadi termasuk sos dan gaul sehingga rata.
Lumurkan pada ayam tadi atas dan bwh, seelok eloknyer menggunakan tgn dan ratakan paste tadi keseluruhan ayam. Tutup dgn cling wrap dan perap selama 1 jam atau lebih (yg ni kita perap 2 jam)
Panaskan oven 160c dan bakar ayam tadi selama 1 jam stgh atau lebih bergantung dgn suhu panas oven masing2, utk setengah jam selepas mula membakar, sapukan kembali bhn perapan tadi, kalau rajin leh ulang lagi selama stgh jam lagi sehingga ayam masak. Boleh di hidangkan dgn sos lada hitam atau sos kegemaran masing2, selamat mencuba!

9 comments:

Kak Rose said... [Reply]

uishhhh!!! telan air liur kak rose ni... daun rosemary ada lg tp entah bila la nak buatnya!

Nuwairani Ira said... [Reply]

suke sgt menu sihat mcm ni...kalo nani buat ni, xde maknanya la nak cari daun rosemary tu..usahkan nak jumpa yang fresh, yang kering pon takde...esok mcm nk buat ayam panggang jugak ni...

ijayuji said... [Reply]

Salam tun! alahaiii, perut kenyang, tp tgk ayam bakar ni lapo ler balik, kalau ada bhgn dada tu leh slicekan buat sandwich esoknyer :D

Cheq Sue said... [Reply]

kita baru aje print resepi dia dah buat dah...ni yang jeles ni... kalau buat seketul dua ketul ayam macam tak berbaloi aje kan... ^_^

Naz / Nadz COSK said... [Reply]

Assallamualaikum Tun..

Amboi..semuanya yg low fat jer ni.. Akak tumpang makan kat sini jer lah.. Tak naklah mkn yg high calori..

Tun, akak dulu pun pernah buat cendol. Resepi lebih kurang cam kat bawah tu jugak tp terbau tepung beras tu kuat lah.. Pas tu tak pernah buat dah. Kalau nak, beli jer cendol yg mmg dijual. Kat sini kan bnyk..hehehe..

Nieza said... [Reply]

sedapnya tgk ayam panggang tun ni..memang bagus ni diet yg sihat.selalu mr.hubby akak yg suka buat mskx2 panggang ni akak makan jer..hehe

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said... [Reply]

Sedap tu Tun kalau dapat ratah ayam ni .Tak payah masak nasi dah...

quinnie said... [Reply]

tun...sedap betul dpt makan ayam ni....kita pun suka ayam panggang..hehehhe..kat sini pun panas betul...sampai kering tekak....nasib la malam tadi hujan...ada la sejuk skit....:)

Ummi said... [Reply]

Tuuuunn...weee lajunya update...x terkejar akak...tengok ayam nak, tengok cendol pn nak jgk...hehehe...Tp hari ni ujan lebat kat Ktn...tolak tepi dulu la cendol kat bawah tu..nak ayam jerk..hehe