Monday, April 23, 2012

Khao mok Kai @ Nasi Komok @ Nasi Minyak Thai


Assalamualaikummm~~~~

mengapdate dgn malasnye.. huhu.. owh.. saya sungguh xde mood! 4days without my boypren sgt membosankan.. periuk belanga semua gantung. yg hidup is microwave.. utk men-defrost apa2 yg dh difrozen dlm peti tu bila terasa mcm nk makan.. lunch makan pau sebijik, dinner pun pau sebijik. muahaha.. ni baru pas mkn 2 keping biskut kering cicah kopi. mesti my laling sedih bila baca nih. huhu.. lambatnyer ari jumaat!!!  :(

nway, sbb dh buhsan sgt (arini duk golek depan tibi, pastu tido, then bangun tido sambung duk depan tibi.. owh.. sungguh sedih...) nasib baik jugak ada jiran tetangga utk diganggu. tp takkan 24jam nk ganggu ketentraman orang kan?

nway.. nasi komok yg sedap ni menu last week! haha.. xde byk pun gambar2 yg blh ditayang dlm folder, so kalau x mengapdate tu paham2 je la k :)

bendi xleh tinggal..
thank you kak anna and kak ayu for the recipe. xtau pun pasal kewujudan nasik nih.. mmg sedap walaupun tun xguna basmati. kalau dh terasa nk makan tu, xde nyer nk tunggu gi beli basmati kan, guna je beras cap ayam kt umah ni.. haha.. yg dlm italics yg tun buat.


Nasi Komok aka Khao Mok Gai aka Nasi Minyak Thai
Resepi asal: Azian , Aisya Khuzaimah
Sumber: Kak Anna, Kak Ayu


Rempah Komok
  • 2 sk serbuk kari ayam/daging
  • 1 sk serbuk kunyit
  • 1 sk serbuk ketumbar
    1/2 sk serbuk jintan putih
  • 1/2 sk serbuk jintan manis
  • 1/2 sk serbuk kayu manis - tun xletak sbb dh letak rempah kasar kayu manis
  • 1 sk garam
  • 1sk gula - tun xletak

Bahan2 Nasi
  • 5 cawan beras basmathi - tun guna 2 cawan
  • 4 sudu minyak sapi - 2 sudu olive oil
  • 4-5 ulas bawang merah* - 1 bg bawang besar
  • 1 Inci halia*
  • 4 Ulas bawang putih* - 2 ulas
  • 3 batang akar ketumbar- xletak
  • 2-3 Sudu rempah komok - 2 sudu besar
  • 200 ml susu cair - 1/2 cawan
  • 1 ekor ayam - 6ketul
  • 8 cawan air - air secukupnya
  • garam secukup rasa
  • Rempah penumis.- 1 batang kulit kayu manis, 2 bunga lawang, 3 biji pelaga, 4 biji bunga cengkih)
  • 2 bay leaf- optional
  • bawang goreng
    (*Hiris benda bertanda*)
Cara2
1. Cuci ayam ( seeloknya di potong 4 saja)
2. Cuci beras basmathi dan rendam sebentar.
3.Hiris nipis bahan bertanda *
4.Tumis rempah penumis dan bahan yang dihiris dengan minyak sapi hingga naik bau.
5. Masukkan rempah komok dan kacau selalu supaya tidak hangus. Setelah nampak garing masukkan air dan akar ketumbar. tun masukkan masukkan bay leaf.
6.Masukkan ayam dan rebus ayam hingga hampir masak.
7. Angkat ayam dan toskan. Lumurkan ayam dengan garam dan kunyit (Ayu tambah sedikit cili kisar, halia kisar, tun lumur dgn lebihan rempah komok). Perap sebentar biar ia mesra. Goreng ayam yang di perap samada garing atau tidak ikut citarasa sendiri. tun bakar atas non-stick pan.
8. Keluarkan 1 cawan kuah tadi untuk sos cili.
9. Masukkan kuah kedalam periuk nasi dan masukkan susu. biar ia menggelegak sambil di kacau. Masukkan garam secukup rasa.
10. Masukkan pula beras yg telah di toskan.Tutup dan biarkan ia masak.


sos ni sedap!! ^^


Bahan Sos Cili
  • 1 Cawan air kuah nasi komok* -(sedikit halia dari kuah pun Ayu masukkan)
  • 6 biji cili merah*
  • segenggam cili padi*-(Ayu tambah)
  • 4 ulas bawang merah-(Ayu tambah)
  • 2 Ulas bawang putih*
  • 4 tangkai daun ketumbar*- tun skip
  • gula, garam ,cuka - secukup rasa (tun letak gula melaka)
Cara2:
1. Kisar semua bahan bertanda *.
2. Masak hingga agak pekat.
3. Perasakan ia dengan garam, gula dan cuka secukup rasa.
4. Hidang bersama nasi komok.

atau boleh guna sos resepi kak anna:

Sambal/Sos Nasi Khao Mok
  • 6 biji Cili merah *
  • 10 biji CILI PADI * (kalau suka sambal hijau boleh guna cili hijau)
  • Daun Ketumbar *
  • 2 ulas bawang putih*
  • 1/2 inci Halia *optional
  • Cuka
  • Garam
  • Gula *lebihkan
  • Akar ketumbar *ketuk2 masuk time masak kuah.

Cara-Cara :
  • Blender bahan bertanda (*).
  • Goreng gula buat macam gula hangus karamel..
  • Bila gula dah cair masukkan sedikit air dan kemudian bahan2 yang dikisar
  • masukkan garam dan cuka..biar mendidih & masak sempurna.
  • Kalau tercair, boleh bancuh sedikit tepung jagung untuk memekatkan kuah
  • Rasa sambal..biar ada rasa masam2 manis + pedas sikit2..baru kick!
  • **Sos/sambal ini juga sesuai untuk pencicah keropok/kuih2.. 


24 comments:

ijayuji said... [Reply]

Salam tun, ic, sian dia kalau tak leh geng ngan akak tun kikikiki.... akak ni dr tadi hajat di hati nak layan drama, asyik kena angkat kaki jerrr dah lah panas uuuwaaaaaa... nmpk nama nasi ni terus tersenyum hihihi...

Yana Shaiful said... [Reply]

bestnyaa..nasi feveret k.yana nii..dh lama xbuat..rempah punyalah byk beli ms blk klate taun lepas lg hikhikk..tgk ns Tun ni tringin plak nak bt :-)..

uwaaaa..lamanya bopren tinggal.. klu kita jiran bleh gak k.yana teman kan sambil2 kita bt kek hahahaa^_^

zila 4ever said... [Reply]

salam tun
kesiannye haii..makan biskut jew erk..nk ajak makan jauh pulak..h ehehee klu x akk leh bwk ke wrung dkt2 nie leh mkn sama2 ..nasi tue akk pun pestime dgor nie..mesti sedap..:) nengok pun dh tau.

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said... [Reply]

Nasi komok lawan dgn nasi jambalaya kak ros ..boleh la tu kot! tukar suka sama suka ya.

Amie said... [Reply]

Rajinnya buat nasi komok, kita belum pernah makan ni... nampak macam sedap, teringlah pulak nak cuba masak!

Qasey Honey said... [Reply]

sedap nmpknya nasi minyak Thai tu...mbangkitkan selera betul...cmne la rasanya tu kan....tringin nk rasa sikit...hihi

Nuridah said... [Reply]

Assalamualaikum tun

kesaorangan ya...aduh sedihnya...nasi tu nampak sedap la Tun...kak Nur belum lagi cuba...hahaha.

Nieza said... [Reply]

alahai ciannya dik tun kena tinggal yer...tak pe sabar jer lah yer.sedapnya tgk nasi minyak thai ni..lum pernah buat lagi tgk nama pun dah menarik ni.

Zaliedana said... [Reply]

Assalam Tun,nasi komok nih mmg sedap kan,ala2 beriani pon da juga,kak ct da rempah tuh,coz da kirim kat yana,pernah wat sekali nasi nih,pastu rempah nih da perap ngan ayam,mmg harum sungguh rempah ni..Lama juga tun kna tinggai noh,huhu sabar jerla tun eks,tapi ok gak kan kalo leh kurus tuh,hehe..

Nuwairani Ismail said... [Reply]

baru je lepas makan malam...tapi bila tengok ni perut berbunyi semula...adeh!

FnF Simple Life said... [Reply]

hmmm...teringin nk rasa...cm leceh gak ye...byk rempah2nya ;)

izahdaut said... [Reply]

Akak mmg duk kiv resepi ni .. Tunggu my laling balik gak... Err laling akak lagi lama tapinya.. Hehehee.. Sedap kan tun.akak ada rempah tu, bila nak buat nii.. Hehe. Sedap jek nampak set nasi tun tu. Huhu

quinnie said... [Reply]

wahhh tun pun dah berkomok ye..hehehhe...kita suka jugak tang sos dia tu..sedap!!!

Rohah said... [Reply]

Salam tun,
menambat selera nampaknya tgk set nasi ni pepagi..klu akk buat ni mesti anak2 menambah nasi..

Chah said... [Reply]

Kena komen dr henpon kertu baru boleh masuk sini...kalau dr laptop dok ada je antu kenit tu menyengih kt ai..hukhuk... Heyy baru nk 'mengata' td...dok sensorang tp hidangan ebat bkn main... Kalau last week punya boleh dimaafkan.... Beh tu..x yah mkn ngan laukpun dh sedap nasi tun tu...tp x mkn ngan lauk? Anda pasti? Keke

Naz / Nadz COSK said... [Reply]

Assallamualaikum Tun..

First time ni akak dgr nasi ni.. Sblm cuba masak, akak gi try makan kat kedai2 masakan Thai di sini dululah..hahaha..dasar M besor..

Tun, pisang sira tu, akak mmg selalunya buat cam yg mama awak buat. Hanguskan gula tu sket biar nanti ada warna perang air gulanya.. Yang akak buat smlm tu, cam malas nk karemelkan gula tu dulu. Sbb tu guna pewarna jer..hihihi.. Tak pe, pisang ada lagi ni. Tunggu dia masak sikit, nak buat yg karamelkan sikit gulanya tu..

Ezadlieza said... [Reply]

Tunnnnnnn.... tgh keseorangan lg yer... betulah tun kalau akak sesorang pun jarang nak masak beria ia...

Ezadlieza said... [Reply]

Tunnnnnnn.... tgh keseorangan lg yer... betulah tun kalau akak sesorang pun jarang nak masak beria ia...

HaSue said... [Reply]

mcm bhagia je duk tergolek dpn tv pastu mkn pau je..leh kurus cepat tu tun.isk,gi mkn kek ke,donut ke..lekas2.hahaha...
Mmg keboringn ek..tu mesti kejap2 msg cik abe tu..hee..sbr ye tun,jumaat lusa la tun.jp je...cube tun gi baking ape2 utk surprisekn hb tun kng haa..
Nasi tomok eh tomok lak..komok tu mmg mngancm..rajin nanti akak try gak ah

nOOrsha said... [Reply]

salam tun.. sedap ye nasi komok ni... akak cube membayangkn rasanya tp x dapat sbb x pernah makan nasi camni..nnti ade kelapangan lehla cube :)

adda syuhada said... [Reply]

Sedapnya nampak nasi komok ni..selama ni xpernah lak dengar nasi komok ni..

MaDiHaA a.k.a Ratna said... [Reply]

sedapnyer tun...
ada gak simpan resepi dr umah kak ayu tu.. lom sempat nak bereksperimen lagi... mcm nk try jer..

Ayu said... [Reply]

Assalam Tun, baru semalam akak tahu Tun pun dah cuba nasi komok ni ya..tu yang terjah dapur Tun dan terus linkkan keblog akak..memang sedapkan nasi ni..kalau tak ..takkan sabar sampai over rating ..hehehe

Diana @ Melley Mey said... [Reply]

ermm.. nasi ni nampak sedap... nanti akak nak try juga buat nasi komok nie.. menyelerakan sungguh tgk nasi tu tun..