Friday, April 13, 2012

Roti Pita


Assalamualaikumm~~~

dinner arini kebab! sah2 laa dinner kebab, dh lunch td pun kebab kan. malas nk masak dua jenis makanan berat sehari. masak tu xde la susah sgt, nk pikir menu apa yg lg susah.. masa awal2 ada masuk umah sendiri tahun lepas (ala-ala honeymoon gitew), ceyy, punye rajin, lunch masak lain, dinner menu lain pulak.. lepas 2 bulan, kekeringan idea dah nk masak apa :P

siang td amik gambo buruk beno rupa dia.. so td b makan posingkan lg sekali kebab nih.. buka semua lampu, baru laa lawo sket. resepi kebab tu refer n3 tengahari td kat SINI ye.

1 for me, 2 for you ^^
baru kuar oben
sejak tgk kak chah buat kebab nih, mmg duk terbayang2 je. tp kiv sbb x jumpa roti pita. xpernah2 tun buat sendiri roti pita nih.. tp bila dh meround semua main supermarket kt sini xde jugak, last2 terpaksa gak terima hakikat yg kalau nk makan kene wat roti pita sendiri. xde susah sgt pun, bibik ada kan. campak je semua dlm tu. hihi..

tun guna tepung gandum je. satu adunan ni dpt 8 biji roti pita. biasanya kalau tun ganti tepung gandum dlm resepi yg guna tepung roti, doh dia jd agak sedikit sticky, so tun kurangkan sukatan air.

Doh Asas Roti Pita/Pita Bread
Sumber: Citarasawan

Bahan-bahan
500gm tepung high protein
 - tun guna tepung gandum
15gm gula kaster

20gm shortening

1/2 tsp garam halus
8gm yis segera

280ml air sejuk - tun letak 260ml


Cara-cara
1.  Satukan semua bahan kecuali air dalam mixer, gaul rata dan masukkan air sedikit demi sedikit.  Menggunakan hook uli doh hingga menjadi elastik.  Masukkan whole meal (atau bahan2 tambahan lain) dan adun hingga sebati.

2.  Keluarkan doh, biarkan selama 5 minit.  Bahagikan kepada 100gm, bulat2kan dan lumur dengan minyak masak, rehatkan selama 5 minit lagi.  tun masukkan semua dlm BM, kuarkan dan bulat2kan.

3.  Canai doh berbentuk bulat seperti pizza, dan biarkan mengembang selama 20 minit.

4.  Jika mahu bentuk yang elok, masukkan dalam loyang bulat, atau boleh di susun terus ke dalam dulang pembakar yang di leser dengan sedikit shortening.

5.  Bakar pada suhu 200C selama 5 minit di rak paling bawah.  Jika roti mengelembung, angkat dan terbalik kan bakar lagi selama 2 minit.

- ps: tun xtau whether roti ni sepatutnya ada lubang kt tgh secara automatik ke x. tp tun xde lubang pun. hihi... so tun kerat ngan  pisau je wat lubang kt tgh.

12 comments:

Nuwairani Ismail said... [Reply]

nak salin resepi dulu...esok2 kalo rajin meroti, ingat nak buat...best pulak tengok kak tun tayang ni...

nani rasa roti ni memang kene buat lubang sendiri..

HaSue said... [Reply]

Bukan automatik ada lubang eh tun?eh tun,tun.. kalo guna roti biasa tu boleh x? ala,apa namanya tu.. yg dicanai nipis dulu lepas tu terap ngan apa2 la bentuk bulat..pastu goreng.eh goreng ke tun ek?akak lupa la..
papa hal akak teringin thp gaban nak mkn kebab ni...
tun masih berkeras nak buatkn akak jugak?oklah2..akak x kesah :D

Yana Shaiful said... [Reply]

salam rindu Tun ^_^..bestnya kebab.. simpan dulu resepi..roti kebab beli ada stok lg..sejak preggy ni k.yana suka sgt mkn roti ala2 arab nii :)

tun_telani said... [Reply]

@HaSue huhu, tu laa.. tgk byk2 resepi skrg rasa mcm patut ada lubang sendiri. kui kui..xpe laa. asal jd lembut. ape mende roti yg terap2? tortilla? canai nipis tp x terap.. hehe.. meh2.. mai la sini. ada lg roti pita tu, tp filling semua dh habis. hehe

izahdaut said... [Reply]

akak ingat roti kebab beli. cun la buat sendirik pun. sebijik cam kat suupermarket giant. suke beli kat paso mlm jek kebab. tak nah buat sendirik. konon2 kata kat hubby tak de tempat panggang pusing2 tu. hakhakhak.. bagos nyer alasan kan

mala said... [Reply]

salam tun, bertuah sungguh dapat tinggal kat oman ni. roti arab kat sini sungguh la sangat2 lembut.

anymz said... [Reply]

wajib di cuba ni tun..masuk list lah...^_^

Nuridah said... [Reply]

Assalamualaikum tun

rajinnya Tun buat sendiri roti pita...biasa kalau kak Nur beli aja roti pita dan filing nya baru buat sendiri...

Asmah Yusof said... [Reply]

Salam k.tun..
asz baru jer buat kebab pita nie, tapi roti pitanya beli jer....menarik je nampaknya kalau dibuat roti pitanya...:))

Mama Hawa/Mama Nani said... [Reply]

Tun...
mmg fav mama roti pita nie!
tapi tak pernah terfikir nk buat roti pita nie..thnx share resipi yer :)

quinnie said... [Reply]

wahhh tun...buat roti pita sendiri..rajin betul....kita memang suka roti ni...tapi tahap nak buat sendiri tu..errkk...hahahaa...

Wani said... [Reply]

ya rupanya tun buat sendiri eh roti pita tu .. mcm kat kedai.. leh la buat sendiri nanti hihi