Thursday, April 19, 2012

Sushi lagi

Assalamualaikumm~~~

morning ^^ dh lama tun x buat sushi. beras sushi beli tahun lepas xhabis2 pun. hehe.. simpan dlm peti supaya tahan lama, xde laa nnti ada ulat yg hitam2 tu kan. bila my laling 'berbunyi' dh lama x makan sushi baru la terhegeh2 gi cari seaweed. amik kau, selang sehari makan sushi. haha.. 

inti dia ikut sesuka hati je. apa yg ada kt dapur, yg tu la digulung. kali ni tun panggang ikan pari gulungkan sekali dalam tu. ye la, nk cari belut xde, ikan pari pun jadi la.

wat ala2 california roll jugak. tp lg suka mkn yg sushi biasa je..
resepi still lg resepi sama yg dicampak2. vinegar tu suit your taste la ye. tun lg suka kalau lebih vinegar, tp enchik H ku tu suka kalau rasa mild, so tun kurangkan vingear dia.cuka jgn beli cuka tiruan yg murah tu, nnti rasa dia pelik. beli yg berkualiti sket.

Sushi
resepi: tun_telani
Bahan2 (blh dpt 4-5 gulung sushi sblm kerat kecik2):

  • 1 1/2 cawan beras sushi (jgn guna beras lain lak)
  • 2 cawan air
  • 1/3 cawan rice vinegar (cuka)
  • 2 sudu besar gula
  • 1 sudu kecil garam
  • seaweed (me guna yg gmbr kt sebelah nih)

filling
  • carrot- potong panjang2
  • timun- potong panjang
  • telur- dadar n potong panjang jugak (me campur mayonis)
  • tuna
  • crab stik
  • salmon- kalu jumpa laa - kali ni letak grilled pari
Sauce
  • light soy sauce
  • wasabi
  • 3 sudu besar mayonis + 1 sudu light soy sauce - optional, me suka makan camni


Cara2:

  • Masak beras dgn 2 cawan air (mcm masak nasi biasa dalam rice cooker)
  • Campurkan rice vinegar, garam, dan gula, n masak atas api yg perlahan sampai gula hancur.
  • Tunggu nasi sushi tu suam2 sket, n tuangkan campuran cuka td dlm nasi. gaul dgn hebatnyer sampai sebati.
  • Letak seaweed atas papan gulung sushi. pastikan dh alas ngan plastik papan tu, nnti nasi melekat kt celah2 lubang dia, susah nk basuh.
  • Ratakan nasi sushi atas seaweed tu, tekan2 sampai mampat (xnak nnti dh potong dia relai).
  • Letak filling kesukaan kt hujung, dan gulung kemas. 
  • dah siap gulung, boleh laa kerat2 ikut ketebalan yg sesuai. pastikan pisau tajam, ye. nnti potongan x cantik. pastu lap bersih pisau dgn kain lembap every now and then, sbb beras tu suka melekat2 kt pisau.
  • Siap!! blh makan ngan light soy sauce. 

17 comments:

zila 4ever said... [Reply]

salam tun..
wahh arinie makanan ore jepung yer..he hee ..akk x pernah lg wt susi kt umh tue..cuma main tunjuk2 jew klu teringin..sbb kt umah tu akk jew yg makan..yg lain..semua katakan tidakk..sungguh kejam diorg nie x nk rasa kan..he hhee

EmbunRosaliza said... [Reply]

Assalam tun akk sekali je cuba mkn sushi, lamaaa suda x mkn huhu, oh mmg ada beras khas rupanya utk buat ni, mmg tak terbuat lah mcm ni heheh, emmm sedapnya

Zaliedana said... [Reply]

Assalam Tun,kak ct lepas tun tayang sushi dulu tuh,mmg rasa teringin meluap2,kebetulan da p jusco,pastu da la amk 1set yg rm15++ tuhblk2 smp umh xsabar nk merasa,baru 2 potong jer,adeiii dah xleh telan,coz kak ct xsuka ngan seaweed tuh,coz bau cam ikan,kak ct kan xmkn ikn,huhu..Last2 hb kena perabis,lama juga dahla,b4 peknen g..Tapi kak ct suka tgk sushi nih,nmpk comel jer..

dapurmerahibu said... [Reply]

tun,dilla suka tgk org buat sushi tp kalau mkn sikit je yg byknya kalau mkn udang goreng tempura tu.udang lagi...sorry tun.

Qasey Honey said... [Reply]

asslm Tun...mkn jepunnn yer hri ni...QH suka tgk aje...nk makn sushi ni xgeti la pulak..nk sgt ke kampungannye tu...hihihi...tp bile tgk org buat sdri tringin jugak nk buat sebab sgt comeii...

Yana Shaiful said... [Reply]

~bila lah k.yana nk pandai mkn sushi nii..klu dh tekak kg tuu mmg ssh nk ilang dh hihiii ^_^

MaDiHaA a.k.a Ratna said... [Reply]

ishhhh sedapnyer sushiiii....
pernah buat sekali je sushi ni... tu pun buat ngan kazen.. masa tu belum ada fotopages, belum ada blog.. jd takdelah kenangan bergambar..hahaha...

Diana @ Melley Mey said... [Reply]

Assalamualaikum tun...
wah rajinnya tun buat sushi... nie kalau daughter akak mmg fav dia nie sushi...

HaSue said... [Reply]

Lum kesampaian hajat kitorg nak singgah kat sushi king.. nak singgah mcm x kena masa je..lepas mkn nasik xkan nak singgah melantak sushi lak kn.huhu..
singgah umah tun jelah..wat sushi byk2 tau!nmpk sdp tu..hehe

Nuwairani Ismail said... [Reply]

kenapalah ditayang gambar sushi...rindunya nak makan sushi lagi...

a'in fajar said... [Reply]

salam perkenalan tun..sedap je nmpk sushi tu, tak pernah cuba buat pun..nk try buat lps nie..minta copy resepi yer tq

Chah said... [Reply]

Duh...terkedek2 jln pakai kimono nih, tu yg lmbat sampai...dap sushi tu nampknya. Dolu2 k.chah mmg peghak an kejakunan melampau nk sua sushi ke mulut, tp bila da try...ummp...can eat one la!
Tk penah lak bikin sndiri...tp beras sushinya ada, kenkadang guna wat bubur... ;)

Ayu said... [Reply]

Assalam tun,
thank you sudi keblog akak tu ya..
nice blog you have here..hari tu baru juga cuba buat sushi ..memnag berbaloi buat sendirikan..

Amie said... [Reply]

Assalamualaikum Tun,
lain kali kalau nak makan sushi datang aje rumah Tun ye... tak payah susah-susah pi Jepun nu he he heh

Naz / Nadz COSK said... [Reply]

Assallamualaikum tun..

Ooooo...sekarang tengah mati kutu yer kat umah tu. Tesis dah submit yer sampai tak de kerja ni???

Tulah, meh la datang sini, lepak2 kat umah akak sambil tolong2 kerja2 dapur dan rumah. Pasti tak boring..hahahaha... Eh but seriously, nx time kalau balik KB, contact akak tau.. Boleh datang rumah dan jumpa..

Sushi...ermmm lama dah tak buat dan makan.Rindu lak rasa nak makan..

quinnie said... [Reply]

tun..kita kalau dpt shushi..berketul2 bleh makan..kekeke..setakat ni beli je..tak pernah lagi buat sendiri...hehhehe...

rostina76 said... [Reply]

salam kenal tun...singgah tgk sushi sbb k.ayu bgt u pun bt sushi...same ye kita tp xserupa ;)