Monday, May 23, 2011

Apam Pisang Coklat

Assalamualaikum ^^

Semalam x sempat nk meletak n3. pagi me gi dengar kuliah kat Kidurong, ada perbentangan hadith 40. walaupun dh byk kali dgr hadith niat ni, tp bagus jugak refresh2 memori =) pastu ada halaqah. gembira jumpa kawan2 baru.. weee~~ me dh ada kawan kt Bintulu ni.. hepi! hepi! ^^ tq my laling yg contact2 kawan2 dia utk cari kawan2 kt me.. hihi.. semua cikgu2 yg di posting ke sini. me sorg je bukan cikgu.. haha.. nasib baik penah jd teacher setahun pas grad, blh gak sembang kencang. kui kui..

pastu lunch gi mkn kt luar. me mmg x berapa suka mkn kt luar nih. tp dh lewat sgt, so mkn je la kt luar.. me order ayam paprik. me selalu order nasi goreng ayam paprik kalau xde makanan yg me berkenan kt kedai tu, sbb me tahu paprik sgt senang wat wat. just tambah2 sos ngan serai+daun limau purut. so chances utk x sedap tu kurang laa.. tp bila sampai makanan, sgt disappointed! daun limau purut xde, serai pun xde. dan sgt x sedap =( tertekan betol... siap sebu perut lg bila mkn. me bila perut rasa semacam mmg xleh wat keje dah.. blk umah tu tido je. nway, moral dia, makan laa dirumah. masak sendiri lg best. betol x?

nway, ni me wat utk gi halaqah semalam.. pas solat subuh godek2 apam ni.. me usha semua resepi apam kak anna, berkenan kat yg ni.. hihi.. nasib baik ada pisang lg dlm fridge. me mmg biasa beli setandan, pastu yg x hbs guna me frozen kan. so tahan lama, n tak perlu marathon resepi pisang sbb nk habiskn pisang.. =)

tp kan, tgk laa apam me nih.. me dgn harapan yg menggunung tinggi mengharap dia kembang mekar. bukak api plg besar masa kukus.. dh siap tengok2 sumbing lak senyum dia.. *kuciwa* huhu.. naik kembang dgn hebatnya, tp sebelah je. tu yg jd senget2 tuh. haha.. tp kan, walaupun rupanya sedikit cacat, tp sedap.. me sgt suka ^^ kuar2 dr kukusan terus makan 2bijik! haha..

apam with lopsided smile.. huhu

me salin resepi dia kt sini, ye =)

Apam Pisang Coklat
Sumber: kak Anna Qawina, kak Ros JM
-menghasilkan 10 biji apam (acuan apam saiz biasa)
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1 sudu kecil baking powder
  • 1/2 sudu kecil soda bikarbonat
  • 1/4 cawan gula
  • 2 biji pisang ranum ( dilecek)
  • 1 biji telur
  • 50ml minyak masak
  • secubit garam
  • 3 sudu besar serbuk koko

Cara-caranya

1. Lecek pisang yang telah ranum dan campurkan dengan secubit garam, ketepikan. selepas itu ayak tepung gandum bersama baking powder. -> tun ayak tepung, baking soda, baking powder, dan serbuk koko

2. Di dalam mangkuk adunan pukul telur dan gula menggunakan senduk kayu atau whisker, selepas itu masukkan pisang yang telah dilecek, tepung sedikit demi sedikit, serbuk koko, soda bikarbonat dan minyak masak, kacau sebati.

3. Panaskan pengukus, Isikan 3/4 adunan apam ke dalam acuan dan kukus selama 12 hingga 15 minit, sedia untuk dihidangkan, selamat mencuba.


tengok tuu.. semua pakat kembang sebelah2 je..

13 comments:

izahdaut said... [Reply]

memang sedap apam ni. lembutt je. tapi akak buat akak suke potong2 sikit pisang bagi lagi rasa pisang. sebab 1st time buat hubby akak kata tak rasa pisang sangat. kadang2 mcm tun tau la, kalau tak letak dlm paper cup memang tak mau kembang mekar kan. gitu la ceritanya. kalau apam letak dlm bekas apam je, biasanya susah nak mekar. niway nampak sodap tuuu. atau pun adunan tu tun letak penuh sangat ke jadi gitu jugakkan. kira ikut nasib la. akak tak kesah, janji best. ehe

Nazrah Bakery & Dunia Kuih said... [Reply]

walau pun tak kembang mekar..warna hitam tu memang menawan la tun.... kita wat apam pun selalu senyum sumbing jer..hu huh

Diana @ Melley Mey said... [Reply]

cantik ler tun... apa plak x... kalau akak yg buat lg ler.. huhuu... selalu jer gagal dlm membuat apam.. tu yg jarang buat tu..huhuu..
apam tu mmg nmpk lembut jer kan tun.. nmpk sedap..

anymz said... [Reply]

okay apa akak tgk..belasah je tun.janji habis masuk perut..bila da sedap,jgn di kesah pada rupa..apa ada pd rupa..betul tak?

CT Delima said... [Reply]

As'salam Tun

sedapnya dapat makan apam, kak ct suka :D. mekar tak mekar belakang kira Tun. apa yang penting sedap, puas hati dan dapat mengeratkan silaturahim sesama islam..kannn.

Anna Qawina said... [Reply]

Tun..mintak apam 5 bijik..
akak rasa sbb Tun tak letak dlm cup kot..akk dulu masa mula2 mengapam pun letak dlm boekas lompang je..takmo senyum dia..senget benget..nak interprem pun malu..hihi...tp okla tu leh makan dgn jayanya kan..

tun_telani said... [Reply]

kak izah: Oooooooo......... letak dlm paper cup br mekar ye.. baru tun tau.. toce! toce! arigatou ^^

kak nazrah: hitam itu kan menawan.. hihi..

kak diana: ha'ah.. ni antara apam yg plg lembut tun penah buat. dh sejuk2 pun lembut lg =)

tun_telani said... [Reply]

kak anim: btol2. tun setuju 100%. kalau cun tp xsedap xde org nk mkn jugak, kn..

kak CT: yup.. belakang kira rupa tu.. hihi.. alhamdulillah, gembira dpt berukhhuwah =)

kak anna: okie.. pengeras gi skodeng apam umah kak anna, tun hantr satu tupperware ye... hihi.. ni len kali nk suruh mekar2 tun gi borong paper cup la..

Naz said... [Reply]

Tun, ni bukan dia tak mo mekar ni tun tp tak sempat mekar dia dah terbungkeh(terjojol2 kuar) dari acuan tu.. Sebab tu la tak dan nak mekar. Kalau dia duduk elok jer kat dalam acuan tu, maka akan tersengihlah ia..
Jangan susah ati ok.. Yg penting, tak bantat...

cik cek said... [Reply]

Tun Telani....gebusnya apam pisang coklat ni...lama betul kak cek tak buat2 apam ni...tengok apam kat sini teringin nak makan cuma lum rajin dan berkesempatan nak buat lagi....
Mesti sedap ni kan...

tun_telani said... [Reply]

kak naz: hehe.. dh dpt byk tips utk jdkan dia kembang mekar.. pasni beli byk2 mapin cup.. hihi

kak cek: haa.. sedap! kene rajin2, blh join menambah lemak.. hihi

Mas said... [Reply]

amboiii..lembut gebunya tengok apam tu...

Ezadlieza said... [Reply]

perghhh tun senget senget pun nampak gebus jer tun....takper janji sedap kan tun...
oppps tun...mmg ler akak kat sini pun kalau makan kat luar pernah juga order nasi paprik tp tak seperti yg kita mahukan...lain punya stail..hehehe..tu ler penyudahnya masak jer sendiri..hukhukhuk