Sunday, May 15, 2011

Sambal Mempelam Muda Goreng

Assalamualaikum ^^

Sejak blogspot demam nih, tuan dapur pun nk jangkit demam jugak.. tp ni dpt virus M sbb time blogspot demam byk kali sgt dtg jenguk2 dia. sejak nengok kt umah mek sue dan mek sha, mmg sgt terliur nih. aritu gi pasar tiba2 nmpk org jual mempelam nih. kalau kt kg mmg byk pokok mempelam kecik2 ni keliling umah. kdg2 byk sgt smp x termakan. mama me biasa bw gi sekolah, pastu wat sambal colek. pakat mkn dlm bilik guru. hehe.. ni me beli ni, 3 biji 4inggit!! tergezut me masa makcik tu ckp 4inggit. nasib baik me x amik penuh satu plastik. ingatkn murah. huhu..

nway, sbb virus M masih lg menular dlm diri, me cnp je laa resepi nih.. huhu..

Sambal Mempelam Muda Goreng
Resepi: HaSue, Noorsha

Bahan2:(tidak terhad)
  • 3 biji mempelam muda(yg bijinya masih lembut)-kupas,buang biji dan potong kecil
  • 2 tangkai Cili merah + cilipadi(letak ikut tahap kepedasan atau jenis cili)*
  • 2 ulas bawang merah*
  • Segenggam ikan bilis kupas*
  • 1 sudu belacan*
  • Sedikit garam dan gula/perasa
  • Sedikit minyak untuk menggoreng/menumis(lebih krg 2 sudu bsr)
Cara2:
  1. Tumbuk semua bahan2 bertanda * menggunakan lesung batu, diikuti dengan mempelam muda. Tumbuk sehingga agak lumat.
  2. Panaskan minyak dalam kuali dan goreng sambal tadi,kacau sentiasa buat seketika dan perasakan dengan garam dan gula
  3. Goreng sehingga sambal masak atau berubah warna..sebatikan rasa dan sedia untuk dihidangkan.. Selamat mencuba!

mkn dgn ikan bakar ngan sayur labu air.. perghhh.. mmg naik 2 kilo mkn nyk ngat ;p

7 comments:

izahdaut said... [Reply]

kecurrr..
mngga bwak blik dri kg ritu semua abis makan gitu je.. masam2 lemak..fuhh mmg best

CT Delima said... [Reply]

Assalamulaikum Tun

*droll* memang ngences bila cakap pasal mangga ker pelam ker apalah yang boleh buat telan2 air liur ni... hihihi

Mas said... [Reply]

sedappnya......
memang bertambah2 nasi klu lauk gini...

Nazrah Bakery & Dunia Kuih said... [Reply]

sedapnya makan ngan ikan goreng tu jer..kalau tak der lauk lain yg ni pun dah cukup ok...

tun_telani said... [Reply]

kak izah: tu laa.. beli 3 biji, separuh wat sambal nii, separuh mkn coleh.. hihi

kak CT: haha. x dapek nk nolong sbb dh habis.. hihi

kak mas: betol2! sihat pun sihat sbb xbyk lemak..

kak nazrah: mmg sedap kalau mkn ngan ikan goreng nii.. tp hasben tun suka ikan bakar.. huhu

Citarasa Rinduan said... [Reply]

tun,,,\orang demam kalau layan bab2 makan...
mmg asyik terliur jerlah,,

kalau tun dekat.. kak ayu minta hulur tau....

Naz said... [Reply]

Assallamualaikum Tun..
Hai..sana sini org tunjuk mempelam ni..Tun, kak Naz nak sikit.. Pos balik kelantan tun..